hjälp med vilka delar som hör vart.

Reparationstips och allt om motorer...
Åland
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jan 13, 2009 9:07 pm

hjälp med vilka delar som hör vart.

Inlägg av Åland »

Hej jag bor på åland och har länge tyckt om jawa, jag köpte min första för 6 år sedan de va 150cc i delar pluss en massa delar till jag sammlade på mig. förra året köpte jag 4 st till i delar de var 250 350cc men jag var ju inte med och demonterade hojarna. motorerna e delvis kompletta bara lite tänd gejor och kopplings delar borta sedan e de en hel sjö med delar massor. nu e frågan tex vad e skillnaden mellan 250 tändplatta och 350? kommer säkert att ha många frågor.jätte bra sida. tack jawa klubben.
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: hjälp mad vilka delar som hör vart.

Inlägg av Andercz »

:lol: AHHH, äntligen ett inlägg på vårt nya fina Forum!! :lol:
Välkommen Anonyme Ålänning. Du får gärna presentera dig med namn, det känns lite mer på riktigt om man har ett namn på den man pratar med och inte bara ett alias. OK?

Berättar du vilka motorcyklar, vilka modeller, årsmodeller, du håller på att samla ihop är det mycket lättare att svara rätt. Det har tillverkats 250cc och 350 cc JAWA sedan sent 40-tal till nutid. Vilka motorer pratar vi om? De tre första siffrorna i motornummret ger modellen.
Det kan bli lite som att blanda äpplen och päron om jag säger att det enda som skiljer en tändplatta till en 250 och en 350 är att det sitter 2 brytare på en platta till en 350 och bara en på en platta till en 250cc. Detta förutsätter förstås att båda cyklarna i stort sett är av samma årsklass, det finns en massa olika utföranden genom tiderna och flera olika lösningar på tändningskontroll..

Din fråga ger mig en anledning att åter upprepa mitt eviga mantra: Det viktigaste verktyget när man pysslar med motorer eller andra apparater, är handböcker. En reservdelslista löser många frågetecken om vad som är vad och vart delen skall sitta. Den ger dig även möjlighet att ta reda på vad som fattas och hur den saknade delen ser ut och dess reservdelsnummer. Allt detta underlättar i sökandet efter delar.
En verkstadshandbok ger dig handledning i hur du sätter ihop maskinen, och ger dig en möjlighet att i förväg avgöra om en uppgift verkar för svår att utföra själv och kanske leta efter hjälp, eller om du behöver skaffa ett speciellt verktyg.


Vi hörs
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: hjälp mad vilka delar som hör vart.

Inlägg av Andercz »

Åland,
När du kommit på vilka modeller av motorer du har, kan du leta efter handböcker här:
Kolla med Rudolf Saxegaard i Norge, han har en massa handböcker (Kopior, bra gjorda) till riktigt bra priser. g-shums@online.no ; Tel: 0047 63858114

Skulle han inte ha det du söker, pröva :
http://www.jawa.nl , klicka på "JAWA BOEKENMARKT", de flesta böckerna finns på engelska.

Vi hörs
Vad heter du?
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: hjälp mad vilka delar som hör vart.

Inlägg av Andercz »

hej jo mitt namn e sven Blomberg. de visade sig att 2 ramar var av modell perak den ena saknade identitets bricka och de va jätte synd sku gärna renovera båda 2. ska försöka ordna de på någe sett. motorerna var en 250/353 men vad är skillnaden mellan den och 250 perak? satte även i flera timmar och letade efter nya stötdämmpare bak till perak finns inte de? sknar nämligen de. och hur dyrt blir portot om man skickar efter från jawashop? tack för att du orkar svara.
Jag föreslår att vi fortsätter på forumet så att alla andra kan ta del.

*Ramen utan ID-bricka.
Det går att köpa nya ID-brickor, t.ex. http://www.motoren.cz har dem. Ramnummret på Perak brukar sitta på höger sida av bakramen, på den övre bågen av bakgaffeln. Stansa in detta på den nya ID-skylten.
*Motorer.
Skilnaderna mellan Peraks 250cc, typ11, och 353 är ganska många. Annat motorblock, annan cylinder, annan kolv, fler hästkrafter, mm,mm. Men de har samma växellåda, och jag tror att vevaxeln är densamma. Perak har separata pedaler för kick och växelpedal. 353 har den typiska JAWA kombinerade kick- och växelpedalen. De allra första 353 kunde dock ha två separata pedaler.
Dock har jag för mig att 353 passar direkt i Peraks ram, eller i alla fall med väldigt lite justeringar. Du måste skaffa nya 353 avgasrör, de är också olika. Ljuddämparna passar på båda.

* Fjädring
Vissa delar till bakfjädringen finns hos http://www.motoren.cz, titta under "Ràm", sidan 6 och 7. Där finns de kromade ytterhylsorna och bussningar. Fjädrar, axel och annat får du kanske fråga om de kan skaffa fram begagnat.

Portot beror ju på vikt och volym, det är svårt att uppskatta. Om du fyller i din beställning på Jawashop, räknar de inte ut portot med en gång? Du kan se priserna i Euro ("Currency")
http://www.Motoren svarar med ett mail där de anger totalpriset. Jag brukar alltid skicka ett e-mail med beställningen, där jag kopierar titlarna till de delar jag vill beställa. Jag skriver på engelska, och får svar på engelska. Det blir lätt fel att fylla i ett beställningsformulär när man inte fattar ett ord Tjeckiska. Betalning kan göras med banköverföring, kanske t.o.m Paypal, eller VISA.

Lycka till
Andercz
Bilagor
PERAK ID-plåtar.JPG
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar