Problem med kopplingen

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
Elfman
Inlägg: 23
Blev medlem: lör maj 22, 2010 2:16 am
Ort: FALKÖPING

Problem med kopplingen

Inlägg av Elfman »

Hej Go Folk!

Jag har justerat kopplingen med alla medel enligt verktygshandboken på min Militär Jawa 350cc
har sett att jag Saknar en Urkopplingsarm som Pilen på Bilden Visar.
Har försökt studera med hjälp av Handböckerna som ligger upplagt under mektips å sprängskisser etc
men förstår inte varför den överhuvudtaget behövs... :?
Jag upplever kopplingen fungerar när motorn är avstängd men går ej att koppla så fort motorn e på
har blivit lite trött av att klia mig i huvet :D
Bilagor
Nock.png
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Problem med kopplingen

Inlägg av Andercz »

OK, när du säger "urkopplingsarm" antar jag att du menar nummer 5 på bilden du bifogat, den med en rulle i ändan? Pilen pekar annars på nummer 6 - urkopplingsnocken.


JAWA har en semi-automatisk växellåda, vilket innebär att, när den är rätt justerad, behöver du bara använda kopplingshandtaget när du lägger i ettan och drar iväg, samt när du vill stanna. Vid alla andra byten av växlar kan man bara föra växelspaken i önskad riktning - och automatiken kopplar ur samtidigt som växeln läggs i.
Den lilla apparat som sitter under skalet på högersidan är just kopplingsautomatiken.
Även om man inte använder den automatiska funktionen, måste man ha alla delarna i systemet för att rätt kunna justera in kopplingen.
Urkopplingsarmen (5) är, förutom just urkopplingsarm, även den enda indikator du har för att kunna ställa in kopplingen rätt. Du skall kunna mäta glappet mellan rullen och kammen/nocken (6). Utan armen har du ingen som helst aning vart du befinner dig. Precis som du har upptäckt den hårda vägen.

Jag förmodar att en tidigare ägare har tagit bort den för att rullen har börjat glappa väldigt mycket( de tidiga på PERAK-modellen, hade fina nållager i rullen och höll längre).

Du bör skaffa en urkopplingsarm och sätta tillbaka den, för att enkelt kunna justera kopplingen. Den är inte dyr och enkel att stoppa dit.
Rudolf Saxegaard har den på lager. Du har ju reservdelskatalogen, det underlättar om du uppger delnummret. Byt gärna skruvar och glöm inte fixera skruvarna med ett körnslag.

Med kopplingsautomatiken komplett tar det oftast inte mer än ett par minuter att justera kopplingen.

Rudolf Saxegaard
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Telefon: 0047 63858114

Rudolf har datorproblem för tillfället, ring honom så har du delen på ett par dagar.

Nu blir dethär snart en hel roman...
Det slår mig att jag kanske missuppfattat vilken del som fattas. Det är förvirrande när handböckerna benämner samma sak med olika namn på olika ställen... Är det egentligen NOCKEN du saknar, (6) på din bild, (9) på bilden nedan? Det var i så fall ytterst kuriöst! Har någon kapat den? Till vilken nytta? Det tilltaget har jag aldrig förut hört talas om.. Men fästet måste väl i alla fall vara kvar på axeln, annars skulle ju växelaxeln fara ut ur motorn?
Kopplingautomatik JAWA.JPG
OK, Jag får snacka lite om detta alternativet också..
Alla delar i kopplingsautomatiken måste vara på plats, både för att den skall fungera och för att du skall kunna justera den. Saknas nocken, i reservdelslistan mycket riktigt kallad Urkopplingsarm, måste den ersättas. Rudolf har den också.
Läs i verkstadshandboken, det är viktigt att du shimsar in rätt axialt glapp!
En ny räffelpinne bör användas vid montering, de deformeras både när de monteras och demonteras, återbruk rekommenderas inte. Kostar en tia hos välsorterade skruvhandlare, eller hos Rudolf..
Utknackning av sprinten för urkopplingsarmen.JPG

Alternativt tror jag JAWAKLUBBEN har ett par exemplar av kompletta kopplingsautomatiker på lager till försäljning, snacka med Cay Bernhardsson. Då byter du hela enheten, kan inte vara fel. Denna innehåller dock INTE urkopplingsarmen/nocken som sitter på axeln! Du bör vara medlem för att handla hos klubben.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Elfman
Inlägg: 23
Blev medlem: lör maj 22, 2010 2:16 am
Ort: FALKÖPING

Re: Problem med kopplingen

Inlägg av Elfman »

Mycket riktigt..Jag är stolt ägare av en Jawa, sönderskruvad av förra ägaren :?
Som bilden visar så saknas Nocken där som du pratade om
och såvitt jag kan se de så är fästet inte alls illa befarat
fast ditt skarpa öga kanske säger annat ;)
Om jag minns rätt så ska distansen mellan Nock och rulle vara 0,4 mm men de jag inte förstår att den ska hjälpa mig med kopplingen för Rullen kommer röra sig ifrån Nocken då när jag ska frikoppla
Koppling.png
Koppling.png (216.54 KiB) Visad 17057 gånger
Och tackar så hjärtligt för de fylliga svaren du lyckas åstakomma Andercz antar du har ett brinnande intresse
Har läst dina tidigare inlägg och de görs på ett så matigt sätt att även en annen förstår
Cred till dig & er på Jawaklubben
och du kan starkt räkna med att jag tänker gå med i klubben som ung hobby mekare/snickare för är lite kär i dessa Cyklar
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Problem med kopplingen

Inlägg av Andercz »

Andreas, lita på mej, Nocken behövs, om inte annat så för att bilda ett stopp på växelaxeln. Jag skulle inte köra en meter utan att få på den på ändan av axeln. Som jag ser det riskerar du att förstöra växellådan! Det som du säger är ett oskadat fäste, är i själva verket ändan på växelaxeln! Den sitter alltså utan ändstopp. Nocken har även den funktionen, att hindra växelaxeln från att komma ur läge axiellt, eller rent av trilla ut! Trillar ut gör den nog egentligen inte förrän du en dag öppnar vänster sidokåpa, men i alla fall... Sätt tillbaka den.
Växelaxeln skall bara kunna röra sig 0,1 - 0,3 mm axialt, i längsriktningen. Det är just nocken som håller den på plats. Tillåts den att vandra längre blir delar utnötta i förtid. Sätt dit den genast!

