CZ 150C 1953 148cc

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Användarvisningsbild
HakanE
Inlägg: 6
Blev medlem: lör mar 15, 2014 8:56 pm
Ort: Sandviken

CZ 150C 1953 148cc

Inlägg av HakanE »

Hej Håkan heter jag och har lyckats byta till mig en CZ 150cc som stått i åratal på en gård. Jag är ny på det här med veteran mc, men har vana av vanliga tvåhjulingar.
Jag är lite nyfiken på om det är någon här som kanske kan veta vilket år den är ifrån.
Tanken är att jag ska göra i ordning den, då den är väldigt sliten men går i motorn.
Bilagor
Cz.jpg
Senast redigerad av HakanE den tis apr 01, 2014 5:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ 150cc

Inlägg av Andercz »

Grattis till en riktigt fin, och i Sverige ganska ovanlig, motorcykel. De flesta CZ 150C motorer som såldes i Sverige, satt monterade i MONARK m300.
Dessa är ganska vanliga, och har börjat poppa upp lite varstans, men en CZ 150C, där "C" står för typ C, är en lite ovanligare fågel.
Modellen kom 1950 och tillverkades fram till 1954.
Det kan sitta en ID-skylt på övre ramröret, under sadeln. Om den saknas kan jag ge dig tillverkningsåret om du uppger motornumret. Motornummer och ramnummer är oftast samma.

Jag skickar med en bild av min CZ 150C, 1953 års modell. Den hoppas jag skall rulla på vägarna i sommar.
3995552007.jpg
Jag har handböcker och annan dokumentation, om du vill ha.
Det är ganska lätt att hitta vissa nytillverkade delar till motorn, dock inte allt, och kvaliteten är varierande. Titta under "Länkar".

Rudolf Saxegaard i Norge har ett stort reservdelslager för JAWA och CZ, och även en massa delar till CZ 150C. Han har mycket av ovanliga NOS-delar. Hans adress hittar du i nästan varje tråd under "reservdelar".

Hör av dig, just dessa små CZ har ett speciellt litet rum, nära mitt hjärta. Även jag har en del reservdelar, och ett kontaktnät runt hela globen för att hitta det mesta. Fick just hem 8 kilo blandat smågodis till just CZ 150C från Nya Zealand..

Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
HakanE
Inlägg: 6
Blev medlem: lör mar 15, 2014 8:56 pm
Ort: Sandviken

Re: CZ 150cc

Inlägg av HakanE »

Den va fin, roligt å se att man inte är ensam om att ha en 150c.
Har skruvat för fullt nu i helgen, tyvärr så är det någon tidigare ägare som inte haft den rätta kollen när denne skruvat. t.ex. så saknades topplockspackningen och svänghjulet har knack märken.
Håller på och gör en beställning ifrån jawashop, passar på att byta kolv nu när motorn ändå är isär. Men är två saker jag inte hittar och de är en vajer sats till 150c ( kopplings,gas,frambromsvajer) sen har jag sett i olika forum att du Anders tipsar om att byta packboxarna bakom tändplattan och på motsvarande sida, vill vara säker på att motorn är tät. vet du var jag kan hitta dessa ?

Har kollat efter märkbrickan under sitsen, den är tyvärr borta, bara nitarna kvar.
Motor och ram nr. är samma som du sa och de är 349913.

Har även idag betalat in för medlemskap hos er.

Ha det bra!

/ Håkan
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ 150cc

Inlägg av Andercz »

Aha, Sandviken var det.
Jag kollade bara IP-adressen, den sa att du bor på Söder i Fjollträsk... Men det kanske är en server som bor där..?

Hur som helst, packboxarna hittar du hos närmaste kullagerfirma, Tools Momentum eller liknande. Jag föredrar att köpa lager och packboxar här hemma, de som oftast säljs av handlarna i Tjeckien är av okänd tillverkare, omärkta, och har ofta väldigt konstiga toleranser. SKF är alltid samma, inga överraskningar, varesig de tillverkas i Italien, Taiwan eller Frankrike.
Kullager + packboxar CZ 125b + CZ 150C REV.JPG
Sitter de utav bara fanen, kan man borra två hål i "koppen" ett på var sin sida om axelhålet, men bara genom metallen. Sedan kan man knacka ut packboxen med ett dorn. Hålen spelar ingen roll, det är packboxen som tätar.
Packboxar CZ 125, 150  20x35x10.JPG
Byt alla lager och packboxar så är allt lika gammalt/nytt.
Kolla växelföraren, en konstig T-formad pryl. Är hacken i den väldigt slitna, är det smart att byta ut den, tillsammans med den lilla "löparen".. Kolla igenom alla kugghjul noga, man vill inte öppna motorn oftare än absolut nödvändigt.

Jag skickar en Montagehandbok, den är bra att ha. Den visar alla moment och vilka verktyg som skall användas. Har du en mutterdragare är det bästa verktyget för att dra åt/ lossa muttern i kopplingscentrum.
Dela motorn med 2:a växeln ilagd, detsamma gäller för ihopmontering.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ 150cc

Inlägg av Andercz »

Ajdå, glömde ju det viktigaste..
Din MC är tillverkad 1953.

Wire-set hittar du bland annat hos http://www.motoren.sk, men om du handlar allt annat från jawashop.com, skriv och fråga om de inte kan ordna fram wire-kitet också, det brukar lösa sig. Du kan skriva ett vanligt mail på engelska.

Svänghjulet skall dras av med en avdragare som skruvas in i centrum, inget annat. Den finns att köpa hos välsorterade moppehandlare, Lelles har den på postorder, den skall ha gängan 27 x 1,25mm.
ROTORUTRDRAGARE MONARK m200, m300,CZ 125b, CZ 150C.JPG
Till sist ännu en varning. Förväxla inte växellådans oljenivåskruv med kickens stoppskruv. Den senare är vänstergängad, och många är förstörda, de sitter ju som f'%#$@n! Lossa den inte om du inte skall byta kickaxel, och då måste du dela motorn...
CZ 150 C, Monark m300 Nivåskruv - Stoppskruv.JPG
Vi hörs

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
HakanE
Inlägg: 6
Blev medlem: lör mar 15, 2014 8:56 pm
Ort: Sandviken

Re: CZ 150cc

Inlägg av HakanE »

Måste till att tacka för den fantastiska hjälpen och öppenheten! :)
Nu har jag fått ihop en beställning så att jag har att greja ett tag fram över, första målet är att få motorn i bra skick innan jag går vidare.

Tack för hjälpen så här långt!
/ Håkan
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: CZ 150cc

Inlägg av Kent »

Ser att din CZ blev registrerad först sommaren 1954 och sedan avregistrerad hösten 1962.
Har du något registreringsbevis eller vill du ha ett?
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Användarvisningsbild
HakanE
Inlägg: 6
Blev medlem: lör mar 15, 2014 8:56 pm
Ort: Sandviken

Re: CZ 150cc

Inlägg av HakanE »

okej där ser man.
jag har inget registreringsbevis men skulle gärna vilja ha ett!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ 150cc

Inlägg av Andercz »

Kent, har du börjat knäcka extra på Länsarkivet? I så fall har jag också ett par uppdrag för dig..
:-D

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 71
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: CZ 150cc

Inlägg av Kent »

Mycket intressant man kan hitta på ett gammalt regbevis.
Bilagor
153645810b.jpg
153645811b.jpg
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Skriv svar