Grattis till en rolig Motorcykel!
Utan fler uppgifter än bilderna kan jag inte hjälpa dig med dateringen. De tillverkades mellan 1950 - 53(-54?) .
Ramnumret brukar vara instansat på övre bakramens rör, alldeles under sadeln, men inga arkiv finns kvar från MONARK, så det kan bara vara till nytta om du kontaktar Länsstyrelsens fordonsarkiv. Har du registreringsnumret så underlättar detta betydligt. Genom dem kan du få svar på dina frågor om identitet och tillverkningsår.
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... alt-fordon
Det kan även vara en MONARK m200C, med en 125cc motor. C-motorn fanns även som 125cc, det är svårt att skilja på den utan att titta närmare. På topplockets vänsta sida finns ingjutet "125ccm" eller "150ccm". Det är bara cylinder, kolv och topplock som skiljer dem åt, resten av motorn är densamma. Sedan fick ibland en 125:a sin cylinder uppborrad eller utbytt till 150cc, det kunde ju inte länsman kontrollera... Även motornumret ger information om cylindervolymen, då det var olika serier för de två cylinderstorlekarna.
- CZ 125-150C topp vä sida.JPG (15.8 KiB) Visad 14196 gånger
Om du uppger
motornumret kan jag leta fram tillverkningsåret för denna. Dock kan ju motorn ha blivit utbytt, men i så fall till en motor som även den tillverkats under samma period.
I övrigt ser den nästan orörd ut och du måste lova att aldrig lacka om den! Bara vaxa och bevara, skärmarna ser ovanligt bra bevarade ut. Det blänker ju till och med i färgen på fälgarna!
Det bakre skärmstaget, det kromade, är ett tillägg från en tidigare ägare, det satt en pakethållare på skärmen från början. Men det ser ju bra ut, och är praktiskt när man skall ställa den på stödet, så behåll den. Den igår i historian.
Samme tidigare ägare, kanske, har haft lite korta ben och mycket listigt flyttar upp fotpinnarna. Dessa sitter annars på ett rakt rör, i höjd med avgasrören. Men igen, det är inget som stör, om det passar dig behåller du det.
Smörj in sadeln med sadelolja, finns hos ridtillbehörsaffärer.
Funkar motorn? Går den runt?
Rengör förgasare och tank, noga.
Ofta behöver man byta packboxen på vevaxeln, bakom generatorn, den har torkat om den blivit stående mycket länge. För att lossa svänghjulet måste du ha en riktig avdragare,
aldrig något annat verktyg, det skadar rotorn. Det är en vanlig typ av avdragare, finns ofta att köpa i moppeaffärer.
Kolla oljenivån, eller helt enkelt byt olja innan du prövar att starta motorn. T.ex en bra 20W50 olja,gjord för MC med våtkoppling.
Här lite data:
Har du reservdelsboken?
Vi hörs
Andercz