Mitt hemmabygge, baserat på delar från en Monark/Jawa 350.

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Ubbe
Inlägg: 3
Blev medlem: tor okt 10, 2013 7:42 pm
Ort: Motala

Mitt hemmabygge, baserat på delar från en Monark/Jawa 350.

Inlägg av Ubbe »

Av delar från en ganska kass Monark/Jawa 350 från -62 byggde jag mig den här.

Framgaffel och ram är byggda i stort sett helt av mig, det som återstår av Monarkens ram är styrhuvudet och några rörstumpar som slutar under tanken och mitt under motorn och även den biten är ombockad för att få rätt flyt på linjerna, de linjer som jag hade tänkt mig.

Jag satte in en annons på Blocket där jag önskade köpa en äldre motorcykel, tvåtakt med en motor större än 250cc. Jag fick ganska snabbt ett svar från Sthlm och hämtade upp en risig Monark ett par dagar senare. Jag blev lovad att den skulle fungera men pga trasig kickaxel och isbelagda vägar så hade jag egentligen inte en aning om motorns skick. Detta var ett par år sedan.

Jag byggde ett tag, lät den stå nåt år och sen byggde jag den färdig, igår besiktade jag den och kom undan med bara en tvåa på bakbromsen.
Bilagor
Nybesiktad Monark Jawa.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Mitt hemmabygge, baserat på delar från en Monark/Jawa 35

Inlägg av Andercz »

Grattis! Riktigt j*¤#a stiligt!

Det enda som saknas är väl ett luftfilter.
Och kanske en tjock läderbit på sadeln, eller varför inte en traktorsadel helt i metall? Nåt sånt här?
traktorsadel i gjutjärn.jpg
traktorsadel i gjutjärn.jpg (9.29 KiB) Visad 9241 gånger
Framhjulet ser ju ganska gigantiskt ut, med sina 21", men det passar in i alla fall, det är lite rundbanestuk över den..?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Ubbe
Inlägg: 3
Blev medlem: tor okt 10, 2013 7:42 pm
Ort: Motala

Re: Mitt hemmabygge, baserat på delar från en Monark/Jawa 35

Inlägg av Ubbe »

Nä inte en metallsadel va? Det skulle nog bli kallt :)
Just nu är det en ganska bred och ganska sprucken gummisadel på den som det står NSU på, den är från nån gammal scooter och låg i gömmorna.

Vad det gäller hjulen så anser jag att just kombinationen 21"/19" är den optimala. Det var egentligen bara ren tur att hojen jag utgick ifrån hade den kombinationen, hade det inte varit 21" fram så hade jag letat reda på ett annat hjul.

Luftfilter har jag faktiskt men det var avplockat vid fototillfället.

Efter att jag fick hem Monark-liket så började jag smida på en gaffel, jag har ju alltid gillat webbgafflar och nu fick jag ju en anledning att sno ihop en.

Såhär såg en nysvetsad gaffel ut. Jag riggade bilden med njurbälte och vurpölla för att det skulle se lite roligare ut :)
Bilagor
Webbgaffel.jpg
Senast redigerad av Ubbe den lör okt 12, 2013 2:45 pm, redigerad totalt 2 gång.
Ubbe
Inlägg: 3
Blev medlem: tor okt 10, 2013 7:42 pm
Ort: Motala

Re: Mitt hemmabygge, baserat på delar från en Monark/Jawa 35

Inlägg av Ubbe »

Sen var det dags att fixa ramen.

Jag använde mig av en gammal U-balk som ramjigg, mätte in och fixerade axlarna där jag ville ha dem och började svetsa en ram mellan dem.
Originalröret under motorn bockades upp en aning för att passa in bättre.
Ram i jigg.jpg
Sen svetsades ramen innan jag skickade den på blästring.
Svetsad ram.jpg
Ramen och gaffeln tillverkades av sömlösa stålrör.
Skriv svar