Hej! Sitter med farsans CZ 125 Sport på köksbordet och ska genomföra ett 40 år försenat lagerbyte. Hojen har en ägare sen ny och det är farsan. Den köptes 1974 och ställdes av med vevlagerknas 1975. Har sökt internet senaste 2 dagarna men det ger inte så stora resultat.
Rotorn sitter fast och enligt instruktionsboken krävs "Vorrichtung Nr. 09" för att lossa denna. Jag ser på bilden att det sitter med en liten pigg(och kona) men har blivit rådd att köra med avdragare av mek. Här verkar det finnas kunnigt folk så hur får jag loss den? Känns som rotorn blir mos när man laddar på lite med avdragare
Hur sitter rotorn fast i CZ 476??
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons apr 11, 2018 7:16 pm
- Ort: Linköping
Re: Hur sitter rotorn fast i CZ 476??
Förlåt Jonas att du fått vänta..
Rotorn sitter mycket riktigt på en kona, mycket stadigt. Styrpiggen är bara en hjälp till att få på rotorn i rätt läge så att tändningen stämmer. Piggen har inget annat att göra med att hålla fast rotorn, det är konan som sköter om det.
Om du har hittat en handbok på nätet under tiden så kanske detta kommer för sent.
Hur som helst, det är en mycket enkel avdragare som du kan tillverka själv.
Du behöver en 80 - 100 mm lång M8 BULT. Antingen svetsar du på ett handtag på tvären eller använd en ringnyckel.
* Lossa alla kablar som går vidare uppåt, vanligen tre kablar
* Lossa de två M6 skruvar som håller Statorn, "burken" med brytaren på.
* Lossa Generatorkolen, de sitter med ett par fjädrar vid sidan. Om du inte gö detta kan de brytas av vid avmonteringen eller när du monterar tillbaka generatorn.
* Nu kan du dra av statorn.
* Lossa och tag ut bulten i mitten som håller Brytarkammen, 10 nyckel.
* Med en större Hovtång, grip tag om Brytarkammen och drag/ vicka utåt. Det finns ett spår längst in där tången kan få bra tag. Knacka lätt utåt på hovtången om kammen sitter hårt. * Skruva in din Avdragare i centrum på Rotorn, där Kammen satt. När den går i botten, tag ett tag om rotorn med en hand och vrid avdragaren lite till. Vanligen hoppar nu rotorn av vevaxeln, i undantagsfall kan man få ta i lite till.
* klart!
Jag skickar en verkstadshandbok, på Engelska, med många bra tips och många illustrationer.
Hör gärna av dig igen.
Om du skall dela på blocket behöver du ännu en avdragare. Eller två.
För att dela på blocket kan du knåpa ihop en som liknar denna, av en bit fyrkantprofil. De inre hålen passar för de M6 hål som generatorn satt i.
De yttre hålen , M8, passat för två skruvhål till skruvar som håller höger motorkåpa. Sedan behöver du en avdragare för primärdrevet. Biltema har en som passar bra. Du behöver även ett Dorn för att driva ut de två styrhylsorna, en i främre motorfästet och en i det bakre. Driver du inte ut dessa innan du delar på blocket, blir allt mycket besvärligare..
Vi hörs
Andercz
Rotorn sitter mycket riktigt på en kona, mycket stadigt. Styrpiggen är bara en hjälp till att få på rotorn i rätt läge så att tändningen stämmer. Piggen har inget annat att göra med att hålla fast rotorn, det är konan som sköter om det.
Om du har hittat en handbok på nätet under tiden så kanske detta kommer för sent.
Hur som helst, det är en mycket enkel avdragare som du kan tillverka själv.
Du behöver en 80 - 100 mm lång M8 BULT. Antingen svetsar du på ett handtag på tvären eller använd en ringnyckel.
* Lossa alla kablar som går vidare uppåt, vanligen tre kablar
* Lossa de två M6 skruvar som håller Statorn, "burken" med brytaren på.
* Lossa Generatorkolen, de sitter med ett par fjädrar vid sidan. Om du inte gö detta kan de brytas av vid avmonteringen eller när du monterar tillbaka generatorn.
* Nu kan du dra av statorn.
* Lossa och tag ut bulten i mitten som håller Brytarkammen, 10 nyckel.
* Med en större Hovtång, grip tag om Brytarkammen och drag/ vicka utåt. Det finns ett spår längst in där tången kan få bra tag. Knacka lätt utåt på hovtången om kammen sitter hårt. * Skruva in din Avdragare i centrum på Rotorn, där Kammen satt. När den går i botten, tag ett tag om rotorn med en hand och vrid avdragaren lite till. Vanligen hoppar nu rotorn av vevaxeln, i undantagsfall kan man få ta i lite till.
* klart!
Jag skickar en verkstadshandbok, på Engelska, med många bra tips och många illustrationer.
Hör gärna av dig igen.
Om du skall dela på blocket behöver du ännu en avdragare. Eller två.
För att dela på blocket kan du knåpa ihop en som liknar denna, av en bit fyrkantprofil. De inre hålen passar för de M6 hål som generatorn satt i.
De yttre hålen , M8, passat för två skruvhål till skruvar som håller höger motorkåpa. Sedan behöver du en avdragare för primärdrevet. Biltema har en som passar bra. Du behöver även ett Dorn för att driva ut de två styrhylsorna, en i främre motorfästet och en i det bakre. Driver du inte ut dessa innan du delar på blocket, blir allt mycket besvärligare..
Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: ons apr 11, 2018 7:16 pm
- Ort: Linköping
Re: Hur sitter rotorn fast i CZ 476??
Tackar så hemskt mycket för hjälpen!
För övriga läsare:
Motorn är delad och storänden på staken är slut, kommer byta stake och uppåt. Får knåpa ihop en hållare för att kunna mäta veven när jag monterar ihop den. Ruskigt billiga reservdelar till dessa hojar
För övriga läsare:
Motorn är delad och storänden på staken är slut, kommer byta stake och uppåt. Får knåpa ihop en hållare för att kunna mäta veven när jag monterar ihop den. Ruskigt billiga reservdelar till dessa hojar