125 ccm motor problem?

Reparationstips och allt om motorer...
robertfri
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jul 29, 2011 9:44 pm

125 ccm motor problem?

Inlägg av robertfri »

Hei.
Jeg har fått min første jawa som er en 1963 mod 125 Sport 473, med en 453.03 motor. Denne har oljelekkasje fra dekselet på gir/kick siden som jeg tok av i går, men så da at det var veldig stor slakke i kjede inni der, er det noen som kan si hvor stor slakke det skal være på det kjede? I tillegg så spratt kick/gir aksel ut, det halv tannhjulet som sto igjen der står med tanningen midt mot clutch akselen, skal den stå der eller har den hoppet noen hakk? Lurer på dette i forbindelse med montering igjen?

Jeg vet ikke hvordan man legger ut bilde på forumet men har bilder jeg gjerne sender på mail hvis noen vil se?

Noen som vet hvor man kan få tak i rep info og dele info til denne sykkelen? Og en god dele side/forhandler?

Mvh
Robert F
Norge
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 125 ccm motor problem?

Inlägg av Andercz »

Välkommen Robert!
Forumet här på Hemsidan är tänkt att även fungera som kunskapsbank, så om du till exempel scrollar ner här i MOTORFRÅGOR-avdelningen kommer du till ett inlägg med titel "Kick/växelpedal samt trans.-kåpa" Där ställs samma fråga om hur man öppnar och sluter en JAWA eller CZ-motor med kombinerad Kick/ Växerpedal.

Hur man bifogar bilder finns instruktioner under rubriken FORUMET, "HUR MAN BIFOGAR EN BILD till ett inlägg på FORUM"

Du har antagligen maken till Sven Perssons fina CZ 473. Det är verkligen riktigt fina maskiner detta, de stora hjulen gör att den ser helt fullvuxen ut, även om motorstyrkan kanske inte är den man kanske hoppas på. I Sverige verkar dessa CZ alla varit vitmålade från fabriken, bara det en läcker detalj.
I trädgården.jpg
Du har tur som bor i Norge, där har du ju tillgång till Rudolf Saxegaards stora vetande och stora reservdelsförråd.
Annars finns flera förhandlare i Tjeckien och Slovakien, http://www.motoren.sk , http://www.fichtlkramek.cz , jawashop.com med flera. De flesta har ett minimiporto på 13 - 16 Euro, så samla ihop en rejäl beställning, så lönar det sig bättre.
Rudolf tillämpar Norska Postens tariffer.
Rudolf Saxegaard
g-shumsATonlinePUNKTno
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Telefon: 0047 63858114
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87


Manual och reservdelslista kan du ladda ner här, välj dem för CZ 453, allt är på tjeckiska, men bilder och siffror kan även läsas på svenska..
http://www.jawagallery.net/?page=clanky/prirucky
CZ-450[1].jpg

Lycka till!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
robertfri
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jul 29, 2011 9:44 pm

Re: 125 ccm motor problem?

Inlägg av robertfri »

Takk takk for svar så fort, supert :D
Har vært inne på den andre tråden nå og det så ut som det skulle gå an og få til dette:)
Har sendt mail til Rudolf også men han er visst på en lengere tur så jeg vet ikke om jeg får noe svar fra han enda, har bestemt meg for og bestille ett nytt kjede uansett, synes mitt er alt for langt i allefall.

Min CZ er sort og er solgt ny i Norge i 1963, har fått data på den fra biltilsynet, der sto det at den var sort den gangen også hvis de ikke har endret dette i senere tid, er en fin sykkel synes jeg i allefall:)

Blir gøy og få den fullt kjørbar og kjøre seg en tur, har kjør noe med den før jeg demonterte også og det var gøy:)

Denne gangen har jeg også skjønt hvordan man legger ved bilder og, så da ser dere kjede og sykkelen:)
Bilagor
1758511.JPG
IMAG0113.jpg
IMAG0111.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: 125 ccm motor problem?

Inlägg av Andercz »

Det är en riktigt fin cykel!
Den verkar i alla fall ha blivit ommålad, då den originalt var försedd med striper i guld och tankens silvergråa fält var originalt krom. Framnavet var originalt inte målat, utan lättmetallen var "naturlig", och fälgarna kromade. Jag har sett röda, vita och gråa, men aldrig en svart, utan randning..

Om du misslyckas med att ladda ner reservdelslistan och verkstadshandboken, kan jag skicka dig en USB-sticka med lite godis på, till självkostnadspris.


Andercz
1965jawa473-1-1.jpg
1965jawa473-2.jpg
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar