MilitärJava med parallellkolv

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

MilitärJava med parallellkolv

Inlägg av kkj »

Det finns en ide om att parallellkolvs-konstruktionen på militärJaworna, skulle ge mer bottendrag. Det tycker jag låter underligt. Det vill jag nog se en vederhäftigt tekniskt förklaring på, eftersom jag tror att porttiderna bestämmer motorns karaktäristik.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: MilitärJava med parallellkolv

Inlägg av Andercz »

Det är inte fråga om någon parallellkolv, som den som fanns i vissa PUCH-motorer och andra. Motorn i JAWA 554-02 har en parallel vevaxel, en 360-gradersvev, om du så vill. Det innebär att båda kolvarna har var sin vevstake men går samtidigt/ parallelt upp och ned, och tänder även samtidigt. Tillsammans bildar de en "singel med två cylindrar".
Gången blir lite råare, men inte som man kan tro, det blir inte några särdeles vibrationer.

Någon vederhäftig teknisk beskrivning blir nog svår att hitta.
Om du tänker singel 350cc och twin 350... Njä jag har inte den teoretiska bakgrunden för att förklara detta..

I alla händelser, den förklaring jag fått från auktoriteter i Tjeckien och här i Svedala, alla experter på motorer i allmänhet och på JAWA i synnerhet, bekräftar det du ifrågasätter.
Det är inte ett påhitt av någon gök i svenska arme´n, utan motorerna erbjöds i den här varianten från fabriken. Samma motorutförande användes även i ISDT-sammanhang, där segdragningsförmåga och bottendrag är viktigare än hög toppfart.

Dock skall sägas, att denna varianten inte blev särdeles långlivad, den blev snart ersatt av en encylindrig 350cc. Mindre delar är en fördel i långa loppet, om man ser till servicebehovet. Denna erbjöds även till Svenska Arme´n, men då hade man redan lagt en order hos Husqvarna.
Dessa encylindriga JAWA 350 blev mycket populära och framgångsrika i tävlingssammanhang, men lanserades aldrig som landsvägsmaskiner för folket.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: MilitärJava med parallellkolv

Inlägg av kkj »

Jag vet detta, kunde lika gärna sagt twin med 360 graders vevaxel. Anledningen att jag ifrågasätter detta är, att jag ännu inte sett en teknisk förklaring.
Jag är, som du kan ana, väldigt nyfiken på den redogörelsen.
Det finns andra funderingar som rört sig inom motocross där man förr höll fast vid encyl. 500 och inte åkte så mycket med Triumph t ex. Den ojämna motorgången skulle på nått vis hacka ner crossdäcken i marken = bättre fäste. Är väl inte riktigt övertygad.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: MilitärJava med parallellkolv

Inlägg av Andercz »

Jag kan inte förklara det i vetenskapliga termer, men när man vrider "tillbaka" vevaxeln på en 360 vev, och gör den till en "normal" 180 graders vev, förlorar motorn lite av klippet den hade i bottenvridet. Men den blir mer lättstartad och drar plötsligt mindre bränsle. Och den går att skrämma upp i en lite högre max-hastighet.
Så det har påtagliga konsekvenser hur man arrangerar kolvarna på en twin.

Att den blir mer lättstartad kommer sig av att det bara är en cylinder i taget som befinner sig i kompressionsfas och ger ett motstånd när man kickar. På en parallell vevaxel har man båda kolvarna i kompression samtidigt.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: MilitärJava med parallellkolv

Inlägg av kkj »

Här är vi uppenbarligen inte riktigt överens. Gör djupare undersökning. Är det bara Svenska försvaret som haft motorn med 360-graders vevaxeln?
Man slipper lite hårdvara, enklare tändinställning, bara en brytarspets, en tändspole (eller är det ändå två?). Hade man inte prövat med Monark Blue Arrow tidigare och hade lite åsikter om den motorn eller MC:n (som vi ju vet är en 250 twin, 180-vev.) Har faktiskt själv haft en Blue Arrow. Min första lagliga MC!
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: MilitärJava med parallellkolv

Inlägg av Andercz »

Andercz skrev: I alla händelser, den förklaring jag fått från auktoriteter i Tjeckien och här i Svedala, alla experter på motorer i allmänhet och på JAWA i synnerhet, bekräftar det du ifrågasätter.
Det är inte ett påhitt av någon gök i svenska arme´n, utan motorerna erbjöds i den här varianten från fabriken. Samma motorutförande användes även i ISDT-sammanhang, där segdragningsförmåga och bottendrag är viktigare än hög topphastighet.

Andercz
Som sagt, detta var en variant som JAWA-fabriken hade i produktion till annan verksamhet, typ ISDT, och annan tävlingsverksamhet. Svenska försvaret köpte lejonparten av produktionen av just dessa modeller, JAWA 553, 554-2 och 579-5. Totalt hade armen 7000 cyklar från JAWA eller med JAWA-motor i ramen. Plus två reservmotorer till samtliga.. plus ett berg av reservdelar..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: MilitärJava med parallellkolv

Inlägg av kkj »

Andercz skrev:
Andercz skrev: Andercz
Som sagt, detta var en variant som JAWA-fabriken hade i produktion till annan verksamhet, typ ISDT, och annan tävlingsverksamhet. Svenska försvaret köpte lejonparten av produktionen av just dessa modeller, JAWA 553, 554-2 och 579-5. Totalt hade armen 7000 cyklar från JAWA eller med JAWA-motor i ramen. Plus två reservmotorer till samtliga.. plus ett berg av reservdelar..

Andercz
Och detta berg mc och motorer är borta för evigt? Berget delar har norrmannen köpt? Verkar det inte lite mesigt att köpa dubbla reservmotorer till varje hoj. Bristande förtroende för märket, eller fick de ett bra pris?

Kristian
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: MilitärJava med parallellkolv

Inlägg av kkj »

För övrigt håller jag inte isär vilka ramar Monark byggt och Jawa byggt....
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: MilitärJava med parallellkolv

Inlägg av Andercz »

Ett litet tips, lä'r känna din hemsida.

http://jawaklubben.se/milit%C3%A4r%20jawa.html
Startsida - militärjawa.jpg
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
kkj
Inlägg: 43
Blev medlem: fre maj 01, 2015 4:46 pm
Ort: Stockholm

Re: MilitärJava med parallellkolv

Inlägg av kkj »

Ena tunga rackare, men det kanske beror på alt pick och pack som sitter på dem. Verkar inte vara något som man vill ta ut i skogen precis. Men de kanske är mer lätthanterliga än vad jag tror?

Jag blir ändå inte riktigt säker på i vilken ordning de kom. Jawa som färdig MC, sen Monark med de motorer de hade så gott om? Sedan ombyggnad/motorbyte (1-cyl.) på den ursprungliga Jawa-modellen. Den enda tydliga skillnaden mellan ramarna är Monarks framgaffel.
Har ett svagt minne av att de var svårstartade ibland (tomt i batteriet?) därav bytet till den encyl. motorn som visst hade magnettändning?
Har jag fattat saken rätt?

En sån där tankväska, finns de att få tag på?
Skriv svar