Vinterkörning!

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
KevPartridge
Inlägg: 10
Blev medlem: ons nov 20, 2019 10:03 pm
Ort: Norrköping

Vinterkörning!

Inlägg av KevPartridge »

Hej!

Jag har skaffat mig en Jawa-monark för att underhålla mig själv på vintern. Då jag bor i Göteborg är inte snöskoter ett alternativ för vintern, men vinter MC med skidor verkar ju fenomenalt, så man kan köra asfalterad väg till en snöklädd grusväg! Min cykel är kittad med skidor, dock ej ännu handväxel och bakre handbroms.

Nu till saken:
Har kör man med en motorcykel i snö? Vad bör man tänka på första gången? Finns det något nybörjare inte brukar vara beredda på, som resulterar i att man fastnar eller kör av? Brukar ni ha med er vinsch/trissor när ni kör för att kunna ta er ur diverse knipor?

Några konkreta frågor som jag gärna vill ha svar på:

1: Däck.
-Vilka däck föredrar ni för att klara både asfalt och snö? Finns det några däck man absolut inte ska ha? Frågan gäller både fram och bak.
-Modifierar ni däcken när ni kör i snö? Lägre lufttryck, snökedjor, snökedjor av buntband, bildubb, etc?

2: Övriga modifieringar
-Monterar ni bort fotstöden? Det känns som jag riskerar blåmärken på vaderna.
-Varför vill man ha växeln på höger sida om man ändå har automatkoppling?
-Förblir bränsleblandningen 4 < 5 % tvåtaktsolja?

Bild

Jag ser fram emot min första vinter på mc!
janingvar
Inlägg: 14
Blev medlem: ons apr 09, 2014 10:00 am
Ort: Örnsköldsvik

Re: Vinterkörning!

Inlägg av janingvar »

Hej! prova att söka på: Hans Rönnegård vintertouring Där finns många tips om vinterkörning
MVH! Jan-Erik Bylund
janingvar
Inlägg: 14
Blev medlem: ons apr 09, 2014 10:00 am
Ort: Örnsköldsvik

Re: Vinterkörning!

Inlägg av janingvar »

Hej igen! Det är bäst att använda kopplingshandtaget vid start, därför växelreglage på höger MVH! J-E B
Skriv svar