MC 356A förgasare, cylindrar, kolvar och mera fix..

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: förgasare

Inlägg av Andercz »

Har du hittat ett par kolvar till den innan du låter borra dem? Det kan bli svårt att hitta kolvar som passar borrningen, men borrningen kan enkelt anpassas till kolvarna.
Kolla med Cay bBernhardsson, eller om han inga har, hör med Rudolf Saxegaard i Norge. Cays adress hittar du under fliken "OM KLUBBEN/ STYRELSEN", Rudolfs adress finns angiven i nästan varannat inlägg under "RESERVDELAR" här på Forumet.

Standardkolvar passar alltså inte, du skall ha specialkolvarna som är gjorda för motorn!
Jo, Standardkolvarna kan passa, men är alltså mycket tyngre, och saknar ett urtag i botten..

Lycka till

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

ok men jag sa till stig i axvall att det var en militär monark jawa ,å då skulle han ordna fram kolvar som passade till det ,tror du att stig vet om att det ska vara special kolvar till den , :?:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: förgasare

Inlägg av Andercz »

Han har ju gjort i ordning flera liknande motorer, så det borde han känna till, men fråga honom, det är snabbaste sättet att få veta säkert.
Om han tänker använda standardkolvar, vet du nu vart du kan få tag i äkta vara.


Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

ja han verka kunnig när jag tala med honom på telefon,men vist jag ska ringa honom försäkerhets skull ,jah såg ju att du hade nämt de namnet här på forumet
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: förgasare

Inlägg av Andercz »

Stig i Axvall är en av Sveriges bästa och mest välrenomerade MC-mekar. Ändå har han i sammanhanget mycket rimliga priser. Du har verkligen anlitat den bäste.
Men man skall ändå inte tveka att fråga saker, som han kanske anser vara självklara. Har man sen fått svar som man är nöjd med, ja då vet man att allt är som det skall vara, och behöver inte gå och ruva på det mer.

Ring upp honom, så blir du av med den funderingen.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

ja riktigt ,hoppas sedan mc ska funka ,jag skulle gärna vilja åka med på nån träff , jag har kollat på era foton från resorna ,såg att ni var o drack kaffe på hc i åmål :D ni skulle komma för bi tösse då skulle jag bjuda på kaffe
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: förgasare

Inlägg av ronnyandersson »

ja då jag väntar på cylindrarna från stig i axvall tänkte jag måla om min monark jawa till militärgrön ,är det bara o maskera lampglas o instrument det lilla som finns :D o pensla på färgen eller ev spruta på ,sedan funderar jag på dynan den är ju svart i dag och även den ska ju bli grön finns det en speciell färg för det
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: förgasare

Inlägg av Andercz »

DEt beror ju på ambitionsnivån, om du vill ha ett reultat som tål att man tittar på den på nära håll eller om den bara skall betraktas från ett större avstånd. Bäst resultat får du naturligtvis om du är noggrann och plockar isär delarna och sprayar dem en och en. Skulle jag själv gjort jobbet, skulle det nog bli en blandning av olika metoder, mycket maska av, men noggrannt med detaljerna där det går att göra. Penselmålning skulle jag nog undvika helt så länge det finns sprayburkar eller om jag kunde få fatt i en färgspruta...

Terräng-Axel i Göteborg har äkta militärfärg på burk, med rätt kulör och rätt matthet.
http://www.terrangaxel.com/ Han skickar med posten.

Såhär bra kan det bli, även om utgångsläget är ganska dåligt - den svarta lacken var tjockt pålagd och hade krackelerat. Den blev isärplockad i småbitar, nerslipad, grundad och omlackad. På slutet fick den även en ny modernare motor, och lite andra småstukningar. Som helhet blev den riktigt läcker, inte helt original men det var heller inte meningen...
Gamla Svarten FÖRE.JPG
Gamla Svarten EFTER.JPG
Renoveringen och förvandlingen utfördes av Leif Lovén.


Terräng-Axel kanske har något tips om sadeln också. Om man målar den med vanlig färg brukar det se väldigt fult ut ganska snart. Jag har för mig att jag visste någon som har gamla sadelklädslar.. jag skall höra efter. Annars kan man ju kompromissa och ha kvar den svarta sadeln om den är OK i övrigt.

Ljuddämparna blir inte så väldigt varma, det går alldeles utmärkt att måla dem med Biltemas fälgfärg, den i silver, då ljuddämparna i original, och under all färg, var mattkromade.
Avgasrören var i original gröneloxerade, senare grön- eller silvermålade i underhållssyfte. Det funkar med fälgfärg även där, eller så satsar du på värmetålig färg, men då bör du baka de målade detaljerna i ugn. Det tar alldeles för lång tid för dem att torka annars och du kladdar ner dina kläder, såna höga temperaturer blir det aldrig mer än just vid anslutningen till cylindrarna.

Skaffa nya packningar till avgasrörens anslutningar till cylinder.

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: MC 356A förgasare, cylindrar, kolvar och mera fix..

Inlägg av ronnyandersson »

nu är mina cylindrar borrade ,så nu ska jag montera ihop det men jag saknar pakningar ,är det rudolf saxegaard i norge som har det :?:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: MC 356A förgasare, cylindrar, kolvar och mera fix..

Inlägg av Andercz »

Jo, Rudolf har det mesta till våra rara ärtor till JAWA 554.
Det kan kanske ta lite längre än vanligt just nu, men är du snabb kanske han hinner få iväg dina grejer på väg till Riksträffen i Ljungskile.

Se till att få med allt, cylinderfotpackning, topplockspackningar och packningarna till anslutningen till avgasrören. Kanske även nya papperspackningar till förgasaren, där den ansluter till blocket. Där skall det sitta, sett från cylindrarna:
en papperspackning - en tjock plastpackning ( värmeisolerande) - en papperspackning - förgasaren. Är gummitruten med chokeflappen torr och hård - köp en ny. Är gummiröret mellan förgasare och luftfilter torrt och sprucket - köp ett nytt. Tjyvluft ställer till med konstiga spökerier..

OBS! Om inte Stig har redan gjort det, se till att runda till i alla fall över- och underkanterna av alla öppningar i cylindrarna. Det gör att kolvringarna inte hakar i och slits ut i förtid eller helt enkelt fastnar.. man kan använda en Dremel eller en fin fil, men akta så att du inte swichar in på den nya fina nyborrade ytan om du använder ett motorverktyg. Torka noga bort alla spån och slipdamm.

Läs handboken igen, ha gärna en assistent med dig som kan hålla ihop kolvringarna, eller skaffa/ tillverka ett bra/ fungerande kolvringsverktyg. Och ha koll på att ringarna inte rör sig ur position. Det är lite extra pilligt för att båda kolvarna går upp och ner tillsammans.
Tag det lugnt, tag en paus, börja om när det går snett, tag en kopp fika, fortsätt med nästa...
Var inte snål med olja vid monteringen.

Det är lätt att bryta av ringarna vid monteringen på kolvarna, de är gjorda av gjutjärn, så jag ser alltid till att skaffa ett par extra... Jag använder remsor av en PET-flaska.
Byte av kolvringar..JPG

Lycka till

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar