Jawaforum

Frågor, diskussioner mm
Aktuellt datum och tid: tor sep 21, 2017 3:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: mån jun 19, 2017 10:14 am 
Offline

Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Inlägg: 44
Ort: Skövde
Beställde dödarknappen som du länkade till på ettansmopeder.se nu, dock har den inte spökat sedan dess utan puttrar på fint. Men tänker att det kan vara skönt att ha en ny dödarknapp hemma ifall det skulle visa sig spöka igen.

Annars så tog jag ut Jawan på en 4-milatur tur och retur i förra veckan utan problem. Dock verkar den sura ner sig ganska lätt när den väl blivit varm och man ska starta den igen. Krävs x antal kickar med blöddrande motor tills den kommer igång. Antar att jag måste lära mig rätt flödarteknik med förgasaren så den får alldeles lagom med bränsle vid varmstart.

Mvh
Tobias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: mån jun 19, 2017 10:25 am 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 876
Ort: Märsta
Ah, vad gôtt att höra!
Du skall vara försiktig med flödaren på en varm motor. Kanske en liten snabb tryckning, inga "för-kickar" utan vänta 10 - 20 sekunder med fullt öppen trottel, alltså vrid gashandtaget helt öppet en stund innan du kickar "på riktigt".
Och jag rekommenderar att ha kalla tändstift, typ NGK B 8 HS eller BP 8 HS. Det gör en väldig skillnad, det har jag själv nyss konstaterat, både vid start med varm motor och tomgång med varm motor.

Kanske skall du testa att vrida ut luftskruven en smula, nästa gång du har motorn varm och står på tomgång. Det gör blandningen lite magrare. Tomgången skall ju ställas med varm motor. En kall, nystartad motor får man se till att hålla igång tills den blir varm, eller så drar man ju oftast iväg ganska omgående, och då är det ju inget problem längre.


Kör så det ryyker!

Andercz

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: mån jun 19, 2017 7:53 pm 
Offline

Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Inlägg: 44
Ort: Skövde
Jag kör med NGK BP 8 HS så det är redan ordnat! Ska experimentera lite med flödarknappen framöver så får vi se om det behöver skruvas något framöver, nu är det nog mest övning och lära känna hojens egenskaper som gäller!

Nu har jag ju lyxen att kunna börja fundera på förebyggande underhåll så en ny magnetisk bottenplugg till transmissionskåpan står högt i kurs, känns som en klok investering. Annars så är det tanktätning och sota ur ljuddämparna som jag tidigare skrivit om, men det blir en vintergrej, iallafall ljuddämparna.

Mvh
Tobias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: mån jun 19, 2017 10:30 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 876
Ort: Märsta
Jag brukar göra om oljepluggen, den i mitten av motorn med 14mm skalle, till en magnetisk plugg. En 4 x 7 mm cylindrisk Neodym-magnet kostar omkring 30 kronor.
Sätt en mutter på bulten så går det lättare att spänna fast en i ett skruvstäd, Använd helst en pelarborr och gör att körnslag i mitten innan du borrar.
Bilaga:
MAGNETIC OIL DRAIN PLUG FOR JAWA.JPG
MAGNETIC OIL DRAIN PLUG FOR JAWA.JPG [ 45.46 KiB | Visad 233 gånger ]

Magneten sitter säkert kvar av egen kraft, men för samvetsfridens skull lägger jag en droppe Araldit i hålet innan jag trycker i magneten.

Jag har inte hittat några färdiggjorda M8 magnetpluggar på marknaden.

Andercz

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: mån jun 19, 2017 11:35 pm 
Offline

Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Inlägg: 44
Ort: Skövde
För oss som tyvärr inte är begåvade med en pelarborr kan det nog bli lite svårt. Du råkar inte ha en färdig plugg över som jag kan köpa av dig?

Mvh
Tobias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: tis jun 20, 2017 12:21 am 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 876
Ort: Märsta
Det kan nog ordnas..;-) Har jag din adress? Kontakta mig direkt på adressen nedan
a.v.osterberg Kanelbulle gmail.com

Andercz

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: tis jun 20, 2017 7:09 am 
Offline

Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Inlägg: 44
Ort: Skövde
Lyckas inte få iväg mail till din adress trots att jag kompletterat med "@"

Prova att maila mig istället:
tobiasafeldt@hotmail.com

Mvh
Tobias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: lör jun 24, 2017 6:54 pm 
Offline

Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Inlägg: 44
Ort: Skövde
För övrigt så tänkte jag smörja upp Jawan. Såg i smörjschemat att man ska nyttja "Fordonsfett MP"


Förslag på lämpligt fett att använda?

Mvh
Tobias


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: lör jun 24, 2017 7:33 pm 
Offline
Site Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Inlägg: 876
Ort: Märsta
Jag googlade på "Fordonsfett MP" och fick faktiskt bara ett enda svar!
http://sv.globals.cheap/item.html?id=tb ... earing+oil

Om man försöker ta sig igenom den automatöversatta texten, tror jag det finns ett motsvarande Mobil-fett MP2.
Om detta motsvarar det Försvaret använde, har jag ingen aning om, det kan till och med vara en militär beteckning.. Tag ett bra standardfett, med bra vattenavvisande egenskaper.

Andercz

_________________
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Slutet på renoveringen av en Jawa 250 (militär)
InläggPostat: sön jun 25, 2017 3:25 pm 
Offline

Blev medlem: tor dec 17, 2015 10:43 pm
Inlägg: 44
Ort: Skövde
Sedär! Då fixar jag fram en tub fett och laddar sprutan i veckan då.

Hur går det förresten med den magnetiska oljepluggen? Har försökt maila dig på din adress men mailen går inte fram..

Mvh
Tobias


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2008