MC 356A förgasare, cylindrar, kolvar och mera fix..

Reparationstips och allt om motorer...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

MC 356A förgasare, cylindrar, kolvar och mera fix..

Inlägg av ronnyandersson »

har nu gjort rent förgasaren på min monark jawa ,då fattas det en fiberpackningen så det blir att skaffa en sådan i morgon ,men är det någon som vet om det ska sitta en packning mellan huvudmunstycket och förgasaren ,eller är det mässing mot aluminium ,jag ska passa på och tacka för alla svar o råd ;)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re:MC 356A förgasare, cylindrar, kolvar och mera fix..

Inlägg av Andercz »

Nu har jag tjatat på dig många gånger att ladda ner verkstadshandboken och reservdelsboken. De finns här på hemsidan, under MEKTIPS, handböcker, det är böckerna för MC 255, 355 och 356A du skall ladda ner. De är gratis..

På sidan 1b - 03 i den senare ser du alla delarna i förgasaren, och där ser du att det inte skall vara någon packning mellan munstyckshållare och förgasarkropp.
JIKOV 2928 H.JPG
Du jobbar på bra!
Ursäkta den kanske lite ampra tonen i början, men jag vill bara påpeka att just de två handböckerna är dina absolut viktigaste verktyg, de är faktiskt riktigt bra skrivna, och de är på klingande svenska.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

ja jag studerade handböckerna både en o 2 gånger men jag tyckte inte att jag såg riktigt om det skulle vara någon packning där ,så då tyckte jag det va relevant o ställa frågan här på forumet ,jag tycker inte att du hade någon upprörd ton ,
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: förgasare

Inlägg av Andercz »

Finemang! :D

Då fortsätter vi vidare, vidare, tills din Monark-JAWA går så bra den bara kan. Det är faktiskt en ganska trevlig maskin..

Vi hörs snart igen..?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

ja i morgon ska jag ordna packningar till förgasaren ,då får vi se hur den går ,men jag ställde tändningen på den det gjorde susen ,då kolla jag i verkstadsboken iaf :D
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

har nu gjort rent förgasaren ,men den är inte varvvillig ,utan allmänt seg ,konstigt nog så är den ganska lättstartad,2 eller 3 kickar så startar den :D men är det så att nästa steg är att byta tätningar vid vevaxel, :?: är det svårt
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: förgasare

Inlägg av Andercz »

Hmm, hur ser luftfiltret ut? Är det väldigt smutsigt och tilltäppt kan det hindra att rätt mängd luft kommer till förgasaren. Det kan gå att göra rent det , de är svåra att hitta nya, men man kan förstås byta till ett K&N-filter, men då får man fippla lite med förgasaren igen. Ett modernt K&N-typ av filter har inte samma motstånd som ett pappersfilter..

Har du kollat att bensinkranen/ kranarna ger tillräckligt med bensin? De skall ge minst 2 deciliter i minuten, gärna mer. Lossa bensinslangen från förgasaren och öppna en kran i taget, och låt bensinen rinna i ett kärl, kanske ett litermått, i en minut. Mät hur mycket som kommit igenom varje kran. Är det mindre än 2 deciliter per kran får du lossa och rengöra kranarna, och kanske tanken. Det samlas ofta en massa slagg från gammal bensin och kanske en och annan rostflaga..

Kolla även att tanklockets lufthål är öppet. Det är viktigt att detta inte är tilltäppt, då det annars bildas vacuum i tanken och bensinen kan sluta rinna till, eller rinna långsamt. Rinner det dåligt, gör om mätningen med öppet lock. En klassiker, faktiskt. Många ha drabbats av detta - motorn stannar efter ett tag, väntar man en stund så funkar den igen.. mycket mystiskt och irriterande. Stunden det tar för bensinen att i tillräcklig mängd rinna till igenom en halvtät slang eller kran kan variera.
Det är smart att sätta ett bensinfilter på slangen, då har man koll på flödet och på mängden av skräp i tanken.

Nästa kapittel blir "Byte av packbox vid vevaxelns högra ända"

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

hej jo det har jag har kollat det sitter nya bensinkranar på o nya bensinslangar,så det är ok luftfiltret ska jag rengöra ,men om man försöker att justerar tomgången så hjälper det inte hur man skruvar in tomgångskruven det blir ingen tomgång för det ,samt justerskruven för bränsle blandningen hjälper inte o justera opå heller ,så det är ju nått som inte stämmer
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: förgasare

Inlägg av Andercz »

Aha, det sitter nya kranar på, men har du kollat flödet i dem? Det är svårt att hitta kranar med rätt gänga, kanske sitter där ett par mopedkranar som ger alldeles för lite.

Att förgasaren inte svarar på justeringar låter också konstigt.
Tomgångskruven på sidan av förgasaren, skjuter ju upp trotteln, det borde påverka varvtalet omedelbart.
Luftblandningsskruven, är den kanalen verkligen fri?. Förlåt, jag menar inte att kritisera, jag bara undrar om du har känt att det går att blåsa igenom kanalen som luftskruven reglerar.

När du ställer förgasaren, skall du skruva ner wirejusteringen på locket så att wiren är helt slack och inte påverkar förgasaren alls. Det är lättast att ställa förgasaren när motorn är lite varm, vilket kan vara lite svårt om den inte startar alls..

Börja med att hitta ett bra tomgångsvarv, skruva sen på luftskruven, och gå tillbaka till tomgångskruven och så till luftskruven tills du har en bra tomgång. När du är nöjd, tar du upp slacket i wiren med wirejusteringen på toppen.

Jag har påbörjat en instruktion om hur man byter packboxen på vevaxeln. du är inte den första som frågat, och det är en halv roman att skriva varje gång... Den är halvklar, men jag skall skynda på..

Vi hörs snart

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

nu har jag gjort rent luftfiltret, ja jag ska nog kolla bensinflöded för säkerhets skulle ,man skulle ju kunna lämna iväg mc till en verkstad ,men som jag har förstått det hela med en gammal jawa, så bör man nog lära sig skruva själv och förstå hur det hänger ihop,
Skriv svar