Syntetiska oljor, kan de´va´nåt?

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Syntetiska oljor, kan de´va´nåt?

Inlägg av Andercz »

Granada73 skrev:Hej!
Jag har en fundering ang tvåtaktsoljor,vad använde man på
70-talet när dom var nya? hade moped då men jag har glömt.. :?
Inte var väl syntetoljor uppfunna då? :)
Du pumpade antagligen färdig oljeblandad bensin från en speciell "mopedpump", stoppade in några kronor, valde procent oljeinblandning, drog några tag i pumphandtaget, tankade och for iväg ut i sommarnatten...
Alla som körde SAAB eller DKW gjorde nog likadant, man tankade oljeblandat och tänkte nog väldigt lite på vad som var blandat i bensinen.
Inte förrän man fått valet uppstår frågan vad som är bäst.

Syntetiska oljor var nog mest på ritningsbordet på 70-talet, men de började komma. Jag antar att du med din fråga vill ifrågasätta om man verkligen skall använda teknikens landvinningar i lite äldre fordon, eller hur?

Jag tror inte att du tänker leta upp 87 eller 83 oktans bensin för att tanka din 60- 70-talsmoped med? Eller tillsätta bly, bara för att all bensin var blyad då? Inte heller tror jag du sitter och njuter kvällens TV-film i svartvitt? Jovisst, filmen spelades in i färg, men sändes den på TV var det svart-vitt i alla fall. Om du tänker köra på vintern, sätter du väl på lagenliga dubbdäck även på en VOLVO PV, fastän riktiga vinterdäck inte fanns före 1974? Det var kedjor som gällde, eller att köra "försiktigt" ..två grova på bakhjulen räckte...

Varför är somliga så tveksamma till utveckling? Även mineraloljorna som tillverkas numera är totalt annorlunda (och bättre?) än de som fanns för 40 år sedan, men varför är de godkända bara för att de är mineraloljor? De innehåller ett otal olika tillsatser för att överhuvud taget fungera, något som syntetiska inte alls behöver. De syntetiska kan "designas" att uppföra sig precis som man vill, och behöver knappast tillsatser och andra kemikalier.

Efter att ha studerat ämnet av och till finner jag nästan inga argument för att inte använda syntetiska oljor i äldre fordon. Ladda ner och läs The Motor Oil Bible så kan vi snacka sen.
http://www.motoroilbible.com/

Boken är mycket läsvärd, och faktiskt lättläst för att vara en faktabok, men jag kan inte hitta länken för att ladda ner den längre, bara en köplänk..?
Jag skall se till att den kommer under "MEKTIPS", gratis.

Det blir för långrandigt att för sjuttiofemtonde gången dra alla argument för och emot. Alla får göra som de vill, det verkar vara svårt att övertyga med fakta i denna närmast religösa fråga. :? Hör bara på mig, som jag predikar... :oops:

Fördelar som att de syntetiska smörjer bättre, håller sig flytande i kallare klimat, minskar utsläpp eftersom man behöver mindre mängd, smörjer vid högre temperaturer, förhindrar sotbeläggning, med mera, med mera, verkar vara mindre viktigt än att äldre fordon "konstruerades för mineraloljor".. Man hade inget val! Men vi har.

Det är sant att eftersom de syntetiska oljorna ger färre avlagringar i lager och kanaler och dessutom bättre löser upp gammalt skit från tidigare använd mineralolja, därmed kan ha orsakat några motorhaverier. Vi pratar bilar och fyrtakt nu. Men att syntetoljan håller rent är väl i grunden en positiv egenskap? Det var övergången som skapade problemet, inte själva oljan.
Om man har gjort en grundlig renovering är detta ett lysande tillfälle att konvertera till syntetiskt. Annars behöver man bara göra en rejäl urspolning och byta (till ett finare) filter.
Hur många använder förresten föreskriven spololja (sköljolja) vid vare oljebyte på sin JAWA? Jag behöver bara titta i spegeln för att få ett tvekande svar. En vacker dag..

Själv är jag är hundra procent övertygad om att 99% av alla motorer mår bättre, och att miljön definitivt mår bättre om man går över till syntetisk olja.
Helsyntetisk - delsyntetisk är bara ett sätt för fabrikanterna att göra pengar på de tveksamma. Det finns inga regler för hur mycket syntetisk olja som skall ingå, det behövs inte redovisas, och man får betala dyrt för knappast någonting, och ändå får man inte del av fördelarna eftersom mineraloljan är med och drar ner egenskaperna. En dålig kompromiss. Antingen eller!

MVH
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Granada73
Inlägg: 8
Blev medlem: ons jan 14, 2009 11:10 pm
Ort: Tommarp Österlen

Re: Syntetiska oljor, kan de´va´nåt?

Inlägg av Granada73 »

Hej
Det var inte fråga om att bli övertygad ,jag bara funderade :D
Skriv svar