MC 356A förgasare, cylindrar, kolvar och mera fix..

Reparationstips och allt om motorer...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: MC 356A förgasare, cylindrar, kolvar och mera fix..

Inlägg av ronnyandersson »

ja tack för din hjälp ,jag kolla på kolvarna som jag köpt att från stig i axvall,de är inte lika som de gamla kolvarna ,i botten på den nya kolven finns det inte samma urslipning eller hur jag ska förklara det ,är ju som en halvcirkel på de gamla kolvarna som inte finns på de nya
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: MC 356A förgasare, cylindrar, kolvar och mera fix..

Inlägg av Andercz »

Kolla om avståndet från kolvbult till toppen på kolven är detsamma på de gamla och de nya.
Är de nya kortare, är det inte högkompskolvar. Med lägre kompression tappar du en del kraft, men motorn blir lättare att starta... Det vill säga om du hade högkomp-kolvar från början, det var lite olika.. De blev nertrimmade ibland.

Väg dem och jämför, är de nya betydligt tyngre, omkring 20 gram menar jag är betydligt, så har du antagligen ett par vanliga standardkolvar.
Det kan ju funka alldeles utmärkt, men det var inte så motorn var ihopsatt från början, någon skillnad bör det bli, även om det kanske är marginellt.

Jag berättade om detta för länge sedan, när omborrning kom på tal, att kolvarna är lite speciella och att vi har ett lager av dessa i klubben. Dessutom, om det skulle hända att vi inte hade din storlek av kolvar, tipsade jag om Rudolf Saxegaard i Norge, som köpt upp försvarets och FMCK´s kvarvarande reservdelslager. Hans adress finns i var och varannan tråd i "Redervdelar".

Ingen skugga på Stigs Motormekaniska, men han har egna leverantörer av kolvar, tydligen. Jag är övertygad att det är kvalitetskolvar, men kanske inte av exakt den ursprungliga typen.

Jag har aldrig fått någon förklaring till urtagen i nederkanten av kolvarna, men möjligen har de med någon trimmning att göra, men jag skall fråga Rudolf, han kommer också till Riksträffen i Ljungskile i helgen.

Nu måste jag packa för färden till Bästkusten.
Hoppas det inte regnar i morgon..
Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: MC 356A förgasare, cylindrar, kolvar och mera fix..

Inlägg av ronnyandersson »

ja jag försökte mäta med skjutmått men det var svårt ,ska låna en brevvåg i morgon ,då ska jag nog se om de är nån olika vikt ,men bara det inte förstör nått i motorn så sätter jag i de kolvarna ,jag har beställt packningar av rudolf i norge ,nån som vet var i norge han bor
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: MC 356A förgasare, cylindrar, kolvar och mera fix..

Inlägg av ronnyandersson »

går det lika bra och göra en cylinderpackning själv med packningsmaterial ,har ju visseligen beställt nya men de verka dröja innan jag får de ,
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: MC 356A förgasare, cylindrar, kolvar och mera fix..

Inlägg av Andercz »

Det skall väl inte vara så svårt, se bara till att du inte täpper till för några kanaler...

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: MC 356A förgasare, cylindrar, kolvar och mera fix..

Inlägg av ronnyandersson »

ja har fått reda på att packningarna kommer nästa vecka ,så då kanske jag får ihop mc, :D
Skriv svar