Jawa 368 har svårt att få bensin

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Jawa 368 har svårt att få bensin

Inlägg av Andercz »

Jawa 368 har svårt att få bensin efter c:a 1 mils körning börjar motor varva ned det går åka bara 2 an eller 3an. Är det någon som har råkat ut för detta? Jan-Olof E. tipsade att det kan blir stopp i bensinkran - packning inne i kran ??.
MVH// Tauno.
Tauno, det kan vara väldigt enkelt att åtgärda ditt problem.
*1. Först, kolla att du har bra flöde genom kranen( Kranarna).Lyft av locket till flottörhuset med slang och allt, eller lossa slangen så nära förgasaren som möjligt. Mät sedan upp i ett lämpligt kärl hur mycket som rinner genom kranen på en minut. Det skall rinna genom minst 20cl = 2 dl, gärna mer. Mina kranar ger över 3 dl i minuten.

*2. Pröva sedan flödet med tanklocket av. Det är vanligt att lufthålet i tanklocket är tilltäppt och då blir det vakuum i tanken, och bångsinen rinner långsamt till motorn. Blir flödet bättre med öppet tanklock har du hittat en orsak.
Men, om det är för dåligt flöde i kranen även med tanken öppen, får du tömma tanken och kolla filtret som skall sitta på kranen, inne i tanken. Är det tilltäppt stryps flödet. Rensa hela kranen och sätt tillbaka.

*3. Har du kran(-ar) av den gamla vanliga typen, kan även gummipackningen inne i kranen svälla och täppa igen hålen. Byt packning eller så kan man ibland lyckas med att försiktigt borra upp hålen på den gamla, och få den att fungera igen.

Lycka till och hör gärna av dig med hur det går.
Vi ses väl i Västerås?

Andercz
Bilagor
bensinkran + packning.JPG
bensinkran + packning.JPG (3.14 KiB) Visad 14509 gånger
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Tauno
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 22, 2009 10:44 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Jawa 368 har svårt att få bensin

Inlägg av Tauno »

Tack Anders. Jag tänkte i samma banor, skall mäta flödet och kolla lufthål, men flottören är svårare kolla den sitter under förgasaren i 368n det finns sprängskiss i katalogen på MZ-B s hemsida. Det verkar så att man får riva hela förgasaren, men jag jobbar på. Tauno.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 368 har svårt att få bensin

Inlägg av Andercz »

Jag menade inte att du skulle riva flottören eller förgasaren, bara att du lossar slangen så tätt på förgasaren som möjligt. Det kan ju vara smuts i slangen också.
Om du lossar slangen vid kranen missar du att kolla slangen. Jag har själv råkat ut för att det var mycket smuts i ett bensinfilter som satt på slangen. Det var där det var tätt, kranen var OK.

Sedan kan det ju faktiskt vara så att förgasaren behöver rengöras, med tryckluft och ren bensin, det brukas samlas lite slagg och annat i dem genom åren, de är inte helt underhållsfria. Bensin som tillåts avdunsta under vintern kan bilda en oljefilm invändigt som delvis eller helt täpper till hål och kanaler. Inför vinteruppehållet, låt motorn gå och stäng av kranen, så töms flottörhuset på bensin.
Men tag det metodiskt, börja med tanken, sen kranen, slangen och sist - om det behövs - förgasaren.

Vi hörs

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 368 har svårt att få bensin

Inlägg av Andercz »

Hej Tauno och övr Jawa-CZ åkare.
Jag hade ett liknande problem på min Monark-Jawa, och efter att ha bytt allting, t.o.m. förgasare, utan ngn framgång visade det sig att det var luftnings-
hålet i tanklocket som var igensatt.
Tauno, prova att öppna tanklocket lite på glänt nästa gång du råkar ut för problemet.

Lycka till
Tomas Krantz
Kungälv
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Tauno
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 22, 2009 10:44 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Jawa 368 har svårt att få bensin

Inlägg av Tauno »

Min felsökning har resulerat i följande: hål i tanklock lite igensatt gammal olja, hål i packningen små, har nu fräst upp till 2,0mm men hål i kranstomme är större 2,5mm. Hur stort är hål i packningen i orginal ? Flödet genom kran var 1,5dl/min innan rensning.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa 368 har svårt att få bensin

Inlägg av Andercz »

Tauno, hur stort är flödet nu, efter rensningen? Är det minst 2 dl/ minuten är det OK.
Fungerar maskinen som den skall nu?

Min Monark-JAWA nöjde sig inte förrän jag hade 3mm hål i kranen (inte Jikov-kranar), men den motorn skall ju också fylla båda cylindrarna på samma gång, och behöver alltså ett större flöde än en vanlig 350cc motor, som fyller en cylinder i taget.

Jag antar att det lönar sig att skaffa nya packningar till bensinkranen, har de börjat svälla igen är de väldigt gamla. Att borra upp hålen är bara en tillfällig åtgärd för att komma vidare. Skicka en rad till Rudolf Saxegaard, g-shums@online.no , eller ring honom, telefon 0047 63858114, så tar han med dem till Västerås-träffen, och du sparar portokostnaden...


Vi ses!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Magnus
Inlägg: 25
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:39 pm
Ort: Borås

Re: Jawa 368 har svårt att få bensin

Inlägg av Magnus »

Tauno skrev:Min felsökning har resulerat i följande: hål i tanklock lite igensatt gammal olja, hål i packningen små, har nu fräst upp till 2,0mm men hål i kranstomme är större 2,5mm. Hur stort är hål i packningen i orginal ? Flödet genom kran var 1,5dl/min innan rensning.
Hej,
På nya packningar är hålen 3mm

Mvh/ Magnus
Skriv svar