Demontera och Montera Kick/växelpedal samt trans.-kåpa

Reparationstips och allt om motorer...
Christer T
Inlägg: 12
Blev medlem: tor nov 04, 2010 9:50 pm

Demontera och Montera Kick/växelpedal samt trans.-kåpa

Inlägg av Christer T »

Ny i klubben och oerfaren att skruva Jawa. Jag har en Jawa typ 470 från 1966 och med 450-motor på 175 cc.
När jag tog bort vänster motorkåpa så tog ett par fjädrar kommandot och efter att det hade rasslat klart innanför kåpan så hittade jag en lös kick/växelaxel, ett kuggsegment med fjäder samt en fjäder på kick/växelaxeln.
Växellådan hade varit i friläge.

Det verkar lite knepigt att få ihop detta igen och att sätta tillbaka kåpan
utan att allt sprätter ut igen! Hur gör jag?

Vänligen

Christer T
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Kick/växelpedal samt trans.-kåpa

Inlägg av Andercz »

Välkommen Christer.
Igen tjatar jag om att handböcker är de viktigaste verktygen när man skall till att gräva sig in i en ny och okänd motor.

Jawa och CZ har ju sin typiska dubbelfunktionskick - i horisontellt läge är den en växelspak, och i intryckt/ uppställt/vertikalt läge är den en kickstart-pedal.

Innan man skall öppna vänsterkåpan, tryck in och ställ pedalen i Kickposition. Då sitter den kvar och sprätter inte ut. Därefter tar du bort pedalen från axeln, utan att vrida på den. Nu kan du lossa skruvarna som håller sidokåpan och lyfta loss kåpan utan att kickaxelns delar sprätter ut.
Sedan kan du under kontrollerade former vrida ur den, om du vill och behöver.

Det omvända gäller för ihopmontering :
*Fäst returfjädern - den långa platta spiralen som sitter fast i kicksegmentet(Halvmånedrevet) - i skåran under hålet för kåpskruven längst bakåt.
*Vrid kicksegmentet ett halvt varv medsols och "parkera det" mot en kant under klacken där returfjädern är fästad, alltså med taggarna nedåt. Det skall gå att samtidigt som man vrider, lirka in det under och bakom kopplingskorgen.
*Håll kvar segmentet med en hand, samtidigt som du, med den tunna spiralfjädern påträdd, trycker och vrider in kickaxeln in i och igenom segmentet. Det finns en position där den passar in i och går längre in i den inre delen av kickaxeln. Klart.

Det finns en liten "knopp" på den lösa/ yttre delen av växel/kick-axeln, som skall passa in i en försänkning i segmentet.
Du får pröva och passa ihop dem lite utanför motorn, innan du går på det på riktigt. Det kan ta lite svett och svordomar, returfjädern är stark... Men det går, och är egentligen inte så svårt. Studera delarnas form och hur de kan sitta ihop, så klarnar mysteriet. Kika in i den inre delen som axeln skall passa in i, så ser du hur ändan på axeln passar in i den inre delen.
När du så fått in och vridit kickaxeln, sitter den kvar och du kan lugnt lägga på sidokåpan.
Det är förstås besvärligare att göra denna manövern med kopplingskorgen monterad, men det går med listighet och envishet.
Ger du upp och vill montera av kopplingskorgen, får du återkomma, så skall jag ge lite bra tips om detta innan du ger dig på den. Det finns ett svårt sätt och ett lätt sätt...
Hur man monterar en JAWA CZ delad kickaxel.JPG
JAWA 638 Kickaxel.JPG
Du kan ladda ner en reservdelsbok här, den är visserligen på tjeckiska, men bilderna och siffrorna är konstigt nog på svenska :D Välj den för CZ 450.
http://www.jawagallery.net/?page=clanky/prirucky

Lycka till!

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Christer T
Inlägg: 12
Blev medlem: tor nov 04, 2010 9:50 pm

Re: Kick/växelpedal samt trans.-kåpa

Inlägg av Christer T »

Andercz!

Tack för ditt snabba och instruktiva svar. Jag hade klurat lite själv och kommit fram till ett monteringssätt, som låg i paritet med din instruktion.

Jag har nu fått ihop delarna på det sätt du beskrivit. Tog inte så lång tid,
ca 30 minuter, men var inte helt lätt! Jag lyckades utan att demontera kopplingskorgen.

Någon litteratur för modellen hade jag inte, men jag satte in en köpesannons igår. Hoppas på svar. Men med din hjälp kunde jag nu avnjuta div. litteratur med datorns hjälp.

Stort tack!

Vänligen

Christer T
Skriv svar