regga cz 250cc typ 485

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Alfred
Inlägg: 2
Blev medlem: tis nov 04, 2014 7:09 pm
Ort: öland

regga cz 250cc typ 485

Inlägg av Alfred »

Hej fick för ett par år sedan en mc av min far som han köpt många år tidigare, dock har den alltid bara blivit stående då min far förlorade synen på ena ögat och sen aldrig tog kortet. (tror den gått 170 mil)
jag tänkte dock kolla upp hur och om det går att regga den då den bara är förregistrerad

om ni knappar in skyltnummer (cbn196) här så ser ni vad jag har
https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

har ring bilprovningen och även en besiktningsingengör och fått ganska varierande uppgifter allt från bara kom in med den till att det går aldrig
har inte hojjen hos mig nu men kan åka och fota alla brickor osv ngn dag om det kan hjälpa er hjälpa mig på ngt vis

tack på förhand
mvh A
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: regga cz 250cc typ 485

Inlägg av Andercz »

CZ_1982-1986_250_Type_485_2.jpg
Jag kan inte förstå vad det kan vara för problem med att få den registrerad..?
Är den förregistrerad och ni har hela förhistorien dokumenterad bör det bara vara att beställa tid för registreringsbesiktning.
Möjligen kan de vilja att du får gjort en formell ursprungskontroll, men det bör ju inte ställa till problem, då din far förhoppningsvis har alla papper kvar?
Kontakta Transportstyrelsen, jag tror du kan fylla i formuläret on-line på deras hemsida. Det kanske måste kompletteras med kvitton och andra dokument.

När du kommer så långt som att starta den gamls hojen, tag och rengör förgasaren noga först. Särskilt oljeblandad besnin som avdunstar kan lämna hårda oljeavlagringar i kanaler och munstycken

*Packboxen bakom generatorn kan ha torkat av brist på smörjning, det visar sig i så fall genom att du får svårt att starta den, fastän du har fin gnista. Läcker packboxen där suger den in luft och fiser ut bränsleblandning, och det blir alldeles för uttunnat för att tända..

*Kolla att det finns olja i växellådan, fyll helst på ny fräsch olja.

*Verkar kopplingen ha klibbat ihop, kan du behöva öppna vänsterkåpan och kolla, jag har varit med om att behöva skrapa ur avdunstad olja med kniv och sked, som var som seg honung i konsistensen... Kopplingens lameller var effektivt ihoplimmade av geggan.

*Om du behöver öppna vänsterkåpan, tryck in växelspaken och ställ den i kickläge innan du tar av den av sin axel, så undviker du att det rasslar omkring en massa fjädrar och prylar..
http://www.jawaklubben.se/jawaforum/vie ... ?f=7&t=137

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Alfred
Inlägg: 2
Blev medlem: tis nov 04, 2014 7:09 pm
Ort: öland

Re: regga cz 250cc typ 485

Inlägg av Alfred »

Jag har bara det "regbeviset" som du får fram på om du söker på mcn dvs det står att jag äger den men inga data inmatade

farsan finns inte kvar och ingen vidare dokumentering

har häcken full med jobb fram till jul men efter det ska jag plocka hem hojjen och lägga ut bilder på brickor osv

Tycker med att det borde vara att köra in den och regga den som sagt väldigt olika svar från olika instanser, en besiktningsingengör dillade om att regga som 2014 års modell å då skulle det vara katalysator och skivbromsar osv för att bli godkänt känns ju rätt kört för en gammal 2 takt .

mvh A
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: regga cz 250cc typ 485

Inlägg av Andercz »

Är den fortfarande inne i registret kan du ju beställa nytt registreringsbevis från Transportstyrelsen.
Prata sen med din närmaste besiktningsstation om det kan behövas nåt annat.

Om den har trillat ur listorna, kan det bli fråga om att registrera den på nytt. Då kan det behövas att du går hela processen med Ursprungsontroll och Registreringsbesiktning.

Kolla på Transportstyrelsens hemsida, där kan du fylla i blanketter eller skicka efter blanketter att skicka in med posten. Fyller du i digitalt, måste du i efterhand komplettera med t.ex. kvitton eller andra dokument.

http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... skontroll/

http://www.classicmotor.se/sok/?q=regis ... besiktning

Vi hörs efter julgröten och fyrverkerierna har tagit slut..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar