Tack för all hjälp och ett par funderingar.

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
ponwik
Inlägg: 16
Blev medlem: tis jan 28, 2014 3:15 pm
Ort: Skoghall

Tack för all hjälp och ett par funderingar.

Inlägg av ponwik » ons maj 31, 2017 7:26 pm

Hej!
Efter ett långt uppehåll utanför landets gränser och borta från min jawa 250 perak så har jag nu återupptagit mitt arbete på den och under veckan fick jag igång den för första gången sedan 1958 (så vitt någon vet) och idag lyckades jag få i alla 4 växlarna. Jag ville bara tacka för den värdefulla hjälp jag har fått här på forumet! Jag hade inte klarat det utan er! Tack!

De finns dock ett par grejer jag behöver fixa, ett pyttelitet hål i tanken och varvtalet på nya mätaren. Är det någon som har en enkel lösning på ett litet hål? Jag har hört talas om en vätska man häller i tanken som sedan får stelna och bildar en hinna på insidan. Är detta något att ha?

Problem nummer två. Mätarställningen på den gamla mätaren va 24458 km och jag skulle gärna vilja få det på den nya också. Kan man öppna upp och på något sätt skruva fram kilometerna utan att nånting går sönder?

Än en gång tack för all hjälp!

Mvh
Pontus

Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1000
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Tack för all hjälp och ett par funderingar.

Inlägg av Andercz » fre jun 09, 2017 12:37 am

Det finns en produkt som heter KREEM Fuel Tank Sealer, och flera andra liknande av andra fabrikat. De bildar en tålig yta på insidan.
Följ instruktionerna noga, för gott resultat.
Det är en lite omständlig process, du måste rengöra noga, först mekaniskt med en handfull skruvar och muttrar -skaka skaka vända och skaka.. skölj ur med varmt vatten och diskmedel.
Sedan skall man fräta ytan med en syra, stoppa syran med aceton och så till slut i med själva gukkan.. Läs och följ instruktionerna noga!
Alla kemikalier brukar finnas med i kitet.

Att öppna hastighetsmätaren för att pilla med hjulen är inget att rekommendera, du kan lätt ställa till det ordentligt.
Att snurra fram den med en borrmaskin tar en evighet, då det sker i realtid - får du upp mätaren i 50 kmh tar det alltså drygt 489 timmar att snurra fram den till 24458...
Jag har själv bett en instrumentmakare att vid renoveringen ställa kilometerräknaren där den dog, men fick tillbaka den nollställd..
Inte mycket att göra åt.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...

Användarvisningsbild
Kent
Inlägg: 68
Blev medlem: tor nov 27, 2008 12:03 am
Ort: Tavelsjö
Kontakt:

Re: Tank Sealer

Inlägg av Kent » tis jun 27, 2017 4:26 am

Här är ett medel som fungerar bra i tanken om man inte lyckas löda eller svetsa igen hålet.
http://hortlund.se/farg/buick/gas-tank- ... me=classic
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se

Skriv svar