Ev nybliven Jawaägare med funderingar

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Mindwarp
Inlägg: 1
Blev medlem: mån jun 12, 2017 12:31 pm
Ort: Falun

Ev nybliven Jawaägare med funderingar

Inlägg av Mindwarp »

Hallå!

Är lite tidig kanske att registrera mig i eran klubb, men hittade tyvärr inget om mina funderingar ang Jawa cyklar

enkel fråga.... hur är dessa ?? pålitliga ??
och hur är det med reservdelar, har sett att det finns en hel del länkar där man kan köpa delar
så det kanske inte är nåt problem , eller ??

och finns det att få tag på enkelt, tex oljefilter, broms delar mm, typ servicegrejor ??

mvh/Johan Dahl
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Ev nybliven Jawaägare med funderingar

Inlägg av Andercz »

Välkommen! Du har hittat helt rätt..
Jag vill bara påpeka att när man registrerar sig här på JAWAKLUBBENs FORUM, blir man inte automatiskt medlem i SVENSKA JAWAKLUBBEN.
Medlemskap i klubben ordnar du här :http://jawaklubben.se/om%20klubben/index.html
ASK the man who owns one.jpg
Angående dina undringar, som med alla andra maskiner, sköts de väl är de bara trevliga. Köper man ett gammalt fordon får man också med de tidigare ägarnas behandling.. på gott och ont.
JAWA har varit en av de allra största tillverkarna av mindre motorcyklar och mopeder, med fabriker inte bara i hemlandet, Tjeckoslovakien, utan även i Peru, Egypten, Turkiet, Indien och Kina.. Flera av dessa blev senare självständiga tillverkare.

Men, det fanns en anledning till att Svenska Armén på 50-talet beställde en massa motorcyklar från just JAWA. Jawa var på den tiden något det bästa man kunde köra om man höll på med mc-sporter, och var stundtals dominerande i off-road, motocross eller andra grenar . Arméns cyklar var till 100 % ISDT-maskiner (Sexdagars-), plus ett par anpassningar till Svenska förhållanden, som skidor och lite andra extratillbehör.


Filosofin bakom JAWA och CZ är att det är ganska enkla motorer, man kan reparera det mesta utan specialverktyg,lager och tätningar är standardvaror. Motorer och ramar är välgjorda, robusta och tåliga. Har man en gång hittat på en konstruktion som fungerar bra, kom den att återanvändas i efterföljande modeller. Man uppfann inte tvångsmässigt hjulet varje år.
Detta gör att motorerna med tiden inte var lika avancerade som sina konkurrenters. På grund av politiska beslut, Tjeckien var under komunistiskt styre till början av 90-talet, blev man ålagda att producera bruksfordon för folket, mer än att skapa räsermaskiner för eliten..

De tidiga varianterna av oljepumpar fick lite dåligt rykte, men det kunde man enkelt kringgå genom att blanda olja direkt i tanken, precis som tidigare.. Motorerna var genomutvecklade.

Reservdelstillgången är god för de flesta modeller, från 40-tals JAWA Perak till 2000-talets modeller. När det gäller försvarets maskiner är tillgången på reservdelar fortfarande ganska god. Dock, det finns ingen handlare som för reservdelar i Sverige. De närmaste finns i Norge och i Finland, för övrigt blir det till att handla på nätet från Tjeckien, Slovakien eller Tyskland.

Vad är det för modell du har skaffat dig? Jag har ett stort arkiv med handböcker. Handböcker är de viktigaste verktygen för att rätt handha, serva och reparera din hoj. Ja. det gäller väl alla fordon och maskiner..

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Hasse-Hansen
Inlägg: 2
Blev medlem: ons okt 24, 2018 12:09 pm

Re: Ev nybliven Jawaägare med funderingar

Inlägg av Hasse-Hansen »

En liten fråga från en som tänkt sej börja med just dessa "Arméns cyklar var till 100 % ISDT-maskiner (Sexdagars-)"

'Vad menas med det, köra sex dagar skruva en :)
Eller håller de typ bara 6 dagar :?

MVH H.Hansen
Skriv svar