Koppling 257A återigen.

Reparationstips och allt om motorer...
Jawaanders
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jun 12, 2011 8:08 pm
Ort: Falun

Koppling 257A återigen.

Inlägg av Jawaanders »

Håller nu på med ihopsättning av kopplingen å blev fundersam.

Konstaterade när jag började plocka ihop att jag hade en Stållamell alltså en av lamellerna var det inga lameller på och hade inte varit där heller. Kollade sprängskiss. Och vad jag förstår så ska det vara 5 lameller och 4 mellanplattor (om man bortser från den yttersta). Men jag har en till i Stål. Sannolikt för att det har slirat ngn gång i tiden.

Fråga: Ska jag plocka i stållamellen igen och isåfall vart ska den sitta?? eller ska jag skippa den eftersom den inte är med på sprängskiss???

Jawaanders
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Koppling 257A återigen.

Inlägg av Andercz »

:? Ojojoj :shock: ,
med friktionsplattor med OK tjocklek = material kvar, bör du inte få plats med en extra stålskiva :o .
En stålskiva i överskott borde ju dessutom ge mindre friktion? Alltså bör din koppling slira mer än den behöver göra.

Skaffa nya friktionskivor och även nya fjädrar. Att klämma in en extra stålskiva kan tänkas vara ett försök att tvinga ut mer spänst ur ett par uttröttade fjädrar.

Kolla insidan på motorkåpan, det är inte otroligt att kopplingen har tagit i på insidan, den är ju extra tjock och det är inte mycket plats för extraprylar under skalet.

Med nya friktionsskivor och fjädrar, och rätt antal av alla delar, är jag övertygad om att du kommer att få en helt annorlunda känsla när du använder kopplingen, en känsla av välbefinnande.
Möjligen har du även nu blivit av med en del vibrationer.
Bara fördelar alltså.

Kontakta Rudolf Saxegaard, så har du delarna nästa vecka.
Rudolf Saxegaard
E-postadress:
g-shums@online.no
Adress:
Hemnes i Høland
HEMNES 1970
NORGE
Mobiltelefon: 0047 93 01 10 87


Glöm sedan inte att ställa in kopplingen efter regelboken, alla momenten och i rätt ordning.
Instruktion finns i Verkstadshandboken, och här på hemsidan, under Mektips, i en lite förtydligad version..

Lycka till

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jawaanders
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jun 12, 2011 8:08 pm
Ort: Falun

Re: Koppling 257A återigen.

Inlägg av Jawaanders »

Aha tack för svar. (plåten ser ut på samma vis som en lamell utan lameller. Mellanplåtbrickorna ser annorlunda ut..)

Då kanske du oxå vet hur den lilla packboxen på kickaxeln ska sitta (det fanns bara en bricka där nämligen)

Förmodar att det är såhär. 2st brickor som skjuts in i botten på kickaxeln. Och den lilla packboxen i spåret bakom splinesen med slitsen i packboxen utåt???
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Koppling 257A återigen.

Inlägg av Andercz »

Jawaanders skrev:Aha tack för svar. (plåten ser ut på samma vis som en lamell utan lameller. Mellanplåtbrickorna ser annorlunda ut..)
Det kvittar hur plåten ser ut, den skall inte vara där. Skaffa nya lameller och fjädrar så blir kopplingen - som ny :D !
Jawaanders skrev:Då kanske du oxå vet hur den lilla packboxen på kickaxeln ska sitta (det fanns bara en bricka där nämligen)

Förmodar att det är såhär. 2st brickor som skjuts in i botten på kickaxeln. Och den lilla packboxen i spåret bakom splinesen med slitsen i packboxen utåt???
Nej, tvärt om! En packbox är alltid öppen, har alltid läpparna inåt det utrymme som skall tätas. På kickaxeln betyder det att öppningen på packboxen skall vara inåt motorn.
Packboxen förresten, har du bytt kickaxeln? På de gamla originala kickaxlarna finns inget spår för en packbox, där jobbar O-ringen (nr 38 ) ensam. Titta på bilden. Beställ en O-ring av Rudolf när du ändå håller på, det är en lite udda storlek. Det är bra att ha någon i reserv, de slits ut.
KICKAXEL JAWA 579 - MC 257A.JPG
På en nyare, nytillverkad, kickaxel, har man gjort ett nytt spår för att få plats med en packbox helt i gummi, för att förbättra tätningen. Att det sitter två brickor på MC 257A´s kickaxel, kommer sig av att vänsterkåpan på den motorn är aningen djupare än t.ex. den på MC 255.
Så, vilken typ av kickaxel har du, en original eller en senare?

Bilden nedan visar båda typerna, vid byte av kickaxel på t.ex. en JAWA 554/ MC 355, MC 356A. Dessa skall bara ha en bricka på kickaxeln, din har två.
Du ser att den gamla kicken är helt slät fram till splinesen, medan den nya har ett spår för packboxen. Den nya typen skall alltså ha både O-ring och packbox.
Nya kickaxeln.JPG
Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Jawaanders
Inlägg: 11
Blev medlem: sön jun 12, 2011 8:08 pm
Ort: Falun

Re: Koppling 257A återigen.

Inlägg av Jawaanders »

Hmm ja nu ställde du mig.

Då verkar det som att jag har den gamla varianten faktiskt. Och då ska det alltså vara två brickor och o-ring endast.

Förövrigt ser mig mina splines ut som en plöjd leråker gjort av en full bonde. Så eg skulle den nog ha bytts ut... Den oxå.. Man hittar lixom mer å mer helslut grejjor, och såhär i efterhand kan man kanske konstatera att objektet inte var ett jättebra objekt, men men.. :) Jag byter ut delarna efter hand, den är lite av ett samelsurium

Tack för utförliga och informativa svar :)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Koppling 257A återigen.

Inlägg av Andercz »

Betänk att du har tagit hand om en 50 år gammal motorcykel, som när den kördes av beväringarna var älskad av ingen,och alla försökte köra skiten ur den. Den servades ständigt av kompetenta tekniker, och kom ut i busken igen, med en gång efter senaste vurpan..
Jag har läst journalen från en Monark-JAWA som gick genom isen under en övning. Den bärgades när isen gått bort och krävde bara " en ny förgasare och någon bättring på färgen"..

Så såldes den ut från försvaret, och har brukats av en rad ägare, som även om de haft kunskap, inte haft tillgång till ett rikt reservdelsförråd. Servicen blev milt uttryckt eftersatt, och ofta blev den stående i ett uthus efter att den havererat på något sätt, och ägaren tappat intresset.

Här, 20 - 30 år senare, kommer du in i bilden.
Du vet ingenting om cykelns tidigare historia eller inre tillstånd. Det får du ta reda på, steg för steg.

Har du bara de små problemen med kopplingen, som du hittills hittat, tycker jag nog du kommit lindrigt undan. Det är mer att betrakta som eftersatt service, inte som reparationer eller renovering.
Du skördar tidigare ägares hantering av småproblem. Har de fuskat, får du reda ut det...

vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar