Önskar en lätt beskrivning hur man monterar nya fjädrar(troligtvis 3st) för kick/växel på min fina gamla JAWACZ 175 cc av 1965 årsmodell.
Problemet är att växellägena är odistinkta i dagsläget.
MVH
Staffan Josefsson
Fjäder för kick/växel
Re: Fjäder för kick/växel
Staffan, innan jag går in på detaljer, vill jag klara ut en del frågor. Vi pratar om en JAWA/CZ med en CZ 470-motor? Eller är det en CZ 450? Det ser du på motornummret, de tre första siffrorna ger modellen, de två i mitten ger varianten och de sex på slutet är serienumret, t.ex 450-05-789556 = CZ 450 på 175cc de luxe tillverkad 1965 - 69.
Vad menar du med "odistinkt", är det svårt att få i en växel och/eller hoppar de gärna ur?
Är kicken/växelspaken sladdrig i sitt läge som växelspak?
Eller skrapar det när du växlar?
Är kopplingsautomaten injusterad enligt handboken? Om du inte gjort detta nyligen skulle jag rekommendera dig att starta där, innan vi gräver oss inåt och byter delar.
Har du plockat bort vänster motorkåpa redan? Om inte vänta tills vi kommer till det momentet.
Vi hörs snart igen?
Andercz
Vad menar du med "odistinkt", är det svårt att få i en växel och/eller hoppar de gärna ur?
Är kicken/växelspaken sladdrig i sitt läge som växelspak?
Eller skrapar det när du växlar?
Är kopplingsautomaten injusterad enligt handboken? Om du inte gjort detta nyligen skulle jag rekommendera dig att starta där, innan vi gräver oss inåt och byter delar.
Har du plockat bort vänster motorkåpa redan? Om inte vänta tills vi kommer till det momentet.
Vi hörs snart igen?
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Fjäder för kick/växel
Hej Anders !
Tack för snabbt svar. Hojen är en JAWACZ 470. Och växellägena är sladdriga. Lite svårt att få i ibland.
Din beskrivning gäller väl även med dessa fakta ?
Staffan
Tack för snabbt svar. Hojen är en JAWACZ 470. Och växellägena är sladdriga. Lite svårt att få i ibland.
Din beskrivning gäller väl även med dessa fakta ?
Staffan
Re: Fjäder för kick/växel
Jovisst,
men ta och justera kopplingsautomaten enligt instruktionerna, så fortsätter vi därifrån, om den åtgärden inte ger något resultat.
När Kick/ växelspaken är i sitt horisontella läge, är den sladdrig då, så att man kan vicka på den upp och ned , den glappar liksom, eller är den mer eller mindre fast i sitt läge?
Jag vill försöka ringa in vart besvären kommer ifrån, innan vi blir drastiska och öppnar motorn för att gå vidare. Om justering av kopplingen ger önskat resultat behöver vi inte leta efter mer allvarliga fel. Jag vill försöka vara metodisk, och gå från lätta åtgärder till mer drastiska insatser. OK?
En dåligt injusterad kopplingsautomatik kan ge precis de besvär du beskriver.
Vi hörs snart igen.
Andercz
men ta och justera kopplingsautomaten enligt instruktionerna, så fortsätter vi därifrån, om den åtgärden inte ger något resultat.
När Kick/ växelspaken är i sitt horisontella läge, är den sladdrig då, så att man kan vicka på den upp och ned , den glappar liksom, eller är den mer eller mindre fast i sitt läge?
Jag vill försöka ringa in vart besvären kommer ifrån, innan vi blir drastiska och öppnar motorn för att gå vidare. Om justering av kopplingen ger önskat resultat behöver vi inte leta efter mer allvarliga fel. Jag vill försöka vara metodisk, och gå från lätta åtgärder till mer drastiska insatser. OK?
En dåligt injusterad kopplingsautomatik kan ge precis de besvär du beskriver.
Vi hörs snart igen.
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
-UPPFÖLJNING-Re: Fjäder för kick/växel
Stefan, och andra intresserade,
Det tog mig idag 6 timmar att byta de två fjädrarna i växelplattan, dock på en JAWA 354. Proceduren torde vara nästan densamma på din JAWA 175cc. Ingen stress, men inget söl heller, en kortare fikapaus.
Det som tog tid var att gräva sig fram till det väsentliga, nämligen att kunna dra ut växelaxeln och därmed kunna komma åt att byta fjädrar och fjäderhållare.
På denna motorcykeln hade den övre fjädern sprätt ut i växellådan, och även fjäderns hållare var på vift.. Delarna återfanns i fragment vid ett tidigare tillfälle.
Sadel och sidokåpa på högersidan, verktygslådan, bromskontakten, kedjeskydd, kedjeskydds-adapter, kedja, kopplingsautomatik måste bort. På vänstersidan lossades kopplingen och primärkedjan, kickmekanism och kickaxel.
Därefter kunde vi knacka ur räffelpinnen som håller kopplingsautomatikens nock.
Dessförinnan hade jag snabbt kommit ihop ett verktyg som höll inne spärrhakarna på växelaxeln - av en bit tunn mässingsplåt jag hittade i garaget. Perfekt!
Byta fjädrarna tog lite mer än en kvart - och sedan plocka ihop allt igen...
Det var inte direkt svårt, men tog längre tid än jag trott.
Trevlig missommar!
Andercz
Det tog mig idag 6 timmar att byta de två fjädrarna i växelplattan, dock på en JAWA 354. Proceduren torde vara nästan densamma på din JAWA 175cc. Ingen stress, men inget söl heller, en kortare fikapaus.
Det som tog tid var att gräva sig fram till det väsentliga, nämligen att kunna dra ut växelaxeln och därmed kunna komma åt att byta fjädrar och fjäderhållare.
På denna motorcykeln hade den övre fjädern sprätt ut i växellådan, och även fjäderns hållare var på vift.. Delarna återfanns i fragment vid ett tidigare tillfälle.
Sadel och sidokåpa på högersidan, verktygslådan, bromskontakten, kedjeskydd, kedjeskydds-adapter, kedja, kopplingsautomatik måste bort. På vänstersidan lossades kopplingen och primärkedjan, kickmekanism och kickaxel.
Därefter kunde vi knacka ur räffelpinnen som håller kopplingsautomatikens nock.
Dessförinnan hade jag snabbt kommit ihop ett verktyg som höll inne spärrhakarna på växelaxeln - av en bit tunn mässingsplåt jag hittade i garaget. Perfekt!
Byta fjädrarna tog lite mer än en kvart - och sedan plocka ihop allt igen...
Det var inte direkt svårt, men tog längre tid än jag trott.
Trevlig missommar!
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...