Jawa CZ 125cc

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
Egon
Inlägg: 3
Blev medlem: sön mar 08, 2020 5:54 pm

Jawa CZ 125cc

Inlägg av Egon »

Hej,

Hoppas någon kan hjälpa mig med en modellbeteckning. Jag håller på att renovera min svärfars gamla Jawa CZ 125cc som enl. reg.beviset heter Strakonice. Den är från 1948 och ställdes av 1954 och har inte varit körd sedan dess. Jag är helt nykomling inom Jawa och jag undrar om någon kan upplysa mig om vilken modellbeteckning motorcykeln har? Har sett beteckningar på 453 osv.

Vidare undrar jag om någon kan tipsa om var man kan få tag i broschyr, rep.handbok, reservdelslista, elschema, osv

Tack på förhand!

/Egon
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Jawa CZ 125cc

Inlägg av Andercz »

Den enda CZ 125cc som tillverkades 1948 var en CZ 125b,t . JAWA var ännu inte inblandad med CZ, så det bör vara en CZ-modell. En bild skulle göra det enklare att vara helt säker. Det var inte ovanligt att de registrerades som "Strakonice", då det är namnet på staden där CZ tillverkades..
Ser den ut såhär?
CZ 125 A, 1939 - 1946.jpg
CZ 125A har en parallellogramgaffel fram, med fjädrar och stag. Den har tankväxel. Motorn har kantiga, romboida, former. Kedjan sitter på vänster sida.Om den sålts senare kan den ha registrerats som årsmodell 1948.

Eller såhär?
CZ 125 b, t 1947 - 50.jpg
De tidiga CZ 125 b hade samma framgaffel som typA, men fick senare en teleskopgaffel, och fick då heta CZ 125 b,t , där "t" står för "teleskopgaffel. Fotväxel och en nydesignad, droppformad motor. Kedjan på höger sida.
Exportmodellen var ofta rödlackad med vita randningar.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Egon
Inlägg: 3
Blev medlem: sön mar 08, 2020 5:54 pm

Re: Jawa CZ 125cc

Inlägg av Egon »

Hej Andercz,

Tack för ditt svar. Min hoj ser precis likadan ut som den nedre bilden.
Skriv svar