Varför?

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
WILHELM
Inlägg: 2
Blev medlem: tor feb 05, 2009 10:00 pm
Ort: Västerås

Varför?

Inlägg av WILHELM »

Hej alla Jawavänner! Efter att lärt känna Jawa och CZ från 1981 års modell och bakåt under ett par års tid så föundras jag över hur omoderna och vilken dålig kvalitet dessa har och måste haft. Om man jämför en 1981 års Honda, Kawasaki, eller Yamaha med en CZ är det obegripligt att någon köpt en tejekisk maskin. På alla punkter så är CZ:an sämre. Kawasakis modeller t ex framstår som 20 år före CZ:an men ändå så gillar jag min numera dyra ( med allt jag lagt ut på den)CZ 485 mer. Varför??
MVH

Claes Ågren
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Varför?

Inlägg av Andercz »

Claes, du öppnar för rent filosofiska diskussioner.. Varför gillar inte alla det bästa bilmärket, de motorcyklarna, de godaste korvarna, de skönaste sängarna...
Hur kommer det sig att Folkvagnsbubblan kunde tillverkas nästan oförändrad i femtio år, när den redan efter ett tiotal år var en dinosaurie..
Hur kommer det sig att Citroën kunde tillverka sina 2CV i en lika lång evighet?
Enkelhet kanske, karaktär absolut.
Jag tror det kan vara något liknande med JAWA - en ganska oraffinerad men fungerande konstruktion, i princip oförändrad sedan slutet av 40-talet.

Vi får nog ses över en god måltid och fortsätta samtalet där, det blir för torrt så här i skrift..

Och så enastående dålig kvalitet är det väl ändå inte?
Lite produktutveckling kanske inte skulle ha skadat, men JAWA och CZ var aldrig med i tävlingen om den "bästa" alla kategorier.. Trabanten dog också i samma sekund som muren föll.

Jaja, vi fortsätter när vi satt oss till bords

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Magnus
Inlägg: 25
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:39 pm
Ort: Borås

Re: Varför?

Inlägg av Magnus »

Hej,
Intressant ämne! På 70 och 80-talet så fanns det gott om japanska 125:or och 250, både två och fyrtaktare. Jawa och Cz hörde väl till de mer sällsynta fåglarna i den Svenska gatubilden. Var finns alla små japanska tvåtaktare numera, det borde ju krylla av dom på begagnatmarknaden?

/ Magnus
WILHELM
Inlägg: 2
Blev medlem: tor feb 05, 2009 10:00 pm
Ort: Västerås

Re: Varför?

Inlägg av WILHELM »

Hej Andercz och Magnus som svarat på mitt inlägg. Andercz: Jawa och CZ har inte enastående dålig kvalitet, det var inte så jag menade, men troligen var den sämre än de japanska konkurrenterna. Magnus: du skriver att det kryllande av japanska 125 och 250 kubikare och frågar dig " var är de nu? Svaret är enkelt. De flesta har skrotas, men de har till skillnad från Jaworna och CZorna rullat 4000 - 8000 mil. Men nu vill jag inte kritisera de tjekiska maskinerna längre - de är ju de som jag gillar !
Användarvisningsbild
Magnus
Inlägg: 25
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:39 pm
Ort: Borås

Re: Varför?

Inlägg av Magnus »

ja så är det nog. Jawa/Cz har ju en unik/genuin utstrålning som är oslagbar. När det gäller kvalitén så tycker jag främst att elsystemet inte är någon höjdare... Men de flesta småfelen som har funnits på mina cyklar har faktiskt varit felaktiga reparationer av tidigare ägare (tex fullständigt felkopplade elsystem) eller att tidigare ägare kört med tokmycket olja i bensinen så hela avgassysytemet/motorn är helt igensotat....
Mvh
Magnus
Skriv svar