jawa 350 blue style

Reparationstips och allt om motorer...
Roy
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2008 11:42 pm
Ort: Skedsmo,Norge

jawa 350 blue style

Inlägg av Roy »

Hei,har skaffet meg en 1998 350/640 blue style med oil-master og el-start,så langt alt vel.Motor går dårlig,når jeg stopper motor"freser" i sylindre etter bare en kort tur;noen som vet hva dette kan være?
Lettstartet,men stopper når jeg bruker choken!
Tips mottas med takk!!mvh Roy
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: jawa 350 blue style

Inlägg av Andercz »

Roy,
när du säger att motorn "freser" när du stannar den efter en kort tur, menar du att den är onormalt varm, och att det knäpper i den när den svalnar?
Jag är inte alls så bekant med modernare JAWA, med oilmaster och allt, men det kan ju tänkas att det är en bränslefråga? Eller en timing-fråga?
Om förgasaren/ oilmastern ger en för tunn blandning kan motorn gå het. Den kan också ha en tendens att baktända, men med startmotor kanske inte detta märks så mycket?

Men om den stannar om du brukar choken, kanske den ger lite väl fet blandning
Är tändningen ställd lite sen, långt upp, kan samma sak inträffa, att motorn blir hetare än normalt.

Närmare än så vågar jag inte gissa...

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Roy
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2008 11:42 pm
Ort: Skedsmo,Norge

Re: jawa 350 blue style

Inlägg av Roy »

Roy skrev:Hei,har skaffet meg en 1998 350/640 blue style med oil-master og el-start,så langt alt vel.Motor går dårlig,når jeg stopper motor"freser" i sylindre etter bare en kort tur;noen som vet hva dette kan være?
Lettstartet,men stopper når jeg bruker choken!
Tips mottas med takk!!mvh Roy
Tror jeg har funnet feilen,tror det var noe banalt som tennpluggene!! :oops:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: jawa 350 blue style

Inlägg av Andercz »

Roy skrev:Tror jeg har funnet feilen,tror det var noe banalt som tennpluggene!! :oops:
Så bra!
Vilka tändpluggar satt i och vilka bytte du till? Eller var de bara helt enkelt slutkörda?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Roy
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2008 11:42 pm
Ort: Skedsmo,Norge

Re: jawa 350 blue style

Inlägg av Roy »

Roy skrev:Hei,har skaffet meg en 1998 350/640 blue style med oil-master og el-start,så langt alt vel.Motor går dårlig,når jeg stopper motor"freser" i sylindre etter bare en kort tur;noen som vet hva dette kan være?
Lettstartet,men stopper når jeg bruker choken!
Tips mottas med takk!!mvh Roy
Andercz skrev:
Roy skrev:Tror jeg har funnet feilen,tror det var noe banalt som tennpluggene!! :oops:
Så bra!
Vilka tändpluggar satt i och vilka bytte du till? Eller var de bara helt enkelt slutkörda?

Andercz
byttet til NGK b7hs,tror jeg de heter, samme som de gamle,som var helt nedsota
Jawamikke
Inlägg: 5
Blev medlem: tor maj 26, 2011 9:00 pm

Re: jawa 350 blue style

Inlägg av Jawamikke »

Hei! Om tennstiften er helt nedsotade som du skriver, er det noe galt. Hva slags olje kjør du på? Valg av olje er viktig! Den skal forbrenne og rense, ikke gå ut i avgasrøret oførbrennet. Min erfarenhet er at det lønner seg å kjøpe kvalitetsolje, typ Mobil ultra 2t, Castrol tts, Shell advance 2t. Ikke kjør på Biltema olje, den går uforbrendt rett ut i avgasrøren og blir liggende der. Personligen kjør jeg på 3 % blandning, blandet i tanken. Da unngår du at det låter som noen har hatt grus i motoren etter noen tusen mil. Tenk også på at byta tennstift ofte, ikke noe å spare på. Når det blir kaldere frem mot høsten kan du godt skifte til et varmere stift B6HS, respektive, hvis det blir veldig varmt B8HS.
Roy
Inlägg: 23
Blev medlem: sön dec 28, 2008 11:42 pm
Ort: Skedsmo,Norge

Re: jawa 350 blue style

Inlägg av Roy »

Roy skrev:
Roy skrev:Hei,har skaffet meg en 1998 350/640 blue style med oil-master og el-start,så langt alt vel.Motor går dårlig,når jeg stopper motor"freser" i sylindre etter bare en kort tur;noen som vet hva dette kan være?
Lettstartet,men stopper når jeg bruker choken!
Tips mottas med takk!!mvh Roy
Andercz skrev:
Roy skrev:Tror jeg har funnet feilen,tror det var noe banalt som tennpluggene!! :oops:
Så bra!
Vilka tändpluggar satt i och vilka bytte du till? Eller var de bara helt enkelt slutkörda?

Andercz
byttet til NGK b7hs,tror jeg de heter, samme som de gamle,som var helt nedsota
Skriv svar