Hei,har en 638 som glipper over når jeg girer fra 3 til 4 gir,må da trå på pedalen for å få den i 4de.Noen som vet hva som er feil?
mvh Roy
Girpedal som glipper
Re: Girpedal som glipper
Roy, jag vet inte om jag har förstått ditt problem rätt, det är ju den där Babyloniska förbannelsen...
Menar du att 4e växeln hoppar ur och endast stannar inne om du har foten på girpedalen?
Jag förutsätter att du har justerat kopplingen enligt handboken? Se annars under MEKTIPS. Problemet finns kvar efter justeringen?
Då finns det väl i princip två, eller kanske bara en, möjlig orsak..
Har du kollat oljan på sistone? Tappa ur oljan och analysera den. Om det finns ovanligt mycket och kanske ovanligt stora metallrester i oljan har du ett större problem . Antingen har tapparna på 4e växelns tandhjul på huvudaxeln gått av eller så har växelförargafflarna blivit utslitna. Blir de senare slitna och inte byts i tid, brukar just tapparna på 4e växeln tandhjul brytas av. Jag menar de tappar som skall gripa i motsvarande hål i 3e växelns tandhjul.
Det verkar som om du står inför en större renovering av växellådan. Byt växelförargafflarna och alla andra delar som är bara något slitna - lager, tandhjul, allt som behövs förnyas.
Jag vill reservera mig för att jag tolkat din korta beskrivning helt galet.
jag har dessvärre ingen reservdelsbok i digitalt format för JAWA 634- 638. Någon som vet var man kan hitta en?
Vi hörs
Andercz
Menar du att 4e växeln hoppar ur och endast stannar inne om du har foten på girpedalen?
Jag förutsätter att du har justerat kopplingen enligt handboken? Se annars under MEKTIPS. Problemet finns kvar efter justeringen?
Då finns det väl i princip två, eller kanske bara en, möjlig orsak..
Har du kollat oljan på sistone? Tappa ur oljan och analysera den. Om det finns ovanligt mycket och kanske ovanligt stora metallrester i oljan har du ett större problem . Antingen har tapparna på 4e växelns tandhjul på huvudaxeln gått av eller så har växelförargafflarna blivit utslitna. Blir de senare slitna och inte byts i tid, brukar just tapparna på 4e växeln tandhjul brytas av. Jag menar de tappar som skall gripa i motsvarande hål i 3e växelns tandhjul.
Det verkar som om du står inför en större renovering av växellådan. Byt växelförargafflarna och alla andra delar som är bara något slitna - lager, tandhjul, allt som behövs förnyas.
Jag vill reservera mig för att jag tolkat din korta beskrivning helt galet.
jag har dessvärre ingen reservdelsbok i digitalt format för JAWA 634- 638. Någon som vet var man kan hitta en?
Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Girpedal som glipper
Hei, Andercz, når jeg vekslar fra 3de til 4de gir,virker det som om pedalen går i "kickstart lege". Når jeg trår pedalen ned mot 3ans veksel, så er alt åter "normalt" igjen, og girkassa går normalt på fyrans veksel Hilsen Roy
Re: Girpedal som glipper
OK, jag tror jag förstår bättre nu...
Kanske är det bäst att börja leta i den "lättare" ändan, innan vi beslutar att gå vidare och kanske dela motorn.
Men först, har du justerat kopplingen? Jag vill veta om du har gjort det, och om det blev någon förändring.
Hur långt har motorn gått?
Har den någon gång varit renoverad/reparerad i växellådan/ Kicken?
Du blir i alla händelser nödd till att kika efter innanför vänster motorkåpa. När du tömmer ut oljan, passa på att kolla den, se efter om det är onormalt mycket metallfragment i den, innan du häller bort den.
Har du tur kanske det räcker med att byta fjädern på växelaxeln, den som puttar ut kicken till växelläget. Det är inte ovanligt att den blir uttröttad och slutar fungera 100%-igt.
Rudolf Saxegaard har antagligen fjädern i lager.
Du behöver inte ta ut kopplingen för att kunna kolla / byta fjädern.
NB! Bilden nedan är från en CZ-motor, men principen är densamma för alla JAWA och CZ. Lycka till
Vi hörs
Andercz
Kanske är det bäst att börja leta i den "lättare" ändan, innan vi beslutar att gå vidare och kanske dela motorn.
Men först, har du justerat kopplingen? Jag vill veta om du har gjort det, och om det blev någon förändring.
Hur långt har motorn gått?
Har den någon gång varit renoverad/reparerad i växellådan/ Kicken?
Du blir i alla händelser nödd till att kika efter innanför vänster motorkåpa. När du tömmer ut oljan, passa på att kolla den, se efter om det är onormalt mycket metallfragment i den, innan du häller bort den.
Har du tur kanske det räcker med att byta fjädern på växelaxeln, den som puttar ut kicken till växelläget. Det är inte ovanligt att den blir uttröttad och slutar fungera 100%-igt.
Rudolf Saxegaard har antagligen fjädern i lager.
Du behöver inte ta ut kopplingen för att kunna kolla / byta fjädern.
NB! Bilden nedan är från en CZ-motor, men principen är densamma för alla JAWA och CZ. Lycka till
Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Girpedal som glipper
Roy, om fjädern på axeln verkar OK, kan dina symptom även passa in på SLITNA SPÄRRHAKAR.
Det är väl nästa steg i undersökningen. Dock är det en smula svårare att undersöka. Se en tidigare tråd för tips och metoder för att plocka ut hakarna. Passa på att de inte sprätter in i växellådan!
Ash, jag har för mig att jag skrev en omfattande beskrivning om hur man tar ut/ monterar växelaxeln, men jag får skicka den till dig "vid sidan av", den blev för lång för att passa in på forumet...
Tills vidare, om du saknar en verkstadshandbok, ladda ner den från länken som anges i "MEKTIPS"
Vi hörs
Anders
Det är väl nästa steg i undersökningen. Dock är det en smula svårare att undersöka. Se en tidigare tråd för tips och metoder för att plocka ut hakarna. Passa på att de inte sprätter in i växellådan!
Ash, jag har för mig att jag skrev en omfattande beskrivning om hur man tar ut/ monterar växelaxeln, men jag får skicka den till dig "vid sidan av", den blev för lång för att passa in på forumet...
Tills vidare, om du saknar en verkstadshandbok, ladda ner den från länken som anges i "MEKTIPS"
Vi hörs
Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Girpedal som glipper
Tack,Tack,skal kolla når jeg får tid.Har min 640 som fungerer aldeles utmerket,og en 634 som jeg skal se og komme igang med(stått lagret i 10 år!!)MVH Roy