Insidan av transmissionskåpan 257A

Reparationstips och allt om motorer...
Jawaanders
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jun 12, 2011 8:08 pm
Ort: Falun

Insidan av transmissionskåpan 257A

Inlägg av Jawaanders »

Skulle någon vänlig själ kunna lägga upp ett foto på insidan av transmissionskåpan?? Så man ser alla skruvhål. Alternativt svara på om det ska vara 2st urfräsningar på de två hålen näst längst bak. (alltså dom som sitter jäms med Kopplingskorgen i bakkant.) Sannolikt så ska urfräsningarna vara där så att korgen ska kunna snurra, men jag kan inte minnas att jag har sett det på andra Jawor.

Jawaanders
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Insidan av transmissionskåpan 257A

Inlägg av Andercz »

Din JAWA 579-motor är en ISDT-version av den vanliga landsvägsmaskinen JAWA 559/590. Trots att den ser (nästan) likadan ut på utsidan, är de flesta delarna inombords helt andra, bland annat har den dubbel primärkedja.
Med den följer att kopplingskorgen har dubbla rader av kuggar, och detta kräver lite mer plats.
Man har löst platsproblemet genom att ta bort lite material. Ibland kan man se att det verkligen är trångt, när primärkedjan har blivit lite för slapp och skrapar i insidan och man kan se inskavda spår efter kedjan i utfräsningarna.
Sätt en fiberbricka under skruvskallarna, om det läcker vid skruvarna.. det är både effektivt och ser bra ut.

Jag har ingen 579 att plåta, men man har gjort exakt detsamma på "storebror" Jawa 554.
JAWA 554 LH crank-case + cover..JPG
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jawaanders
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jun 12, 2011 8:08 pm
Ort: Falun

Re: Insidan av transmissionskåpan 257A

Inlägg av Jawaanders »

Tack igen då Anders :)
Skriv svar