MC 356A förgasare, cylindrar, kolvar och mera fix..

Reparationstips och allt om motorer...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

bensinflöde test ok 33cl på 40 sekunder
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: förgasare

Inlägg av Andercz »

Jo, det är ju en veterancykel du har tagit dig an. Den är 50 år gammal, och sedan den lämnade Försvarets omvårdnad, har den gått genom flera ägare, med varierande kunskaper och ambitionsnivå. Servicen är antagligen rejält eftersatt.
Det är få verkstäder som vill göra något arbete på din cykel, de har varken kunskap eller framför allt ingen importör av reservdelar. MC-verkstäder nu för tiden, liksom bilverkstäder, kan mest byta ut enheter. Att lämna in en gammal cykel för "allmänt fixande för att den skall gå bättre" kan bli väldigt dyrbart. Om du alls hittar någon som vill göra det.

Jawa är inte alls svårmekad, men liksom de flesta andra motorfordon, gamla och nya, har de sina egenheter, det tar en liten stund att lära sig allt. Det är ju egentligen en förvuxen moped, i ditt fall med två cylindrar..

Mycket jobb man tar fatt i, är rent grundläggande motormekande, som just detta att byta en packbox. Det är ju inte specifikt för JAWA, exakt samma slitage drabbar alla gamla motorer med packboxar, det vill säga alla..

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

jag har nu demontera generator o plocka ut tätningen runt vevaxel samt tätningen bakom drevet så nu blir det å åka in te åmål o beställa tätningar :D
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

tätningen till drivaxel ,va lite svårt o se vilken diameter de va på den ,men tror de är 52x30x8 är den nån som vet det med all säkerhet
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: förgasare

Inlägg av Andercz »

Det börjar bli lite rörigt nu, Ronny, du har tre trådar på gång, och hoppar mellan dem så det blir svårt att följa, även för dig själv. I tråden BATTERI, som vandrade vidare till både förgasarfrågor och till PACKBOXBYTE, där gav jag dig detta svaret 29 /juli, 19:13:
Andercz skrev:Packboxarna på en JAWA är alltid vanliga standardvaror, som du kan köpa hos din lokala maskinvarubutik, Momentum eller liknande. Den som sitter bakom generatorn är en 25 x 62 x 8, den som sitter vid utgående drevet är en 30 x 52 x 8. Dessa två kan du byta utan att gräva dig in i motorn.

Du har ju vana vid att serva lastbilar, så du vet ju hur man drar ut packboxar. Jag vill ändå varna för att bryta med skruvmejslar eller liknande, kanten runt packboxens säte är bräcklig på grund av spåret för fjäderringen. Studera Resevdelsboken, och verkstadshandboken.

Du måste tillverka en avdragare för generatorn, av en M8 bult.
ROTORAVDRAGARE_+_detalj SE.JPG
Verkstadsboken visar hur man tar ut generatorn.

Med generatorn borta, tag bort fjäderringen, med ett verktyg gjort för uppgiften, en spårringstång.
Med ringen borta borra två små hål i den gamla packboxen, t.ex. "klockan 3" och klockan 9, för att prata militärspråk, 2 -3mm, och skruva i ett par träskruvar, försiktigt, kullagret ligger precis bakom. Med en hovtång drar du ut packboxen, du kan använda ändan på vevaxeln som mothåll.
Torka genast bort eventuellt skräp från borrningen, så att det inte förstör kullagret...

Smörj in läpparna på den nya packboxen med fett, och smörj yttersidorna med lite diskmedel så glider den i lättare, knacka in den jämnt, sätt tillbaka låsringen, generatorn , Klart!

OBS, tag ur kolen från generatorn INNAN du tar av den från axeln, och sätt tillbaka dem sist av allt, annars bryter du av dem.

OK?
Lätt som en plätt!
Nu finns svaret i två av dina trådar.

Mvh

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

ja det är bra ,ja måste erkänna att datakunskap är inte min starka sida så det är därför det har blivit rörigt i mina frågor , ,dock är jag rätt bra mekaniker o det är ju huvudsaken :)
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: förgasare

Inlägg av Andercz »

Bara man får ihop det på slutet spelar det oftast ingen roll hur man tar sig dit...

Vad jag menar är att informationen blir svårtillgänglig, när du ställer samma fråga på olika ställen. Det blir svårt att gå tillbaka i spåren och läsa efter en gång till.
Du hade uppenbarligen läst tipsen för packboxbyte, men missat inledningen på samma meddelande.


Vi väntar med spänning på fortsättningen

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

jag förstår ,ja en fortsättning blir det på lördag ,då får jag nog de nya tätningarna ,men hjälper inte det då får jag gå vidare ,för den ska gå riktigt till slut
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

hej nu är det nya packboxar ,men inte hjälpte det,men jag har dock noterat att det läcker ut svart oförbränd sörja ,det rinner även ur avgaskröken svart oförbränd sörja ,har även sett att det kommer fram lite mellan cylinder och topplocket ,och den ryker med ur det avgasröret,så jag tror att den inte förbränner som den ska på vänstra cylinder :?:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: förgasare

Inlägg av Andercz »

Du har självklart kollat att du har gnista på båda stiften? Har du bytt tändhattar och tändkablar, Det har varit flera trådar som hoppat hit och dit, det är svårt att följa spåret tillbaka nu..

Ja, antingen det , eller så har även den vänstra packboxen gått till sina fäder. I så fall sugs växellådsolja in i vevhuset och blandas med gasblandningen. Den blandningen är mycket svårare att tända, och mycket av den går oförbränd ut i avgasröret. Det blir mycket rök också..
Den packboxen är en exakt likadan som den som sitter på högersidan som du nyss bytt, 25 x 62 x 8.
Men det är lite besvärligare att byta den, förstås. Du måste öppna vänster motorkåpa, ta bort kopplingen, primärkedjan och primärdrevet. Drevet sitter ofta på som om det vore svetsat, det är en perfekt kona, inget annat som håller det. Du behöver en duktig avdragare, inget våld, ingen svetslåga. Låt muttern sitta kvar något varv, så kan inte drevet flyga iväg när det lossnar. Det kan komma farande som en Ninja-stjärna..
eN BRA AVDRAGARE TILL PRIMÄRDREVET.JPG


Ett lindrigare alternativ är att det bara är topplockspackningen som har gått. Den är busenkel att byta. Har du kollat att topplocken är dragna tillräckligt? Är de lösa kan det fisa ut avgaser och svart sörja även vid cylinderfoten. Tjyvdraget kan bli som en jetstråle och skära sönder topplockspackningen. Packningen är antagligen av Klingerit, ett kartongliknande asbestarmerat material. Jag har sådana hemma.
Drag mittbulten med samma moment, eller lite mindre, det är en M8.
Headbolts torque.jpg
Headbolts torque.jpg (15.43 KiB) Visad 14909 gånger
Ett tredje alternativ finns också, det att det läcker växellådsolja in i vevhuset från växellådan direkt. Detta innebär en totalrenovering av hela motorn...

Om du tänker lyfta på locken, glöm inte att lossa även mittbulten, den har en mutter med skaft som sitter instucken mellan cylindrarna, ovanför förgasaren. Kolla reservdelsboken.

Du verkar ha fått något att bita i. Ge inte upp ännu.
Jag sitter på andra sidan landet, jag gissar mest med ledning av vad du berättar, så jag kan ha fel.

Tänker du dela motorn måste vi ha ett längre snack innan, helst på telefon, du behöver tillverka ett par specialverktyg, enkla saker. Det är bra att ha snackat igenom proceduren, tågordningen, och få en del tips som står mellan raderna i verkstadshandboken..

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar