Förgasartips för MC 356A

Reparationstips och allt om motorer...
mekarmaje
Inlägg: 2
Blev medlem: sön apr 10, 2011 4:48 pm
Ort: Sollentuna

Förgasartips för MC 356A

Inlägg av mekarmaje »

Hej , du kan byta till 257a förgasare så slipper du mycket bekymmer, byt till nya pinnskruvar+ fiberdistans+packningar 2st så kommer den gå mycket bättre.

mekarmaje
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Förgasartips för MC 356A

Inlägg av ronnyandersson »

ja vad är en 257 förgasare kan du förklara för mig vad det är för någon sorts förgasare :?:
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Förgasartips för MC 356A

Inlägg av Andercz »

Ronny, Vad Mekarmajjen, eller vad han nu heter ( jag tycker det är kul att i alla fall veta vad folk heter i förnamn..) menar, är att din 350cc Monark-JAWA skulle kunna gå bättre om du skaffade en förgasare som togs fram för MC 257A, den senare av försvarets 250cc-maskiner.
Den har en JAWA 579-motor i ramen, en av de allra bästa 250cc JAWA tillverkat..
Förgasaren är av en modernare typ, påminner en smula om en Mikuni, med flottörhuset under förgasarhuset.
JIKOV 2930 S E.JPG
Men de är inte lätta att hitta, och finner man en, kostar de ofta uppåt 1500 - 2000 riksdaler. Den korrekta beteckningen är JIKOV 2930 S E.
Den som sitter på din motor heter JIKOV 2928 H

Nu går ju din maskin ganska bra, om jag förstår det rätt, men en "ny" förgasare är ju kanske något du kan ha utkik efter... men inte något som är absolut nödvändigt , inte genast..

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Förgasartips för MC 356A

Inlägg av ronnyandersson »

ja kolla igen förgasaren men enda jag såg med blotta ögat var att trottel var repig och sleten ,men det får jag ta tag i lite senare ,nu går den ju iaf ,men jag läste här på forumet att nån hade monterat en mikuni förgasare på sin jawa ,kul med sådana projekt :D
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Förgasartips för MC 356A

Inlägg av ronnyandersson »

funderar på vad som är bäst ? att skaffa en bättre nyare förgasare typ mikuni ,eller köpa en orginal som passar på direkt , :?:
Skriv svar