Frågor inför reg-besiktning

Allt som inte platsar i ovanstående kategorier...
emsgu
Inlägg: 2
Blev medlem: fre sep 25, 2009 7:52 pm
Ort: Eskilstuna

Frågor inför reg-besiktning

Inlägg av emsgu »

Jag har en Jawa 257A 1962 som skall reg. besiktas. Behövs bromsljus, parkeringsljus, belysning i hastighetsmätare, backspegel? Är det någon som har vetskap?
Hälsningar
Göte
:idea:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Övrigt

Inlägg av Andercz »

Välkommen Göte.
Om du undrar om SBP kräver parkeringsljus mm är svaret som följer;

Bromsljus, - Var inte installerat som original, och behövs därför inte för att godkännas. Men för din egen säkerhet skulle jag rekommendera att du intallerar det, det finns billiga och bra universalkontakter, det är lätt att installera. Man kan använda bakre Mörkläggningslampan som bromsljus.

Parkeringsljus, - Finns det ens? Inte enligt reservdelsboken. Jag har ingen 257A i min omedelbara närhet för att kolla..

Belysning i hastighetsmätare, - Inte alls någon trafiksäkerhetsfråga, behövs inte, tror inte det fanns på 257A´s hastighetsmätare

Backspegel - Inget tvång (?), men igen,för din egen säkerhet skulle jag rekommendera en, i alla fall på vänstersidan av styret.
MC 257A Original Kopplingsschema.JPG
Ladda ner verkstadshandboken och reservdelsboken under "MEKTIPS" här till vänster. Där finns elschemat som visar all utrustning som fanns på dem som nya.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Tauno
Inlägg: 23
Blev medlem: ons jul 22, 2009 10:44 pm
Ort: Eskilstuna

Re: Frågor inför reg-besiktning

Inlägg av Tauno »

Hej Göte.
Vi är lite anonyma här i forumet men jag tror att vi träffades i söndags, du hade fått igenom Jawan på rek. besiktning tyvärr glömde jag din adress mars eller aprilvägen, här är min e-post och tel. så kan vi träffas igen.
Tauno.H
Tel: 070-5198222

MVH// Tauno.
Skriv svar