Dessutom, som en bonus, kommer kopplingen att fungera prickfritt, och bli en baggis att justera.

Sen ser jag på bilden att kedjelåset sitter åt fel håll...

Och dessutom ser jag en ovanlighet! Du har i ditt motorblock en NEUTRALLÄGESGIVARE! Det är väldigt få av försvarets motorer som har dessa inmonterade. Koppla in den med en liten grön diod (Biltema) på styret. Det är jättebra att ha, så slipper man pilka efter friläget varje gång...
Du kan bara dra en kabel från t.ex. (15) på en tändspole till dioden, från dioden till givaren, givaren sluter kretsen mot jord - och då lyser dioden!.
Det är skruven i mitten som är anslutningen, låt bli de två andra!
MONARK-JAWA kopplingsschema 6Volt - NEUTRAL.JPG
Om du skickar mig din adress per PM eller mail, kan jag nog ha en begagnad nock och en ny fin räffelpinne.

Vi hörs

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Elfman
Inlägg: 23
Blev medlem: lör maj 22, 2010 2:16 am
Ort: FALKÖPING

Re: Problem med kopplingen

Inlägg av Elfman »

Du är Guld Värd!
Du har gett mig insikt nu hur de ska vara...jag var helt instäld på att fästet till nocken var stumt :?

Jag har satt käre Mattson i arbete och leta reda på en Nock då jag beställt andra delar..
Men hittar han ingen så är jag mer än intreserad om du har en ;)

Neutrallägesgivaren låter ju helt ypperlig...passar bra då jag ska fara till Biltema de närmsta dagarna med.
Kedjelåset ska vi ju ändra på med såklart..har haft funderingar på att plocka isär cykeln och göra en liten översyn med ny militär Färg...
kanske har något förslag vart man kan vända sig att köpa Militärgrön?

Mvh Elfman
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Problem med kopplingen

Inlägg av Andercz »

Den ende jag känner till som har "riktig militärgrön" är Terräng-Axel i Göteborg.
http://www.terrangaxel.com/

Jag skrev lite otydligt, kanske till och med lite fel, hur du kan koppla neutralgivaren, jag har korrigerat det nu och kopplingsschemat stämmer.
Tänk på att dioden bara funkar åt ett håll, och du skall ha PLUS till/ i ramen. Funkar den inte kasta då om kablarna...

Elsystemet har alltså PLUS till RAMEN, Batteriet kopplas med PLUS till RAMEN. DIODENS långa ben är PLUS...

Gör inte för mycket på hojen, bara det som är nödvändigt. "Nödvändighet" är ju i och för sig en mycket personlig tolkning, men jag menar att det är naturligt att gamla krigare har ett och annat ärr. Sen kan det ju vara så att man vill ha den tillbaka till ursprungsskick, men då får man gå hela linan ut. Inga halvmessyrer.
Själv gör jag så lite som möjligt vad gäller utseendet, de får åldras med behag. Mekaniskt däremot skall de vara i toppskick!
Lämna in bromsarna för att få nya belägg.

Vi hörs!

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Elfman
Inlägg: 23
Blev medlem: lör maj 22, 2010 2:16 am
Ort: FALKÖPING

Re: Problem med kopplingen

Inlägg av Elfman »

Jo jag fick erfara senare när man läste lite mer ingående att de var plus till Ramen..
har fått dra om allt det elektriska för det var inte av denna värld. :o

Måste Tacka så hemskt mycket för hjälpen..lite pinsamt e de att fråga men
är det första gången man gör nått så gör man ju sina missar ;)

Hare GOO!
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Problem med kopplingen

Inlägg av Andercz »

Det är aldrig pinsamt att fråga om saker man vet för lite om. Det är ju det som kallas att söka kunskap, att lära.
Det är däremot pinsamt att förstöra saker, bara för att man inte frågat om saker man inte förstått.


Vi hörs, och kanske ses vi i Trolhättan?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Elfman
Inlägg: 23
Blev medlem: lör maj 22, 2010 2:16 am
Ort: FALKÖPING

Re: Problem med kopplingen

Inlägg av Elfman »

Du har så rätt!
Finns nog inge dummare egentligen än att ge sig på saker fastän man är helt villsen

Jag skulle gärna vilja men som sagt vill inte lova att man kan komma till Trollhättan...föresten vilket Datum var de så man kunde göra en Notis i almanackan
Hittade inget Datum till Trollhättan i erat Kalendarium

Hade bra
Varför Göra någonting imorgon som du kan Göra idag?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Problem med kopplingen

Inlägg av Andercz »

Du pekar på en brist där, med annonseringen av årsmötet..

Det är i alla händelser den 20 - 22 Augusti, på Stenrösets Camping, lite söder om Trollhättan utmed E45.
http://www.camping.se/templates/product ... rodId=2914

Vi ses

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar