MilitärJava med parallellkolv

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: MilitärJava med parallellkolv

Inlägg av Andercz »

Du har det stora drag rätt. Om du umgås i Jawakretsar en liten stund kommer du att förstå det helt, om du är intresserad.

Tankväskor kommer upp på Tradera då och då. Man ser dem ibland på marknader. De är populära och brukar inte vara så billiga. Det är samma låda som satt på tidigare militära MC och även de lite modernare hade dem, men med Husqvarna MC 256 , tror jag, kom en enklare variant i grön galon, inte lika snygg...

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
JawaMax
Inlägg: 51
Blev medlem: tor dec 17, 2009 11:45 pm
Ort: Göteborg

Re: MilitärJava med parallellkolv

Inlägg av JawaMax »

Att man inte hade stora encylindriga tvåtaktsmotorer på 50- talet kan ha sin grund i det att det var svårt att bemästra visa saker. Dels blev kolven tung, vilket krävde kraftigare vevstake och vevlager. Även gasväxlingen kan ha varit svår att få till bra med den tidens metoder och kunskap. Eller så kan det vara så enkelt, att tvåtaktarna var fattigmanshojar och skulle inte få kosta för mycket. Dom som hade råd, köpte fyrtaktare med stor motorvolym.
Jag har sedan ett tag planerat att öka cylindervolymen på en 579:a till 340 ccm. Då detta har visat sig bli mycket dyrare än vad jag är beredd att kosta på, har jag kollat lite, om man kunde åstadkomma nästan lika stor effekt- och vridmomentsökning, utan att byta till större cylindefoder och större kolv. Jag har kommit fram till att mer viktigt än stor cylindervolym är att man har stor överströmning. Med 75,5 mm cylindediameter hade spolkanalerna krymt ordentligt och därmed hade jag inte kunnat tillgodoräkna full nytta av volymökningen. Så den nya planen är att borra befintligt foder till 70 mm och sätta i en modern kolv istället. En trim- kolv från Saab tvåtakt ligger inom ramarna för, hur mycket man kan modifiera porthöjder och sänkt topp. En MZ-250 kolv skulle passa rakt av, men har inte samma kvalite, väger mer och har breda ringar. I nödfall får det bli en sådan, ifall det skulle visa sig att det blir för svårt att modifier portarna och toppen för en racing- kolv. Breddning av spolkanaler högst upp och en extra boostkanal ingår i konceptet. Jag ska försöka skriva om projektet i Jawa- bladet så småningom.
Skriv svar