Utmärkt!
När du ändå har tagit bort tändningsplattan, för att byta kondensator och kanske tändspole, passa då på att även byta packboxen på vevaxeln bakom tändningen.
Den smörjs enbart av oljan i bensinen, och de brukar torka och läcka när de står osmorda i långa tider. De blir hårda som bakelit.
Det läcker in luft och kanske läcker det ut bränsle, men de är konstruerade att täta bättre mot trycksidan. När det läcker in luft i bränslegasen, blir det svårt för gnistan att antända, och du får svårt att starta. Dessa symptom misstas ofta för elproblem eller förgasarproblem, och åtskilliga tändningsdelar och förgasare har kasserats i onödan.
Det är extra enkelt på din CZ att byta packboxen, då den sitter i en löstagbar kopp.
Glöm inte att smörja in packboxens läppar med fett innan du monterar den på axeln. En packbox får aldrig fungera torrt.
Eftersom du redan har tagit bort svänghjulet, så hoppas jag att du har använt en riktig avdragare, en som skruvas in i gänga i mitten av svänghjulet. Använder du någon annan typ av avdragare kommer du att förstöra svänghjulet. De är svåra att hitta.. Avdragaren är ingen special för enbart på antika CZ utan används fortfarande på många mindre Japanska MC och mopeder. De brukar finnas på hyllan i de flesta moped- och mc-affärer. Lelles säljer på postorder.
Slutligen, tänk på att
inte skruva ut fel skruv när du skall
kolla oljenivån.
Stoppskruven för kicken skall sitta kvar, den är dessutom vänstergängad, och brukar vara svårt misshandlad, den sitter ju stenhårt fast..! Men låt den sitta om du inte skall renovera och dela på motorn.
Anders