Vilken modell

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
feffe36
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jul 04, 2015 1:43 pm
Ort: löddeköpinge

Vilken modell

Inlägg av feffe36 »

Hej,

Har ärvt en Jawa som jag försöker hitta rätt modell på. Tror jag har kommit en bit, Det är årsmodell 1950 och cylindervolym är 344. Vad jag har hittat så fanns det två stycken modeller det året.
Typ 12 och Typ 18. Märket på ramen börjar på 12 så jag misstänker det är en typ 12.

Är Typ 12 Och Typ 12 Ogar samma modell?

Det sitter två tändspolar på den och jag undrar om det kan vara orginal?
Bilagor
rsz_motorcyle.jpg
rsz_märke.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vilken modell

Inlägg av Andercz »

Grattis Feffe36, eller heter du inte Fredrik eller något liknande..? Det känns bättre att kalla dig Fredrik..
136079805.jpg
Grattis till En JAWA 350cc, typ 18, 1950 års modell. Även kallad "PERAK" . I princip alla JAWA som har två cylindrar är på 350cc (eller 344, 345 eller liknande om man skall vara petig)
Tittar du på motornumret, börjar det med 18 - xxxx, JAWA anger alltid, i alla fall efter andra världskriget, motortypen först i motornumret. Motortyp är ofta, men inte alltid , det samma som modellnummer för hela cykeln.

Fungerar den så rekommenderar jag att du gör så lite som möjligt med den, Den verkar ha haft ett rikt och långt liv.
Trots att JAWA var en ganska vanlig motorcykel på svenska vägar under 50-talet, var det inte alltid så lätt att hitta reservdelar till den så den har nån gång i livet fått ett par lite överstorlek tändspolar, förmodligen från en bil, kanske VW? Funkar ju klockrent, men de fick inte plats under tanken där de satt från början, originalspolarna alltså.

Det är en trevlig och robust maskin, ganska vanlig även i Sverige, men ändå ingen dussinmotorcykel. Det finns cirka 2000 JAWA registrerade i landet, av alla storlekar och modeller och årsmodeller från 1930 -tal till 2000-tal. Så även om den är en ganska "vanlig JAWA" är det ofta den som drar blickar och publik till sig när man dyker upp med en på någon träff eller tillställning.
Det finns alldeles för många, i alla fall är det min åsikt, som blivit överrenoverade och berövade på sin ålder och historia. Det finns väldigt få i det karaktärsfulla originalskick som din visar. Var rädd om det.

Om du skall registrera den, kan det vara bra att veta vart ramnumret brukar finnas:
RAMNUMMER PERAK.JPG


Jag skickar lite handböcker, men du kan hitta massor av information om du googlar på JAWA perak 350cc.

OGAR var en annan tjeckisk tillverkare av motorcyklar, som på uppdrag av JAWA tog fram en 350cc version av JAWA 250cc, typ 11, som JAWA presenterade 1947. Ogar köptes senare upp av JAWA.

Välkommen i klubben, om du vill.
Det finns en hel del JAWA även i Skåne.

Hör gärna av dig om du har fler fundringar,

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
feffe36
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jul 04, 2015 1:43 pm
Ort: löddeköpinge

Re: Vilken modell

Inlägg av feffe36 »

Ja, Fredrik heter jag.

Ett stort tack Andercz, det var intressant information så snabbt.

Då var det som jag trodde att elen har gjorts om någon gång. Jag har haft av tanken och många av sladdarna är rätt dåliga, så behöver nog se över hela elsystemet, men då lär jag inte hitta denna setupen i någon service handbok?

Det jag vet om den är att den stått i ett garage sedan i mitten på 80-talet.

Än en gång Tack för informationen.

.fredrik
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vilken modell

Inlägg av Andercz »

Nja, i princip skiljer sig nog inte elsystemet så mycket, skulle jag tro, det är nog bara tändspolarna som har bytts ut och flyttats till ett annat ställe på ramen, men för satt fungera bör de kopplas in på samma sätt som de som satt under tanken från fabriken.
Perak 250  45w.jpg
Jag hittar märkligt nog inget kopplingsschema för Perak 350, men tills vidare duger ett för lillebror 250cc singel, det som skiljer är egentligen bara att det är två brytare och två tändspolar på en twin 350cc. Tändspolarna är båda matade från terminal 54 på tändningslåset.
Jag återkommer med ett korrekt för din 350 Perak så fort jag kan.

Kabelstammen på en Perak är dragen inne i ramen, som du kanske upptäckt. Det är fint och rent och praktiskt, men inte så lättåtkomligt om man måste reparera eller söka fel.
Man kan skaffa en ny, komplett kabelhärva till ett bra pris hos de flesta reservdelshandlarna, titta under "Länkar" här bredvid. Jawashop, Motoren och Etovar är tre bra firmor att handla med. Det är inget fel på de flesta andra, men Jawamarkt kan ta enooorma tider att bara få bekräftat beställningen.. Dessutom har vi en av Europas största Jawahandlare, med allt på hyllan, i Norge, Rudolf Saxegaard. Han skickar med svenska posten, så transportkostnaderna blir rimligare. Från kontinenten lägger de oftast på en grundkostnad för alla paket på 10 - 15 Euro, så om man bara handlar ett par småsaker kan de bli orimligt dyra.

Det är smart att skaffa ett par isärtagbara kopplingsstycken, finns på Biltema eller någon bilelektrisk firma, för alla kablarna som skall kopplas till tändningslåset i tanken. Då slipper man koppla loss alla kablar varje gång man behöver lyfta på tanken, utan drar bara isär kopplingsstyckena och kan lyfta bort tändningslåset med alla kablar anslutna.

Vi hörs

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vilken modell

Inlägg av Andercz »

Här är en annan som fått en liknande operation - en ny, och större tändspole.
Jag tycker det ser kaxigt ut.
Hoppas du sparar dem på din cykel, det är en del av historian.
Albins PERAK.jpg
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Vilken modell

Inlägg av Andercz »

Jag hittade dessa vackra kolorerade kopplingsschemata. De är för PERAK´s efterföljare JAWA 354, men det är väldigt lite, om något alls, som skiljer från elsystemet till en senare JAWA PERAK.
djbfbbad.jpg
acdjbjbc.jpg
jdjeaiha.jpg
Kablarna drogs inte inuti ramen på en JAWA 354, de hade väl kommit på bättre tankar.
På en PERAK är bak- och bromsljuset lite speciellt uppkopplat. Det går bara en enda kabel till baklyktan, som bara innehåller en enda glödlampa. Vid körning med baklyset på, går strömmen över ett motstånd på kopplingslåset, och lampan i baklyktan lyser med reducerad effekt. När man bromsar kopplar bromskontakten förbi motståndet, och baklampan lyser med full kraft, det blir bromsljus. Genialt?
Dessvärre går ofta motståndet sönder, det ser ut som en lång skruv, och många cyklar har fått dem bortkopplade. Antingen saknar de då bromsljus, vilket i princip är OK, bromsljus blev inte lag förrän 1974, eller så har någon ägare lagt till en extra kabel och monterat ett annat bakljus, med två lampor.

Vill man ha kvar originallyktan bak, finns det en lös sockel, med två anslutningar, som man kan montera inuti den gamla enkla sockeln, och därmed få en sockel för en "modern" bakljuslampa, 5 / 15Watt, med två trådar, en för bakljus och en för bromsljus. Den kräver också att man drar en kabel till..


Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar