jo det här med kopplingen....

Reparationstips och allt om motorer...
Mackan
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jul 05, 2010 9:12 pm
Ort: Åland

jo det här med kopplingen....

Inlägg av Mackan »

Hej! Ny här, och dessvärre inte heller någon motorman av rang! Av anledningar jag själv inte kan svara på, skruvade jag i milt oförstånd helt ut justeringsskruven till kopplingen på min Cz 501 (175cc från -59). Resultatet av detta, är att det nu inte händer något överhuvudtaget när jag skruvar tillbaka/in den igen, och försöker bruka kopplingshandtaget.

Inget fjädrar tillbaka, och det finns inte heller något motstånd när man trycker in kopplingshandtaget. Kan det vara så att fjädrarna till koppling/lameller på något sätt hakat ur? Och att det nu är på vänster sida av motorn problemet med det stumma läget är? Och att det nu blivit en större operation med isärtagning/rivning på vänster sida av motorn?!

Bakom själva justerskruven sitter en liten lagerkula, och innanför den en axel som går över till kopplingen och själva "växelhuset". Några övriga delar skall det väl inte vara där? Det tråkiga var att det överhuvudtaget inte var något som helst problem med koppling/växling innan jag tabba mig!

Tacksam om någon har ett ord på vägen och känner igen ett dylikt symptom och dess orsak.

Mvh
Marcus
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: jo det här med kopplingen....

Inlägg av Andercz »

Marcus, man skall aldrig laga något som inte är trasigt...
Fastän jag aldrig har rotat inne i just en 501´a, förutsätter jag att den har samma slags halvautomatiska koppling som övriga CZ och JAWA.

Jag får inte riktigt klart för mig hur problemet yttrar sig. Är kopplingen stum, stenhård, bara motstånd? Eller kan man påverka kopplingen men den "arbetar i luften"?
Hur som helst, under "MEKTIPS" här till vänster finns en instruktion om hur du ställer kopplingen. Gör det i rätt ordning, enligt instruktionerna, så bör det lösa sig. Det är mer än att bara skruva på justerskruven. Du måste hamna rätt. Du behöver ett bladmått för att få det exakt.
Viktigast är att göra operationen i rätt ordning.

Fjädrarna till lamellerna kan inte lossna, de är ett helvete att få loss dem, helt enkelt. Skulle de springa omkring lösa under kåpan skulle du höra ett väldigt rassel, och du skulle sannolikt inte kunna kicka.

Men jag tror fortfarande att en korrekt inställning av kopplingen löser dina problem.

Nu har jag ingen reservdelsbok eller handbok till din fina scooter, för tillfället. Jag skall leta upp en. Har du ingen själv är det på tiden att du skaffar en, helst en av vardera, de är dina absolut viktigaste verktyg. Rudolf Saxegaard har ett stort urval handböcker till bra priser. Annars har http://www.jawa.nl dem.
Rudolf Saxegaard
E-postadress g-shums@online.no
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Telefon: 0047 63858114

Hör av dig varesig det löser sig eller om det inte blir någon skillnad. Tag det metodiskt och börja inte riva vänstersidan ännu!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Mackan
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jul 05, 2010 9:12 pm
Ort: Åland

Re: jo det här med kopplingen....

Inlägg av Mackan »

Hej Anderscz o tack för snabbt svar! Jag var inne på denna hemsida för någon vecka sedan och kollade mektipset för justering av kopplingen..... Problemet är att min modell saknar låsmuttern och justerskruven i ändan på själva kopplingsvajern! Där sitter bara en "ändhylsa" på vajerhöljet, som i sin tur går in i "spelet",( där bl.a. fästskruven för kopplingsvajern sitter)...

Kopplingsvajern har nu alltså inget som helst motstånd när jag trycker in kopplingshandtaget, och kopplingshandtaget fjädrar heller inte tillbaka utan blir i intryckt läge. Denna manöver ger nu bara svaga rörelser till nocken.

Det som känns stumt, är själva justerskruven för automatkopplingen, det verkar inte spela någon större roll om jag har den inskruvad eller helt ute.... Det var därför jag började fundera på fjädrarna på koppling/lamellsidan,(när det inte fjädrar tillbaka eller har något motstånd då jag trycker in kopplingshandtaget). Känslan är som att det helt enkelt skulle saknas en fjäder....?!

Jag skriver lite ur minnet nu, för det var ett tag sedan jag sist försökte förstå vad som felas.

Problemet var att motorn ryckte vid körning. I det skumma ljuset skruvade jag även ur justerskruven helt då jag skulle lossa på kåpan och kolla brytare och så...
Jag tror inte att jag förlorat någon del, men jag skall sätta mig med sprängskissen för reservdels listan jag har och kolla igenom den igen.

Marcus
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: jo det här med kopplingen....

Inlägg av Andercz »

Det är inte så att wiren har gått av eller glidit i nippeln vid kopplingsautomaten? När en wire är på väg att gå av, med bara ett par trådar kvar, kan de töja sig väldigt mycket.

