Byte av vevstake

Reparationstips och allt om motorer...
T.Ström
Inlägg: 3
Blev medlem: tor jan 22, 2009 1:46 pm

Byte av vevstake

Inlägg av T.Ström »

Nu har jag delat min motor
(militärjawa 255)
Kolv och cylinder oborrad märkt B
och kolvringar inget slitage.
Växellåda mycket bra.
Rulle och arm till den automatiska kopplingen
är kapad, kan man köra utan ? eller man bör
montera en ny arm ?
Nu kommer det svåra,glapp i vevstaken.
Går det att få tag i vevstake, vevtapp, lagerrullar,
mellanbricka. Ev ett balansparti komplett ?
Tacksam för tips
Torbjörn Ström
;)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Byte av vevstake

Inlägg av Andercz »

Torbjörn,
först av allt, ladda hem verstadshandboken och reservdelsboken från "MEKTIPS" här till vänster. Det underlättar att kunna uppge rätt delnummer när du skall beställa reservdelar.

Kopplingsarmen , man kan antagligen köra utan den, men vill man kunna justera kopplingen klarar man det inte utan armen med kulan. Läs i handboken så förstår du. Det handlar inte bara om att ta bort slacket i wiren...
Tänker du någon gång montera vinterväxel och skidor är kopplingsautomatiken viktig.
Det är lätt att byta den lilla armen, den är inte dyr heller. Glöm inte låsa skruvarna med ett körnslag när du monterar ihop den.
Alternativt byter du hela automatiken, armen som wiren drar i brukar vara riktigt sliten.
Jag tror det finns några kvar i Klubbens lager, om du är medlem..
Annars har Rudolf Saxegaard det mesta till våra militära JAWA, 0047 63858114, g-shums@online.no .

Vevaxeln är en helt annan historia. Nya delar kan du hitta hos Rudolf, kanske han har en komplett vevaxel, du får fråga. Annars är detta ett proffsjobb. Data och toleransuppgifter finns i verkstadshandboken.
Alternativt kan du skicka din vev till Tyskland eller Tjeckien och få en nyrenoverad i utbyte. Det enda som skiljer en civil och en "militär" vevaxel är att alla håligheter i motvikterna har tätats på de militära, ett led i den trimmning motorerna har fått. Du bör se till att detta blir gjort igen, annars tappar du en del effekt.
Jag vet inte om skillnaden i pris mellan att låta t.ex. Stigs Motormekaniska i Axvall göra operationen och att skicka veven till Tyskland eller Tjeckien uppväger varandra. Portot kan bli dyrt, den väger 17 kilo utan emballage.

När du nu har motorn öppen, skulle jag rekommendera att du ändå byter alla lager och packboxar, för att ställa klockan tillbaka över hela linjen. Ta en speciellt noga titt på växelförargafflarna, de som flyttar kugghjulen. Är de det minsta slitna byt dem!
Kolla "knopparna" på kugghjulen, de som griper in i andra hjul, är de skadade eller mycket rundade - byt.
Var noga med att justera in axialspelet i växellådan innan du slutgiltigt skruvar ihop blocket. Det kan ta en bra stund, använd nya shimsbrickor.

http://www.jawapower.de
http://www.jawashop.com
http://www.jawaersatzteile.de
Alla svarar på mail på engelska.

Vi hörs
Andercz
Bilagor
BLÅNERADE VÄXELFÖRARGAFFLAR.JPG
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar