Hur tusan identifierar man + elsystem

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Peter H
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 27, 2016 10:21 pm
Ort: Sösdala

Hur tusan identifierar man + elsystem

Inlägg av Peter H » ons apr 27, 2016 10:33 pm

Hej där! Jag har nyligen köpt vad jag tror är en Jawa California - om det nu fanns nå´n med den beteckningen. Det är en 590 4 00124, där det sista också är motornumret, och jag misstänker att den är från c:a 1965-67 nå´nting. Den har stått i 22 år i en lada (trodde aldrig att just jag skulle välsignas med ett "barnfind" ;-) och det gamla regnumret var BUO 505, vilket numera tillhör en Subaru. På trafikverket vet de inget mer och själv vet jag inget mer. Kan någon vänlig själ hjälpa mig identifiera cykeln? Den är f ö i härligt, oskruvat (men påmålat), originalskick och jag tänkte den skulle göra tjänst på sommargrusvägarna mellan badsjöarna! Slutligen: vad är det för system på den? 6 ell 12; bakvänt eller lite modernare? Tacksam för all hjälp i detta!

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 998
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Hur tusan identifierar man + elsystem

Inlägg av Andercz » tor apr 28, 2016 10:45 am

Hej Peter, en snabbkoll på motornumret visar att du antagligen har en 1966 års JAWA 590 Sport, föregångaren till JAWA California. Arkiven är lite röriga här, så en bild skulle vara till stor hjälp.
590 Sport.jpg
Eller så har du ju en JAWA California I, som motornumret kanske tyder på...
JAWA CALIFORNIA 1.jpg
JAWA California II kom några år senare, med en hel del förändringar på utseendet, framför allt en ny kantigare tank, men med i stort sett samma motor. Ännu lite senare kom California III med oljepump.
1972 JAWA California 250cc.jpg
1972 JAWA California 250cc.jpg (39.11 KiB) Visad 6856 gånger
En bild av bågens ID-plåt skulle också vara till hjälp, den sitter på styrhuvudet, och innehåller all data du behöver. Om den sitter kvar..?

Elsystemet är ett standard , med batteritändning, 6 Volt, antingen PLUS eller MINUS till jord, båda varianterna förekommer..
För att försäkra dig om att din båge har den polaritet du vill, ja du kan faktiskt välja, det viktiga är att generator och batteri har samma polaritet, kan du följa dessa enkla instruktionerna:
http://jawaklubben.se/mektips/%C3%A4ndr ... ritet.html

Om du stryker en tändspole på kopplingsschemat till 350 California, bör du kunna använda det till din 590.
Jawa-Califonian 350.JPG
Det utgavs ingen verkstadshandbok till 590, utan bara ett supplement till föregångaren 559/ 360.

Hör gärna av dig igen
Lycka till!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...

Peter H
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 27, 2016 10:21 pm
Ort: Sösdala

Re: Hur tusan identifierar man + elsystem

Inlägg av Peter H » tor apr 28, 2016 3:29 pm

Hej Andercz, och stort tack för bra svar. Jag tror nog att det är en Californian 1 (av sidokåporna att döma), men jag skickar en bild inom ett par da´r. Stort tack så länge!

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 998
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Hur tusan identifierar man + elsystem

Inlägg av Andercz » fre apr 29, 2016 3:14 am

Intressant.
Jag tror inte jag har sett en California I i levande livet. De senare modellerna däremot finns det ett antal i klubben.. Jag tror du har hittat en ganska ovanlig maskin. Första utgåvan av California, och motorn har nummer 000124, alltså nummer 124 i serien... Riktigt tidig. Om den nu kommer att få ett nytt liv som bad-båge och skogsvägs-troll, hoppas jag i alla fall att du tar väl hand om den.

Det vore kul om du inte gjorde så mycket med den, om den bara är hyggligt användbar som den är. Jag är en av dem som gör så lite som möjligt med mina historiska fordon, låter historian finnas synlig så stt säga. Men under skalet är de tipp-topp mekaniskt. Ytan däremot, den får ha sina ärr och bucklor.. , så länge det inte inverkar på säkerhet och körduglighet.

Är lite nyfiken på dina bilder.. :D

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 998
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Hur tusan identifierar man + elsystem

Inlägg av Andercz » mån maj 30, 2016 5:04 pm

Nå, blire nåra bilder, eller...?
;-)

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...

Peter H
Inlägg: 3
Blev medlem: ons apr 27, 2016 10:21 pm
Ort: Sösdala

Re: Hur tusan identifierar man + elsystem

Inlägg av Peter H » sön feb 19, 2017 7:49 pm

Hej Anders,
Jag är hemskt ledsen att jag tappade tråden den gången. Det hade sina skäl. Hojen finns dock kvar och mitt intresse likaså - och snart är våren här! Jag lovar också försöka bli lite flitigare med mina nyare, digitala vänner ;-)
När jag tittar på bilder och jämför (tack för dem!), tror jag nog att det kan vara just en tidig California. Mycket på den tyder på det (säger jag, som egentligen inte vet ett smack): tank, styre, täckplåtar för batteriet etc. En "sport" är det med all sannolikhet inte. När det gäller renovering, tänker jag precis som Du: här skall inte göras något annat än att få den att gå fint: resten skall vara kvar och patinan skall göra den värdig ett liv på mina skogsvägar mellan badsjöarna. Den har bra mycket rost på fälgarna; färgen är rejält matt/svart och sadeln är omklädd en gång redan. Den senare tänker jag dock försöka göra skinande ny - lite som en stilbrytare gentemot övrig patina. Funderar på något så oortodoxt som ljus mocka. Kanske som att svära i kyrkan, men mot bakgrund av det andra, kan det bli en riktigt höjdare. Egentligen är den ful som stryk i nuläget, men ändå i oväntat bra skick för att ha stått i otätt skjul i över tjugo år. Motorn går ju runt och när den spinner kommer den att vara sååå vacker.

Intressant med nummer och listor. Det vore jättekul om vi kunde få den rätt identifierad! Så fort jag får lite solsken här hemma, skall jag rulla ut den och ta lite bilder.
Allt gott till dig från
/Peter

Skriv svar