Växelproblem

Reparationstips och allt om motorer...
JakobCz
Inlägg: 1
Blev medlem: lör aug 21, 2010 3:38 pm

Växelproblem

Inlägg av JakobCz »

hej, jo det är så här att jag har en gammel CZ (450 tror jag det var) som startar direkt och går bra i motorn, men det är så att det inte går att lägga i växlar!?
När man försöker att lägga i ettans växel så skrapar det bara som om inte kopplingen skulle varit intryckt och jag har följt listan hur man gör kopplingsinställning men det funkar inte ändå...

man kan stampa i växlarna med kopplingen intryckt dock och då börjar bakhjulet att snurra långsamt (den är uppallad) och drar iväg när man släpper kopplingen...

Någon erfaren som vet vad som kan vara felet och hur svårt det är att fixa då?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Växelproblem

Inlägg av Andercz »

Jakob,
du har följt instruktionerna till punkt och pricka, och har tagit in slacket i wiren som allra sista moment, och har mätt kulans glapp mot nocken med bladmått, och det ändå skrapar...? Jag tycker det verkar som om tryckaxeln som trycker isär kopplingslamellerna inte rör sig så mycket som den skall.?
Men det är ju svårt att se på så långt håll..

Du har hela proceduren beskriven under " MEKTIPS". Det är viktigt att göra allt i rätt ordning, och att börja med att slacka på wiren.
Utan att ha sett hur det ser ut verkar symptomen i alla fall som om kopplingen inte är rätt injusterad..?
installning_koppling_JPG-for-web-large.jpg
Är kopplingen perfekt justerad, kan ju tryckstången till kopplingen vara sliten, eller till och med kan kulan inne i automatiken vara nersliten. Kolla om den finns kvar.

Kanske det är dags att byta lameller?
Eller kan växelförarnas fjäderbelastade "klor" vara slitna?
I sista och värsta fall är växelförargafflarna slitna. Att byta dem kväver att du delar motorn, men de tidigare felen kan åtgärdas utan detta ingrepp. Du behöver dock lyfta på vänster sidokåpa för att konstatera vad som är slitet. Börja med att kolla kopplingslamellerna.

Innan du tar av vänster sidokåpa, ställ kicken i kickläge - rakt upp - innan du tar bort kicken från axeln, så sprätter inte allt iväg med en gång...

MVH
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar