Sida 1 av 1

Identifiera modell

Postat: mån mar 20, 2017 11:35 pm
av anders_persson
Hejsan,

Vi har en gammal Jawa stående här som vi undrar vad det är för modell och om någon kan ge lite info om modellen. Vi har inte hittat några papper på den än.

Sen undrar vi var vi lämpligast gör av den. Vi har inte möjlighet att ha den kvar.

Tack på förhand
Anders

Re: Identifiera modell

Postat: tis mar 21, 2017 1:34 pm
av Andercz
Hej Anders,
1951 JAWA Perak 250cc.jpg
Ni har en JAWA typ 12, en 250cc. Den brukar kallas PERAK, vilket betyder ungefär "gunghäst", på grund av att den hade bakhjulsfjädring...
Om ni tittar på motornumret, som kan finnas på främre motorfästet, eller på bakre, så avslutas de med två siffror, dessa anger tillverkningsåret. Modellen tillverkades mellan 1947 och 1953.

På styrhuvudet, bakom lyktan, sitter en ID-platta, med upplysning om motornummer, ramnummer och tillverkningsår.
PERAK ID-plåtar.JPG
Skylten kan vara på engelska eller tyska, eller tjeckiska, och se ut lite olika..
JAWA typskylt tjeckiska.JPG
JAWA typskylt tjeckiska.JPG (23.38 KiB) Visad 21450 gånger
Ramnumret brukar vara instansat på höger sidas övre rör på bakramen.
RAMNUMMER PERAK.JPG
Om man vill hitta gamla registreringspapper på hojen, kan det vara bra att ha i alla fall ramnumret, bäst är att ha vetskap om det gamla registreringsnumret. Har man det senaste, gamla registreringsnumret är det lättare att hitta i vilket län den var registrerad och i vilket länsarkiv den kan gå att hitta. Aha, nu ser jag att det sitter en gammal nummerskylt på cykeln, W21039 , då har den rullat i Kopparbergs län, som numera heter Dalarnas län. Då bör det inte vara några problem att hitta identiteten i arkiven.

Cykeln verkar ha haft ett långt liv, någon har ersatt den ursprungliga enkelsadeln med en limpa från någon annan cykel, och båda stänkskärmarna har blivit utbytta mot ett par i aluminium (kanske från en NV eller MONARK?)
Annars ser den ut att vara ganska komplett. Förändringarna är egentligen inte till någon nackdel, utan är bara delar i dess historia.

Vill eller kan ni inte ha den kvar, lägg ut den i en annons här på sidan, under "SÄLJES", kanske även på http://www.blocket.se.
Det är ingen dyrgrip, i nuvarande skick kanske man kan begära mellan 4000 - 7000 Kronor? 8000? Priset blir vad en köpare vill betala..
Finns vänster motorkåpa kvar?
Någon har ersatt den ursprungliga tändspolen med en från en bil, och placerat den under sadeln.. Kul!
Det är annars en trevlig liten maskin, det finns massor av nytillverkade reservdelar till den till rimliga priser. En sådan som ni har tycker jag man skall göra så lite som möjligt med, bara göra en teknisk renovering och låta den ha kvar sin historia och sin patina.

Lycka till.
Andercz

Re: Identifiera modell

Postat: sön jun 18, 2017 5:43 pm
av anders_persson
Hej och tack för svaren!

Registreringsbevis, kåpa och hastighetsmätare upphittat.
20170401_095618.png
20170401_095618.png (180.91 KiB) Visad 21315 gånger
Om mätaren är original vet jag inte.

enligt papperen så är det en -47a.

Re: Identifiera modell

Postat: sön jun 18, 2017 8:13 pm
av Andercz
Det är svårt att avgöra från bilden om det är rätt hastighetsmätare. Det ser ut som en VDO-mätare? I så fall hör den egentligen inte dit, men passar den kan det passera, tycker jag.
Det finns ett par olika typer som alla är korrekta;
http://www.motoren.sk/shop/detail/2499/30
http://www.motoren.sk/shop/detail/4571/30
http://www.motoren.sk/shop/detail/7664/30
http://www.motoren.sk/shop/detail/7663/30

Jag har nyligen sett ytterligare en variant som hade en vinklad visartavla.

Att ni har hittat papper är ju det allra bästa fyndet. Är den en 47-a är den en av de allra första som importerades till Sverige. Trevligt!

Håll oss informerade om hur det går vidare!

Andercz

Re: Identifiera modell

Postat: sön jun 18, 2017 10:56 pm
av anders_persson
Andercz skrev:Det är svårt att avgöra från bilden om det är rätt hastighetsmätare. Det ser ut som en VDO-mätare? I så fall hör den egentligen inte dit, men passar den kan det passera, tycker jag.
Det finns ett par olika typer som alla är korrekta;
http://www.motoren.sk/shop/detail/2499/30
http://www.motoren.sk/shop/detail/4571/30
http://www.motoren.sk/shop/detail/7664/30
http://www.motoren.sk/shop/detail/7663/30

Jag har nyligen sett ytterligare en variant som hade en vinklad visartavla.

Att ni har hittat papper är ju det allra bästa fyndet. Är den en 47-a är den en av de allra första som importerades till Sverige. Trevligt!

Håll oss informerade om hur det går vidare!

Andercz
Tack igen.

VDO är korrekt. Jag regerade mest på att den gick baklänges. :)

Vad gäller kåpan så vill jag minnas att jag på 70-talet hörde något om en spricka i den. Om den blivit lagad eller ej vet jag inte.

Jag vet inte om den blev importerad -47 eller senare.

Erfarenhet av Tradera och försäljning av motorcykel?

/ Anders

Re: Identifiera modell

Postat: mån jun 19, 2017 10:49 am
av Andercz
Aha, ni skall sälja den i alla fall.. Jag tror det är svårt att få bra pris på Tradera, det är ju en auktions-site, och folk vill förstås komma billigt undan. En JAWA 1947 är kanske inte alltid det som alla slåss om. Skriv en bra presentation och ha med bra och tydliga bilder.

Du gör nog klokt i att ha ett "lägsta pris", annars kan ni bli besvikna om den går för billigt. Jag har själv ropat in saker på Tradera, för ett par kronor, då jag varit den enda som bjöd. Säljaren var märkbart besviken, då han trott det skulle bli budkrig om hans pryl. Jag har ibland betalat mer än det jag vann auktionen för, bara för att det inte kändes bra att köpa varan alldeles för billigt.

Lycka till!

Andercz