Dags att renovera 638 motor

Reparationstips och allt om motorer...
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Delar har kommit fram. Råkade beställa 4 gjutna gafflar så om någon behöver har jag 2 över.
Missade att beställa 2 nållager till blocken.

Bild






Kastade ut tantens glass och la in veven på kylning. :D

Bild
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Sådär då var motorn ihop igen. Nya lager, ja allt utom själva växel kassetterna eller vad vi kallar dom för.
Tog min fösta provrunda ikväll. Tyckte den var ruskigt seg i ettan fick slira som fan för att komma iväg.
Visar sig att jag fått rejsväxlat nu. :?: Ettan längst upp o resten ner. Hur i fåglarna har det här gått till??
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Jag beställde en sån här.
http://www.jawashop.com/Detail/10514


Hittade bara en modell där så jag trodde one size fits all men så var det tydligen inte. Jaja bara att vänja sig vid växlandet och åtgärda vid nästa motorrenovering om 5000 mil :mrgreen:

Till er som inte vet....se upp det finns rejsväxlade cam plates också :D
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av Andercz »

Grattis till en väl genomförd renovering!
Kör in motorn enligt handbokens rekommendationer, byt olja efter 50 mil. Jag rekommenderar att du ordnar med en magnetisk oljeplugg , den drar till sig det mesta av det metallspån som naturligt slits av när alla nya delar skall slitas in mot varandra. Annars samlas detta i lager och andra krokar av växellådan.
Jag har inte hittat någon M8 magnetplugg på marknaden, men en Neodym-magnet, rund, 4 x 7 mm kostar 30 - 40 kronor. Borra ett 3 - 4 mm djupt hål i bulten, en droppe Araldit och i med magneten.
MAGNETIC OIL DRAIN PLUG FOR JAWA.JPG
Jag visste inte att det kallades för "rejsväxling", men jag vet att så hade alla JAWA och CZ fram till och med California, alltså ettan upp - 2-3-4 neråt.. När JAWA 634 lanserades bytte man till det mer "moderna" ettan ner - 2-3-4 upp. Det verkar ha varit en gradvis övergång till det nya, de tidigare tillverkade 634 hade det gamla mönstret, jag vet inte riktigt när bytet blev helt genomfört.
Alla 638, och alla därefter, var i alla var utrustade med den "japanska" växlingen, ettan ned - 2-3-4- upp.
Nu vet jag inte varför du bytte just denna del, det är mycket ovanligt att dessa slits något, möjligen kan man behöva byta tappar och fjädrar, och man bör alltid byta de två returfjädrarna till växelaxeln. Oftast låter jag den sitta kvar. Jag vill inte bråka med de körnslags-säkrade skruvarna. Jag hoppas du kom ihåg att körnslå dem? Jag tror inte man gör detta utan orsak, och jag skulle inte lita på enbart Loc-tite på just denna centrala del av växellådan.
VÄXELFÖRARPLATTA  upp - ned  JAWA 633, 634.JPG
Kör in motorn lugnt och fint, så har du en bra motor länge till.

Kör så det ryyker!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Härligt Andercz du är en riktig jawa guru.
Magnet har jag pillat i pluggen sen tidigare. Jag fick tips om att dra åt skruvarna med slagmejsel och loctite. Märks snart om det räcker eller inte. Plattan behövde förmodligen inte bytas ut men jag hade beställt en massa annat nytt så den åkte med i farten kostade bara en hundring eller två.

Kört sisådär 35mil idag och det blev ett gäng felväxlingar. Går fint när man kan ta sin tid och växla men när det dyker upp en sväng lite oväntat hastigt om man bara växlar ner på reflex blir det fel.

Vilken stigning har oljepluggen? Hittade några på ebay med 1,5 och 1,25. Dyrt men smidigt för latmaskar som mig.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=m ... acat=10063
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av Andercz »

Aha, jag sökte igenom eBay för länge sedan och fick inget napp på M8, men nu finns det ju ser jag. M8 x 1,25 skall det vara, 15 - 20 mm lång.
Jag sparar de länkarna. Det kan ju inte bli så farligt porto på ett par bultar.

Men jag tycker det är kul med original-pluggarna, de har en 14 mm skalle, trots att det är en M8, som normalt har en 13 mm skalle, just för att den har en speciell funktion, och inte skall lossas av misstag.. . Jag har hittat några hos någon Tjeckisk handlare tidigare, men nu kan jag inte komma på vem det var..

Om du har något ärende innanför vänster sidokåpa, kan du ju känna på skruvarna, kanske klämma dit ett par körnslag.. Hängslen och livrem..

Om du har kört 35 mil, så utgår jag från att den verkligen går bra. Förutom växlingen då, som du nog vänjer dig vid.. Finemang!

Anderscz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
yamazuki
Inlägg: 37
Blev medlem: sön mar 22, 2015 7:39 pm
Ort: Falkenberg

Re: Dags att renovera 638 motor

Inlägg av yamazuki »

Var ute och pluttrade lite grusväg häromdan. Den går kalasfint.

Bild
Skriv svar