Sprekk i høyre motorhalve 638

Reparationstips och allt om motorer...
Jawamikke
Inlägg: 5
Blev medlem: tor maj 26, 2011 9:00 pm

Sprekk i høyre motorhalve 638

Inlägg av Jawamikke »

Jeg vet ikke om jeg har maksimal otur eller hva det er. Har kjørt sommer og vinter med min kjære 638 m/sidovagn. Nå i våres kjøpte jeg en til 638, veldig fin, men dryppet litt olje ... etter et par dagen fikk jeg se at motorblokket på høyre side hadde en liten sprekk fra baksiden på motoren, videre under bakre del av forgasseren og ned mot dreneringshullet. Jeg tok ut motorn, kløv motorn og skiftet blokket. Sprekken gikk nesten rundt hele blokkhalven. Skrudde det sammen og nå er den tett og fin, men 8 timer blodslit + deler.

Nå har jeg sett at den samme sprekken er kommet på min andre sykkel! Stønn! Den kan faktisk ha vært der lenge, men litt irriterende når oljen forsvinner ut.

Kan dette være skader som har kommet fra tidligere eieres kjedehaveri? Eller er det en svak punkt på 638 motoren?

Snart kan jeg hver skrue på 638 sykkelem

Jawamikke :)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Sprekk i høyre motorhalve 638

Inlägg av Andercz »

Jag har aldrig hört på maken till otur!
Och jag har heller aldrig hört att detta är ett känt fenomen med JAWa 638.
Finns det några synliga tecken på tidigare olyckor, så som hack av en kedja som gått av? Men jag finner det lite otroligt att just en sprungen kedja skulle spräcka motorblocket?!

Kan du skicka en bild på det första haveriet? Jag skulle vilja se hur sprickan ligger.

Snacka med Rudolf Saxegaard, han har stor erfarenhet också med 638´n.

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jawamikke
Inlägg: 5
Blev medlem: tor maj 26, 2011 9:00 pm

Re: Sprekk i høyre motorhalve 638

Inlägg av Jawamikke »

Takk for svar!
Jeg kastet blockhalvan dessverre. Sprekken gikk fra omtrent straks over det lille hullet for girkasse ventilasjonen og bort mot dreneringen under forgasseren videre straks over kjededrevet og bak girkassen opp mot øvre motorfeste. Dvs nesten hele øvre høyre hjørne av det høyre blocket. Ikke noen yttre skader fra kjede el lignende. Snakket med Lillebror på Ås, han hadde aldri sett dette heller. Jeg skal klyve den andre motorn og skifte blocket på den om to uker. Tar noen bilder og sender deg om du er interesserad.

Tenkte på om kjedet har vært for stramt når forrige eier hadde sykkelen slik at motorn ble dratt bakover i rammen? Jeg har alltid hatt den passe løs og fin.

Det fine med Jawa er at store problemer går å fikse :D
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Sprekk i høyre motorhalve 638

Inlägg av Andercz »

Jawamikke skrev:
Det fine med Jawa er at store problemer går å fikse :D
Det är ju en väldigt positiv inställning du har, jag känner några som i din situation skulle uttala både en och två svavelosande eder. Jag behöver bara titta i spegeln...
Men du har ju rätt, även stora problem är ofta lätta att ordna.
Men små smygande problem kan vara nog så irriterande..

Att man kan spänna kedjan så illa stramt att motorblocket rämnar, låter även det lite sagolikt. Jag tycker kedjan borde gå av först. Men om man tänker en allt för stram kedja tillsammans med en hård landning på något sätt, kanske vi har ett möjligt scenario.
Men sannolikheten för att du skall hitta två motorer som råkat ut för samma omilda behandling, är ju otroligt liten. Tala om maximal otur..

Har de två ödelagda motorerna motornummer i närheten av varandra? Det skulle ju kunna tänkas att en serie gjutningar har en svaghet, som kan brista i extrema omständigheter? Jag spekulerar bara, jag har aldrig hört talas om något liknande.
Kanske kan sprickor uppstå om motorn sitter för löst i ramen. Du sa att högra övre hörnet är nästan avbrutet, det kan tyda på en dåligt åtdragen motorbult..?
Hög belastning, ett kraftigt gupp, alltför spänd kedja, lösa motorfästen - det måste vara en lång kedja av ogunstiga förhållanden och tillfälligheter som samverkar för att motorn skall rämna på det viset.

Lycka till med tredje motorn!
Jag vill gärna ha bilder av förödelsen.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jawamikke
Inlägg: 5
Blev medlem: tor maj 26, 2011 9:00 pm

Re: Sprekk i høyre motorhalve 638

Inlägg av Jawamikke »

Takk for svar!
Forskjellen med Jawa forran andre motorsykler er at de KAN repareres, alle andre fabrikat må det bare byttes deler på. Ofte ender det opp med at reparasjonene koster mer enn selve sykkelen. Jeg har nå kjørt mine Jawa sommer som vinter i snart 3 år, klart at det går en del wirer, bremsebelegg, oljer og småplukk. Men de har aldri sviktet, -28 grader eller + 30, alltid start og mye moro. I fjor var jeg og madamen på vestlandstur, hunden i sidevogn. Telt, primus, våtdrakter for svømmeturer i atlanteren, mat og klær! På hjemveien fikk vi et Hjortehorn som ble montert på sidevogn. Alle hi tech tyskere med store adventure BMW såg avundsjukt på oss! Vi hadde moro. De brukte bare opp masse penger!

Nå skal jeg kjøre gamle folk på et sykehjem i to dager! Gjorde det samme i fjor. Eldste som var med var 98 år gammel! Aldri for seint å kjøre mc!
Skriv svar