JAWA Motor går kun på choke

Reparationstips och allt om motorer...
Roy
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2008 11:42 pm
Ort: Skedsmo,Norge

JAWA Motor går kun på choke

Inlägg av Roy »

startet min jawa bl.style idag.Har ikke vært startet siden i fjor høst.Gikk kun på choke,og på veldig høyt turtall.Noen der ute som vet hva det kan være?
mvh Roy
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: JAWA Motor går kun på choke

Inlägg av Andercz »

Hej Roy,
Det låter som om du kanske skall rensa ur förgasaren.
Om man tillåter bensinen avdunsta i förgasaren, kan oljan bilda avlagringar både i botten på flottörhuset och i kanaler och munstycken.
Lägg i blöt i ren bensin och blås ur alla delar och kanaler med tryckluft. Bruka inga verktyg för att rensa ur munstycket, det kan skadas.

För att i bästa mån undvika detta, bör man tömma ur förgasaren när man ställer undan cykeln en längre tid, t.ex. över vintern. Man kan låta den köra med stängd bensinkran tills den stannar av sig själv när bensinen är slut i förgasaren.

Sedan kan bensinen som var kvar sedan höstas ha tappat kraften. Jag brukar få späda ut den gamla bensinen med hälften nyblandad bränsleblandning för att kunna starta mina moppar på våren. Bensin, särskilt oljeblandat bränsle, är färskvara.

Lycka till!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Roy
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2008 11:42 pm
Ort: Skedsmo,Norge

Re: JAWA Motor går kun på choke

Inlägg av Roy »

Hei,dette aldri har hendt meg før,har en bl.style til,og denne startet tvert etter vinteren,uten probl.
Har prøvd m ny bensin med samme resultatat,byttet forgasser ser ut til å være ok nå.
Et medlem av den Norske Jawaklubben kokte sin forgasser (i vann) i en time,sier forgasser ble ok etter dette,tror jeg skal prøve dette jeg og!?
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: JAWA Motor går kun på choke

Inlägg av Andercz »

Det kan nog inte skada i alla fall, men kanske skall du inte koka flottören. För bästa effekt skulle jag nog ta isär alla delar så att alla kanaler och håligheter blir tillgängliga. Kanske en gnutta diskmedel i vattnet?
Blås ur med tryckluft efter kokningen.

Har du tillgång till en ultraljudtvätt är detta också ett alternativ till lösningsmedel.


Kör så det ryyyker!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar