Reg nummer

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Jawa175
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jun 16, 2017 6:46 pm

Reg nummer

Inlägg av Jawa175 »

Hej har köpt en 450/01 175cc 1961 utan papper. Kan någon tipsa hur jag skall få tag i dessa. Kollat med trsp.styr. Kalmar länsarkiv, Vala forskarservice landsarkivet Vadstena. Länsstyrelsen i Kalmar. Köpt från ett dödsbo och det enda jag har är att den kanske gått i kalmar län men där verkar den inte hittas. Har någon något tips hur och var jag skall fortsätta sökandet. Henrik
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Reg nummer

Inlägg av Andercz »

Din CZ 450 kan ha registrerats som JAWA-CZ 450, JAWA 450 eller CZ 450. Det ger dig lite fler träffmöjligheter. Om man skall vara noga, är det en CZ 450, inget annat, tillverkad i CZ´s fabriker i Strakonice.
Vad står det på tanken? På den tiden var CZ och JAWA under samma hatt, och såldes av samma exportör. I CZ-fabriken fanns ett rum med tankar, med två olika logor på sidorna, JAWA (med CZ inskrivet i centrum) och CZ. Sedan var det upp till handlarna här i Sverige att vid registrering uppge vad det var för fordon. Det kunde bli lite av varje..
Det är endast ramnumret som är intressant i sökandet efter registreringspapper. Det är ramen som är identitetsbärande.
nfilm0728.jpg
Du verkar annars ha gjort rätt, kontaktat de rätta kanalerna.. det bästa du kan göra är att göra om sökningen, med det lite bredare målet, JAWA-CZ, JAWA eller CZ.

Kan det finnas något foto i ett fotoalbum hos dödsboet, som visar cykeln och då helst där reg-plåten syns?

Läs vidare här:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... an-papper/

Hoppas du hittar det du söker.
Hos vissa arkiv kan man få sitta själv och leta. Det kan ju ta sin tid..

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jawa175
Inlägg: 3
Blev medlem: fre jun 16, 2017 6:46 pm

Re: Reg nummer

Inlägg av Jawa175 »

Tack för tipsen.
Jag har bifogat bilder på tank och Id plåt.
Henrik
Bilagor
Tank
Tank
ID plåt
ID plåt
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Reg nummer

Inlägg av Andercz »

Tanken ser ju fin ut.
Trots att det tydligt står CZ på ID-plåten, och dessutom på tanken, kan den ha registrerats som JAWA, JAWA-CZ eller CZ. Det var handlarna som registrerade cyklarna när de såldes, och bilregistret ifrågasatte aldrig vad fordonet kallades.
CZ 470 , ID-bricka.jpg
För att komma vidare, råder jag dig att söka på alla tre alternativen, med ramnumret som sökobjekt.


Ge inte upp!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar