Oljenivå i växellåda MC356A

Reparationstips och allt om motorer...
spider68
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:37 pm

Oljenivå i växellåda MC356A

Inlägg av spider68 »

Ska oljenivån kollas med cykeln upprätt el. på stödet?
Mvh Uffe

Monark-Jawa 350 cc(MC356A)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Oljenivå i växellåda MC356A

Inlägg av Andercz »

Vad bra att du frågar.
Då får jag anledning att åter igen lufta en teori jag har, att oproportiornerligt många Monark-JAWA har haft växellådsproblem. Problem som har att göra med för låg oljenivå.
I handboken står bara att man bör använda "spololja" för att skölja ur motorn vid varje oljebyte. Inte ett ord om att stå på jämn mark.
Nu är det ju så att Monark -JAWA har bara ett sidostöd, medan JAWA-modellerna har centralstöd.
Om man inte reflekterar över detta kan det lätt bli att man kollar oljenivån på en Monark-JAWA med hojen lutande på sitt stöd.
MEN, då blir oljenivån för låg!
Normalt skall det rymmas cirka 0,8 Liter olja i växellådan. Så blir det om man kollar oljan med cykeln stående upprätt, på jämn mark.
Skruva ur nivåskruven märkt >OLEJ< på vänster sidokåpa, och häll i olja i påfyllningahålet tills det rinner ut ur nivåhålet. Klart! Kolla att fiberpackningen är OK, och sätt tillbaka nivåskruven.
Det kan vara bra att ha en assistent som håller cykeln upprätt och i ballans, medan man själv koncentrerar sig på själva "fylleriet".

Skulle man kolla oljenivån på en Monark-JAWA stående på sitt sidostöd, får man inte i mer än drygt 0,5 liter - alldeles för lite, och man löper en uppenbar risk för att delar går varma och skär.

Själv propagerar jag för syntetisk olja, den dyraste man har råd med, både i bensinen och i växellådan. Andra förespråkar ATF-olja, andra igen motorolja 15W50 eller 20W50, eller SAE80 - SAE90 växellådsolja. Gemensamt är att alla måste vara gjorda för att fungera med våtkoppling, sen spelar det mindre roll om det står 2-takt eller 4-takt på flaskan. Undvik oljor med grafit eller teflon tillsatt.

Det finns flera tidigare diskussioner i detta ämnet, men vi kan bara enas om att vi är oeniga. Det finns helt enkelt inte bara en rätt olja.

Avtappning av den gamla oljan sker för övrig genom att lossa och ta bort bottenpluggen under vänster sidas motorblock, med en 14-nyckel. Kolla att fiberpackningen är OK innan den återmonteras. Jag brukar fixa en magnetplugg, genom att borra ett 4mm hål och limma fast en Neodym-magnet i hålet. Funkar utmärkt.
MAGNETISK OLJEPLUGG, JAWA.JPG
Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
spider68
Inlägg: 8
Blev medlem: mån maj 10, 2010 9:37 pm

Re: Oljenivå i växellåda MC356A

Inlägg av spider68 »

Tack för svaret :D
Bättre fråga en gång för mkt....

Då blir det kolla oljan imorron och ev. ge sig på bensinkranen "igen", ska tömma tanken och demontera kranen för inköp av ny. Får åka in till Luleå och kolla mcbutiker efter en kran.
Mvh Uffe

Monark-Jawa 350 cc(MC356A)
Skriv svar