Öppnade motorkåpan i kopplingsida att kolla hur slapp är primärkedja, tyckte höra att den skramlare under körning. Nå så farligt var det inte men den är ganska slapp, när byter man kedjan eller håller den hela motorns livstid? Spänner man uppåt nedre part är måttet 47mm från kåpans botten, det går att mäta även annat sätt? Hur återmonteras växel-kick axel ,den bara ramlar ner när man tar loss kåpan? Sedan slutligen vad är rätt olja till växelåda 360 motor- 1965 handböcker rek. oljor som inte fins kvar i dag.
Tauno H. Eskilstuna.
Primärkedja Jawa 360 motor.
Primärkedja Jawa 360 motor.
Senast redigerad av Tauno den ons maj 05, 2010 9:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Primärkedja Jawa 360 motor.
Närmare undersökning visade ett nötningskada i kåpnans insida vid nedre- bakre bulthåls förstärkningskant ett rejält jack i aluminium vilket förklarar aluminspån i botten av oljetråget, så det blir byte till ny primärkedja, men växlings-axel är fortvarande att mysterium. TH.
Re: Primärkedja Jawa 360 motor.
Tauno, när du öppnar vänster motorkåpa, ställ först kicken i upprätt KICKLÄGE, innan du tar bort kicken. Då håller axeln sig på plats. Var försiktig så att du inte vrider kåpan och får med dig axeln.
Detsamma gäller när du monterar på kåpan, tryck in den/ ställ upp den i Kickläge före du lägger på kåpan..
För att byta kedjan, behöver du ta loss kopplingskorgen, men du kan låta primärdrevet sitta kvar på vevaxeln. Det finns tips om hur det går till i en tidigare tråd med titeln "Problem med kicken".
Primärkedjan brukar vara långlivad, den ligger ju i oljebad, men den säger till när den vill bytas genom att skrammla mot insidan av kåpan (om man inte upptäcker det tidigare). Den håller inte hela cykelns livstid, lika lite som kedjan mellan motor och bakhjulet.
Många använder ATF-olja i växellådan, alltså olja för automatiska växellådor. Själv har jag en bra 20W50 Motul nånting kommer inte ihåg just nu.. Det viktigaste är att oljan är gjord för våtkoppling.
Lycka till
Andercz
Detsamma gäller när du monterar på kåpan, tryck in den/ ställ upp den i Kickläge före du lägger på kåpan..
För att byta kedjan, behöver du ta loss kopplingskorgen, men du kan låta primärdrevet sitta kvar på vevaxeln. Det finns tips om hur det går till i en tidigare tråd med titeln "Problem med kicken".
Primärkedjan brukar vara långlivad, den ligger ju i oljebad, men den säger till när den vill bytas genom att skrammla mot insidan av kåpan (om man inte upptäcker det tidigare). Den håller inte hela cykelns livstid, lika lite som kedjan mellan motor och bakhjulet.
Många använder ATF-olja i växellådan, alltså olja för automatiska växellådor. Själv har jag en bra 20W50 Motul nånting kommer inte ihåg just nu.. Det viktigaste är att oljan är gjord för våtkoppling.
Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Re: Primärkedja Jawa 360 motor.
Tack för uttömmande svar, remontering kopplingskorg verkar solklart, spec.avdagare kan behövas men bilder visar hur man gör sådan. återmontering kick-axel kan fungera, lite oklart är hur man ställer kick segmentet rakt nedåt antar jag svårt att fixera den hänger liksom i luften,eller träd man axeln förs genom segment och sedan stoppar in axel ändran till växelföraren, nå man får pröva sig fram.
Oljan jag använde tidigare Castrol 15-50w mineral fungerade bra i koppling och växlar men den blev ganska tunn och vill sippra ut, ATF olja kan vara bra annars finns det olja Shell advance GEAR EP 80w olja för 2 takts MC Växelåda med våtkoppling 129kr.liter Mekonomen.
Tauno.
Oljan jag använde tidigare Castrol 15-50w mineral fungerade bra i koppling och växlar men den blev ganska tunn och vill sippra ut, ATF olja kan vara bra annars finns det olja Shell advance GEAR EP 80w olja för 2 takts MC Växelåda med våtkoppling 129kr.liter Mekonomen.
Tauno.
Re: Primärkedja Jawa 360 motor.
Du är på rätt spår, Tauno.
Det är lite trixigt att spänna fjädern till kicksegmentet samtidigt som man lirkar dit kickaxeln, men du kommer på det. När allt sitter där, montera kickpedalen tillfälligt och vrid in/ upp den till kickläge före du monterar sidokåpan. På så sätt håller sig allt på plats.
Andercz
Det är lite trixigt att spänna fjädern till kicksegmentet samtidigt som man lirkar dit kickaxeln, men du kommer på det. När allt sitter där, montera kickpedalen tillfälligt och vrid in/ upp den till kickläge före du monterar sidokåpan. På så sätt håller sig allt på plats.
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...