Monark M300 ? Årmodell??

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
coffe2
Inlägg: 4
Blev medlem: ons dec 30, 2015 8:56 pm
Ort: Öland

Monark M300 ? Årmodell??

Inlägg av coffe2 »

image1.jpeg
m300 liten.jpeg
tja jag har köpt mig en monark m300 tror jag de e men jag vet ej årsmodell eller om den ser ut som den ska :)

Tacksam för alla svar som kan leda mig rätt
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Monark M300 ? Årmodell??

Inlägg av Andercz »

Grattis till en rolig Motorcykel!

Utan fler uppgifter än bilderna kan jag inte hjälpa dig med dateringen. De tillverkades mellan 1950 - 53(-54?) . Ramnumret brukar vara instansat på övre bakramens rör, alldeles under sadeln, men inga arkiv finns kvar från MONARK, så det kan bara vara till nytta om du kontaktar Länsstyrelsens fordonsarkiv. Har du registreringsnumret så underlättar detta betydligt. Genom dem kan du få svar på dina frågor om identitet och tillverkningsår.
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... alt-fordon
RAMNUMMER Monark m200.JPG
Det kan även vara en MONARK m200C, med en 125cc motor. C-motorn fanns även som 125cc, det är svårt att skilja på den utan att titta närmare. På topplockets vänsta sida finns ingjutet "125ccm" eller "150ccm". Det är bara cylinder, kolv och topplock som skiljer dem åt, resten av motorn är densamma. Sedan fick ibland en 125:a sin cylinder uppborrad eller utbytt till 150cc, det kunde ju inte länsman kontrollera... Även motornumret ger information om cylindervolymen, då det var olika serier för de två cylinderstorlekarna.
CZ 125-150C topp vä sida.JPG
CZ 125-150C topp vä sida.JPG (15.8 KiB) Visad 14081 gånger
Om du uppger motornumret kan jag leta fram tillverkningsåret för denna. Dock kan ju motorn ha blivit utbytt, men i så fall till en motor som även den tillverkats under samma period.

I övrigt ser den nästan orörd ut och du måste lova att aldrig lacka om den! Bara vaxa och bevara, skärmarna ser ovanligt bra bevarade ut. Det blänker ju till och med i färgen på fälgarna!
Det bakre skärmstaget, det kromade, är ett tillägg från en tidigare ägare, det satt en pakethållare på skärmen från början. Men det ser ju bra ut, och är praktiskt när man skall ställa den på stödet, så behåll den. Den igår i historian.
Samme tidigare ägare, kanske, har haft lite korta ben och mycket listigt flyttar upp fotpinnarna. Dessa sitter annars på ett rakt rör, i höjd med avgasrören. Men igen, det är inget som stör, om det passar dig behåller du det.
Smörj in sadeln med sadelolja, finns hos ridtillbehörsaffärer.

Funkar motorn? Går den runt?
Rengör förgasare och tank, noga.
Ofta behöver man byta packboxen på vevaxeln, bakom generatorn, den har torkat om den blivit stående mycket länge. För att lossa svänghjulet måste du ha en riktig avdragare, aldrig något annat verktyg, det skadar rotorn. Det är en vanlig typ av avdragare, finns ofta att köpa i moppeaffärer.
ROTORUTRDRAGARE MONARK m200, m300,CZ 125b, CZ 150C.JPG
Packboxar CZ 125, 150  20x35x10.JPG
Kolla oljenivån, eller helt enkelt byt olja innan du prövar att starta motorn. T.ex en bra 20W50 olja,gjord för MC med våtkoppling.
CZ 150 C, Monark m300 Nivåskruv - Stoppskruv.JPG
OLJEDRÄNERING CZ 150c.JPG
OLJEPÅFYLLNING, CZ 150C.JPG
Här lite data:
Tekniska data MONARK.JPG
Har du reservdelsboken?

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
coffe2
Inlägg: 4
Blev medlem: ons dec 30, 2015 8:56 pm
Ort: Öland

Re: Monark M300 ? Årmodell??

Inlägg av coffe2 »

Tack så mycket .
Mycket å svara på haha.
Sadeln är insmord ,
Motorn går klockren efter att jag reparerat den krysskil va av å skit i förgasaren .
De som jag har gjort är å vaxa å polera .
Vet att de e en 150cc står på toppen å har visserligen inte lyft å mätt cylinder men liknar dom delarnarna som min pappa kom med , han hade 3 kartonger med nya å gamla delar sedan han renoverade en likadan .
Jag skulle vilja ha tag på sadeln som ska sitta bak, vart tror ni man kan hitta den .
Vart kollar du årsmodell på motorn ?
Har du något tele nr man kan nå dig på ang motornr.
Ja skärmar är välhållna de som en synd är att tanken är i sämst skick men visserligen så ser man ju fortfarande monarkdekalerna .

De e ju så med att den e urtagen i registret å finns inte några gamla papper häller tyvärr . Men min tanke å regga in den igen någon med erfarenhet av de ?
coffe2
Inlägg: 4
Blev medlem: ons dec 30, 2015 8:56 pm
Ort: Öland

Re: Monark M300 ? Årmodell??

Inlägg av coffe2 »

Jag såg länken med en guide hur man kan göra för å regga den
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Monark M300 ? Årmodell??

Inlägg av Andercz »

Vad bra! Du har börjat i rätt ända.

För registreringen, läs länken till Classic Motor igen, det ger hela processen. Det underlättar om du har senaste registreringsnumret kvar, ibland har arkiven svårt att hitta cyklar bara på ramnumret.

Motornumret och dess tillverkningsår hittar jag i utskrifter från CZ´s arkiv.
Om du vill prata privat, högerklicka på "Epost" i nederkanten av inlägget. Kopiera e-postadressen och skicka mig ett meddelande så kan vi fortsätta snacka.

Ramdelar till din MONARK, som pakethållare och passagerarsadel och passagerarfotstöd, hittar du på marknader och kanske på http://www.tradera.com eller på Blocket . Du behöver pakethållaren för att montera passagerarsadeln på.. För att få den godkänd för passagerare, måste du även ha (uppfällbara) passagerarfotstöd. De kommer upp då och då på Tradera.

Jag skickade en reservdelslista till dig, har du laddat ner den? Du kanske har den redan? Du har fyra dagar på dig att ladda ner filen, sedan tas den bort. Jag kan skicka en användarhandbok också.
De finns att köpa i papperskopia hos UT-data, om du föredrar något att bläddra i..
http://www.tradera.com/item/100802/2341 ... -m200-m300

Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
coffe2
Inlägg: 4
Blev medlem: ons dec 30, 2015 8:56 pm
Ort: Öland

Re: Monark M300 ? Årmodell??

Inlägg av coffe2 »

vaart skickade du reservdelslistan ??
finns original uppfällbara fotpinnar . hojen verkar komplett förutom sadel
Skriv svar