CZ har inte alltid en justerskruv på wiren vid kopplingsautomaten, då slackar du wiren vid handtaget på styret, där brukar finnas en justerskruv.
Viktigt är att wiren inte påverkar inställningen av kopplingsautomaten.
Jag blir lite orolig när du kan skruva helt in utan att det blir något motstånd. Det tycker jag tyder på att det trillat ut en bit av tryckstången. Den kan ibland bestå av flera småbitar, när du tog ur kopplingens justerskruv helt kan en liten del följt med och lagt sig innanför sidokåpan. När du sedan öppnade kåpan kan den ha trillat ut på marken. Man vrider ju och vänder på kåpan för att få av den. Det räcker att det fattas någon centimeter.
När man skruvar på justerskruven utifrån för att - som du - fixa en lite skrapande koppling, då går man i 1/6-steg. Ett sjättedels varv har alltså stor betydelse. När du normalt drar in kopplingshandtaget rör sig tryckstången ett par millimeter , precis så mycket att lamellerna tappar greppet.
Kan du skruva justerskruven i botten utan att få kontakt med tryckstången, fattas det definitivt en bit..
Nu blir det ju svårt att säga hur lång bit du tappat. Jag vet inte hur tryckstången är uppdelat per original, du vet bättre som har reservdelsboken till hands. Är der en liten bit stång - en kula - en längre stång, har du sannolikt tappat den första lilla biten. Man delar ofta upp stången för att den inte skall slitas ner av att rotera med kopplingen.

Hör av dig igen

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: jo det här med kopplingen....

Inlägg av Andercz »

Jag hittade en bra bild av CZ´s kopplingsautomat. Denär från en CZ 485, som är en upphottad CZ 455, som i sin tur är ganska samtida med din 501. Många siffror blir det..
CZ kopplingsautomat.JPG
Det är kulan som jag misstänker är det som fattas. Det är också möjligt att någon tidigare ägare har "skarvat i" en bit stång i stället för att byta hela stången, när den bara var sliten i ändan... Det har hänt förr.

Vi hörs

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: jo det här med kopplingen....

Inlägg av Andercz »

Aha,
jag har hittat en reservdelsbok, dessutom i digitalt format. Nu skall vi se...
CZ 501 koppling -automatik.JPG
Om vi tittar längst ner i högra hörnet, ser jag att i alla fall 1958 års CZ 501 hade en justerskruv till kopplingswiren. Den kanske bara kommit bort på din? Borde vara enkel att sätta dit igen, de är standardvaror, du kan hitta en som passar i närmaste MC- eller mopedbutik.
Men det är ju inte det som är felet just nu.

Jag tycker du skall ta ur hela automatmekanismen och se om du kan upptäcka något som inte verkar sitta rätt. Jag har själv varit ute för att armen som wiren är fäst vid, NR 34, varit på väg att lossna då sprinten som håller den på plats var på väg ut. Du hade ju ett skrap du ville justera bort?

Jag är fortfarande nyfiken på om kulan, NR 45, finns kvar och på rätt plats. Vidare undrar jag om NR 20, en del av tryckstången, är en original del eller om den blivit skarvad.

Problemet är inte i andra ändan, det är här, på högersidan av motorn, mitt framför ögonen på dig.

Har du en digitalkamera? Tag lite bilder, helst även några innan du plockar bort apparaten, skicka dem till mig direkt så slipper vi fördröjningen med att ladda upp och så.. Men vi kan fortsätta analysera här på Forumet.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Mackan
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jul 05, 2010 9:12 pm
Ort: Åland

Re: jo det här med kopplingen....

Inlägg av Mackan »

Jag är imponerad över ditt engagemang och stöd till en valhänt "meckare" Anders, Tack!

Ja att lagerkulan skulle varit nernött eller borta var ett tips jag fick via telefon från en Jawaförare här på ön. I väg genast och skaffade en ny! När jag kom hem och tittade lite noggrannare satt kulan kvar i fettet på sitt rätta ställe! Överlag verkar det rent mekaniska i motorn vara i ett gott, oslitet och oskruvat skick... Kulan var som ny i sitt fett. Även tryckstången ser kurant och osliten ut...

Automatmekanismen är alltså nr.29? Jag har i såfall redan haft av den för att se, men.... jag tar ett par bilder och försöker skicka.
För att förtydliga, om det var något som verkligen funka som det skulle till 100 på scootern, så var det kopplingen! Det var helt i oförstånd/misstag jag gick lös på justerskruven. Vilket gör det än mer ledsamt. Eftersom jag bor i "vildmarken" hade jag tänkt puttra över och träffa de som kommer över den 10, men det verkar i sämsta fall kunna bli med bil nu....
Ja det var ju inte var något fel från början, så det kan ju vara som du säger. Att det är rakt fram för ögonen! Jag griper kameran och återkommer!

Marcus
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: jo det här med kopplingen....

Inlägg av Andercz »

Ja just det, du har inte berättat i din profil vart du bor. Bor du på Åland alltså? Kan du ta med dig CZ´an på släp, så kan vi titta på den tillsammans. Eller så kommer jag med dig till ditt garage.

Vi ses i helgen!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar