MC 356A förgasare, cylindrar, kolvar och mera fix..

Reparationstips och allt om motorer...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

ja lite pill blir det ju ,men är den 50 år gammal så har jag lite förståelse för det,ja det kändes lite så i går att det kommer avgaser från topplocks packningen,så jag ska lyfta av topplocket ,byta packningen jag kan väl knacka en ny av klinkeli som du skrev ,men en fråga till ,när jag bytte vevaxeltätningen så såg jag ju vevaxellagret det va av märke skf hade jawa skf lager i sina motorer eller har den varit renoverad i sverge nån gång tro :D
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

ja nu åker topplocket av o tillverka en packning ,jag hitta packningsmateriat efter jag laga min gamla fordson major :D
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

hm jag har plockat av topplockena på den vänstra sidan var packningen trasig ,men på den högra sida hitta jag inte nån packning , :idea: så jag har studerat reserdelskatalogen samt verkstadshandbok utan att förstå hur den packningen ska sitta eller hur den ska se ut ,men det måste väl vara en topplockspackning där :?:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: förgasare

Inlägg av Andercz »

Maskinerna har ju renoverats och underhållits kontinuerligt av mekaniker på de förband där de var stationerade. De gjorde allt från tändstiftsbyten, ramarbeten, hjulekring till hela motorrenoveringar, så det är inte otroligt att den fått nya vevlager under vägen. Dessutom satt det SKF-lager i från början, från fabriken, det ser du om du tittar i reservdelsboken i kollumnen Ursprungsbeteckning, där står SKF för alla lager. SKF var världsledande redan för 50 år sedan, och långt tidigare. Dessutom satt det Stefa packboxar i motorn som original, även det ett svenskt fabrikat (Stensholms Fabrik AB). JAWA använde bara de bästa leverantörerna.

Det sitter med största säkerhet en aluminiumpackning i ditt högra topplock. De pressas samman helt och kan vara svåra att skilja från materialet i topplocket. Med en vass nål eller en O-ringskrok, kan du pirka lite längs kanten, då brukar de skilja på sig. Ibland upptäcks de inte av hemmamekare, och så lägger man i en till, och blir förvånade över att ett topplock ligger högre och kompressionen har blivit sämre..
Att det sitter en aluminiumpackning i en topp (kolla även den andra) visar på att någon har lyft på locket efter det att cykeln mönstrat ut från det militära. Armén använde bara Klingerit-packningar.

Aluminiumpackningarna är OK, i varje fall de äldre, de man kan köpa nya nu, nytillverkade, är ofta, i min mening, för hårda och är svåra att få täta. Klingerit-packningarna är bättre, men de håller inte i evighet. Rengör noga från rester efter den gamla packningen, se till att inget fnas stannar kvar i cylindern.. Lägg in den nya packningen i spåret i locket, den skall ligga kvar där av sig själv, innan du lägger toppen på cylindern.

Låt oss nu hoppas att du hittat läckan, så att du slipper dyka djupare in i motorn. Det är uppenbart att servicen varit eftersatt de senaste tio - tjugo åren.. Dessvärre drabbar det just nu dig.
Drag toppen i steg, enligt uppgifterna jag gav lite tidigare. Alla fästelement, som skall momentdragas, bör smörjas en smula, en liten liten mängd, bara lite, kopparpasta i varje mutter gör dem dessutom lättare att ta av nästa gång.


Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

ja nu är topplocken på igen o provstarta den gick bättre men inte bra ,verkar som om den vänstra cylinder inte vill arbeta som den ska ,samt att den går ojämt på tomgång ena stunden är tomgången hög å ena stunden låg så den nästan stannar,så frågan är om man skulle plocka bort cylindrarna o se om cylinder pakningen är ok samt kolvringar ,på kolven stod det en 1 är det samma som om det är orginalkolvar i den ,då borde den nog borras o nya kolvar :?:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: förgasare

Inlägg av Andercz »

"1" på kolven innebär första överdimensionen.
KOLVMÄRKNING - PISTON GRADING MARKS.JPG
Skaffa kolvar först innan du lämnar in för borrning. Klubben har ett litet förråd av kolvar och ringar, hör med Cay. Kanske klarar du dig med att byta ringarna. Lägg ner en ring i loppet, 20 mm från överkanten. En ny ring har då 0,2 mm glapp mellan ändarna. Är glappet mer än 0,8 skall de bytas.
Den informationen kan även användas när man vill kolla slitaget på cylindern. Om man har en ny kolvring i loppet och den har ett glapp större än 0,2mm, kan man alltså avgöra om det är dags för omborrning. Är glappet mer än 0,8 med en ny ring, kan du alltså inte få den tät utan att borra om.. En viss tolerans kanske man kan ge sig, men inte mycket. Läs om detta i verkstadshandboken.
Observera att du måste använda ringar av rätt storlek, de kommer i samma överdsimensioner som kolvarna.

På min motor, när jag köpte den, hade man borrat om nyligen, och satt i nya kolvar, men återanvänt kolvringarna, eller hittat fel storlek. Glappet mellan ändarna var 3,5 mm! Det blev inte mycket kompression där inte.. Jag behöver kanske inte säga ett den startade med stora svårigheter..


Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

ja tack för din svar o tålmodhet mot mina frågor ,nu har jag iaf kontrollerat med bladmått och kanringarna ligger inom toleransen,men den vänstra cylindern är troligvis om borrad för kanringen från vänstra cylindern passa inte i den högra cylinden ,jag råka förväxla kolvringarna så det va så jag upptäckte det ,hur kan man borra en cylinder ,när det är 2 :?: och den sida som inte är borrad den kolven är svart o lite repig så det verkar ju som om den läcker igenom
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: förgasare

Inlägg av Andercz »

Om du har två olika borrningar, kontrollera detta noga, kolvarna är tydligt märkta, är det ett tecken på att borrningen utförts efter det att cykeln muckat. Arme´n hade färdiga set med nyborrade cylindrar att byta med, och de snålade aldrig på en så viktig punkt.

Det är inte bra för ballansen i veven att det är olika borrning. Det var antagligen en plånboksfråga för den tidigare ägare som fick jobbet gjort. Snålt men dumt. Du bör borra upp så att båda kolvarna håller samma storlek. Du får avgöra om det räcker att borra den ena och kanske bara göra en lätt honing i den andra, om det behövs alls.. Lite kan det också bero på om du hittar en kolv i rätt storlek, eller om du blir tvungen att borra om båda cylindrarna.

Detta med olika borrning, är inte helt ovanligt, men det är lika fullt bara plånboken som blir glad - för tillfället. Det blir en utgift senare i alla fall, men som nu, kanske den drabbar en annan person..
Du bör även veta att kolvarna till denna motorn inte är standardkolvar, de är högkompressionskolvar, och väger 25 gram mindre än standardkolvar till t.ex civila modellen av samma motor - JAWA 354. 25 gram är en hel del när det börjar snurra.

Har du en bra motorverkstad i din närhet? Du har tur som har cylindrar som inte är borrade till sista överdimensionen, det är ganska vanligt. Då får man leta efter nya cylindrar, det är mycket svårare att hitta.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

ja jag var å vägde kolvarna den omborrade vägde ca 192 gram o den andra vägde ca 186gram det som skilde kolvarna åt var att den ena hade 2 klackar som gick ner ,och den andra hade en klack som gick ner :idea: skulle kunna borra båda cylindrarna ,bara jag visste att det skulle göra så att motorn går bra igen ,jag har betalat 7000 kr för jawan o om man kollar på blocket så ligger de ju på 11 000 i snitt så det finns ju lite marginal å gå på
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

nu skickar jag cylindrarna till stig i axvall omborrning :D hoppas den ska gå bra sedan ,
Skriv svar