Problem med kicken

Reparationstips och allt om motorer...
Albin
Inlägg: 18
Blev medlem: tis mar 30, 2010 8:10 pm
Ort: Ringarum

Problem med kicken

Inlägg av Albin »

Hej!

På min 250 Perak -1950 har kicken börjat rappa. Dessutom glappar kickaxeln, går att dra den ut och in någon mm. Vad är problemet och hur åtgärdas det enklast?

Tack på förhand!

/Albin
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Problem med kicken

Inlägg av Andercz »

Albin, välkommen till Forumet.
Du kan ha tur med din glappande kick. Det är ofta en liten O-ring som har slitits ut, den kostar några kronor. O-ringen tätar inifrån mot axelgenomföringen för kickaxeln genom Vänster Motorkåpa. Den tjänar också i viss mån som en distans. Slits den ut och försvinner blir det ett glapp axiellt och den halvmåneformade kuggkransen på kickaxeln kan missa sin motsvarighet bakom kopplingskorgen. Resultat - kicken rappar ur då och då.
Jag tror jag har ett par O-ringar hemma, skicka mig din adress , direkt per e-post eller PM (kolla i nedre vänsta hörnet), så kan du få en mot lite mer än portokostnaden, en tjuga eller nåt. Det är en lite ovanlig tjocklek, men vill du leta efter den i din vanliga maskinvarubutik, är måtten 23 x 3 mm.

När du sätter tillbaka sidokåpan, använd en bra packningsmassa, MEGA-BLUE, Yamaha Tribond, Hylomar eller liknande.

MVH

Andercz
O-ring till kickaxel.JPG
O-ring till kickaxel.JPG (11.55 KiB) Visad 17551 gånger
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Albin
Inlägg: 18
Blev medlem: tis mar 30, 2010 8:10 pm
Ort: Ringarum

Re: Problem med kicken

Inlägg av Albin »

Hej!

Tack för snabbt svar och just det svaret jag önskade. Har bytt O-ringen, men använde då en begagnad från extramotorn. Uppenbarligen dumt. Kontaktar dig och beställer en ny omgående.

/Albin
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Problem med kicken

Inlägg av Andercz »

Aha, om du redan har prövat att byta O-ringen, bör vi kanske rikta blicken mot andra orsaker.

*Ta en titt på kuggarna på kicksegmentet - den halvmåneformade kuggskivan på kickaxeln. Ser de något skadade ut?
**Spärrmekanismen på baksidan av kopplingskorgen, där segmentet griper in, brukar slitas ut. Se skillnaden mellan ett slitet och ett nytt tandhjul på bifogade bild. När topparna slitits platta bildas mycket friktion och tandhjulet stannar och parkerar sig på fel ställe, vilket gör att segmentet missar att gripa i och rappar ur.
*** Tag ur kopplingskorgen och plocka isär spärrmekanismen. Om du konstaterar slitage, byt ur tandhjulet, fjädern och brickan som håller fjädern, de kostar ett par hundra tillsammans. Lätt att byta.
Har du ingen verkstadshandbok, ladda ner arme´ns verkstadshandbok och reservdelsbok för MC255/355. Konstruktionen och delarna är identiska för Perak och 554. Det är bra att kunna se delarna och ha reservdelsnummer till hands när du skall köpa nya.

Rudolf Saxegaard har delarna på lager.
E-postadress
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Telefon: 0047 63858114

Men, byt inget utan att kolla att det verkligen är en del som behöver bytas.
Koppling kickhjul A.JPG
Koppling kickhjul B.JPG
Kickspärrdrev, delar vid utbyte.JPG
Lycka till,
Hör av dig igen

MVH

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Albin
Inlägg: 18
Blev medlem: tis mar 30, 2010 8:10 pm
Ort: Ringarum

Re: Problem med kicken

Inlägg av Albin »

Tack igen för upplysande svar. Hoppas hinna skruva lite i påskhelgen, återkommer.

Men en liten fråga till bara. Går det få bort kopplingskorgen utan att behöva lossa drevet från vevaxeln? Verkstadshandboken ger inget tydligt svar om det går att få bort kedjan utan att ta bort drevet.

/Albin
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Problem med kicken

Inlägg av Andercz »

Nu kommer jag inte ihåg om primärkedjan på en Perak har ett kedjelås.. har den det, är det ju en baggis.
Annars är gängse procedur att du tar ur alla lameller ur kopplingskorgen, lossa gärna muttern i mitten först - OBS! den har ett vikbleck som låser den - - man kan klämma åt om lamellpaketet med en skruvtving ( ALDRIG aldrig ett par skruvmejslar på kryss i kopplingskorgen!!), man kan få lirka lite.
Med korgen tom, lirka lite in-och ut- med den på axeln, så att lagerbussningen i mitten tittar ut och kan dras ut, av axeln. Det glapp som nu uppstår mellan korgen och axeln skall vara tillräckligt för att du skall kunna kränga och vrida av primärkedjan utan att ta bort drevet på vevaxeln. Det kan ta en stund, men hav tålamod.

Är du riktigt seriös skaffar du dig ett specialverktyg för att spärra kopplingskorgen när man lossar och låser muttern i mitten. Det går naturligtvis att slöjda till ett eget verktyg genom att svetsa samman två gamla lameller - en blank och en med beläggning ( tag bort beläggningen..) samt svetsa på ett lämpligt handtag.
Alternativt kan man använda en mutterdragare, lite försiktigt, för att lossa och senare dra åt muttern. Håll mot med andra handen på kopplingskorgen.
Glöm inte vika upp vikblecket efter att du dragit åt muttern. Låsblecket kan behövas bytas om det varit vikt många gånger.
TOOL.JPG
Jag har vid ett tillfälle fått tillverka en enkel avdragare till kopplingscentrum, en ersättare till originalverktyget S-42.
Clutch Center Puller tool.JPG



Lycka till

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Albin
Inlägg: 18
Blev medlem: tis mar 30, 2010 8:10 pm
Ort: Ringarum

Re: Problem med kicken

Inlägg av Albin »

Jawan står i verkstaden och tittar längtande ut genom fönstret.
Var inga större problem att få loss grejerna, även om jag fick bygga en egen avdragare. Väntar nu på delar från Slovakien. Hoppas slippa komplettera med delar från Norge.

/Albin
Albin
Inlägg: 18
Blev medlem: tis mar 30, 2010 8:10 pm
Ort: Ringarum

Re: Problem med kicken

Inlägg av Albin »

I förrgår kom paketet från motoren. Tyvärr är tänderna på nya spärrdrevet till kicken något avplanade och inte lika spetsiga som bilden visar ovan. Drevet ser annars nytt ut. Märklig produktutveckling eller dags för en beställning från Norge?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Problem med kicken

Inlägg av Andercz »

Hmm,
om du tittar närma på bilderna så ser du att tänderna på det nya drevet även har topparna avplanade, en smula. De måste ha en liten yta att glida på...

Om delen passar, dvs är lika tjock som originaldelen, pröva den och se om det blir skillnad.

Om du inte vill testa den, beställ från Rudolf, men då får du ta "hela kitet" med drev + fjäder + fjäderbricka, och gärna spårringen som håller brickan. De delar Rudolf har passade i alla fall inte tillsammans med de gamla delarna, men hela kitet fick fint plats tillsammans.
Jag gillar att använd nya delar där det går, och man inte ruinerar sig. Fjädrar och clips tappar spänsten och formen med tiden och när man kränger dem av och på... Blandar man nya och begagnade delar i en enhet vet man aldrig om de gamla delarna kompar ihop med de nya.


Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Albin
Inlägg: 18
Blev medlem: tis mar 30, 2010 8:10 pm
Ort: Ringarum

Re: Problem med kicken

Inlägg av Albin »

Har provkört den ett par gånger och hittills har kicken inte rappat. Använde mig av drevet från Slovakien, o-ringen från Märsta och kopplingskorgen från reservmotorn.

Tack för hjälp och råd.
Skriv svar