Mikuni förgasare på 356a

Reparationstips och allt om motorer...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Mikuni förgasare på 356a

Inlägg av ronnyandersson »

hej , läste inlägget om Mikuni på en 257:a, http://www.jawaklubben.se/jawaforum/vie ... h=e374e762 .
Tror du att det går att montera på en mikuni förgasare på min monark jawa 356
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Mikuni förgasare på 579:a

Inlägg av Andercz »

Ronny, det går nog alldeles utmärkt, men du får antagligen kreta till ett mellanstycke eller en gummitrut mellan cylinderflänsen och förgasaren. Det finns även gummifästen till Mikuni som går att använda.
Om du tittar efter så sitter förgasaren högre upp på MC 257A, det är alltså mer utrymme för en flottör modell Mikuni. På en JAWA 554 motor finns det en "bula" nästan precis under förgasaren, som kan vara i vägen.
Men jag vet att det är flera som har gjort operationen, och jag tror det var samma modell av Mikuni-förgasare i alla fall i ett av fallen. Man får experimentera lite med munstycken och så.

Hör med Stibo motor, www.mikuni.se, eller så finns det en firma i Göteborgstrakten som heter "Bra i gasen" http://www.braigasen.com/. Båda är fena på Mikuni.

Lycka till
Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Mikuni förgasare på 579:a

Inlägg av ronnyandersson »

ja jag ska kolla upp det efterhelgerna ,jag har nu kört en del med monarken den går bra men tomgången är lite märklig ,när mcn är kalla så går den inte på tomgång ,men är den varm så är tomgången för hög ,så jag förmodar att förgasaren är sliten ,så en ny förgasare skulle nog göra susen ,jag har ju en mindre hobbyverkstad så att bygga om insugnings röret tror jag inte skulle vålla några större bekymmer,
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Mikuni förgasare på 579:a

Inlägg av Andercz »

Som jag sa förut, i senaste svaret, det finns flänsar som passar , du behöver inte bygga om insuget, kolla på www.mikuni.se.
Jag tror du skall kolla på en 28/57 , tror jag de kallas. http://www.braigasen.com/vmmikuni.htm

Sedan tittar du på deras utbud av gummiflänsar. Finns det ingen med exakt rätt bultavstånd, kan man göra ett par nya hål och lägga ett par karosseribrickor under bultskallarna.
Eller så finns det en rak övergång mellan din nuvarande anslutningsstos och förgasaren.
Gör så lite ingrepp som möjligt i båda ändar, less is more, även här..

Tomgången ställer du med varm motor, har du gjort det med din gamla Jikov?
Eftersom man kan anta att motorn är inkörd, kan du sänka nålen ett hack till att börja med.
Att den går dåligt på tomgång när den är kall, men varvar när den blivit varm kan tyda på att den får för mycket bensin, som den inte kan ta hand om när den är kall... Eller att den får för mycket luft.. STäll om tomgången med varm motor.
Se till att du har slackat gaswiren och att trotteln inte sitter väldigt högt placerad med sin justerskruv. Det är denna som ställer hur högt/ lågt varvtal den snurrar på vid tomgång. Gaswirens justerskruv skall bara ta upp slacket på wiren. Med tomgångsskruven/ Luftskruven på sidan ställer du in den bästa tomgången på det varvtal som trotteln ger.. OK?

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
ronnyandersson
Inlägg: 96
Blev medlem: lör jul 28, 2012 3:22 pm
Ort: tösse

Re: Mikuni förgasare på 356a

Inlägg av ronnyandersson »

har nu bestämt mig för att byta förgasare på jawan ,det fanns ju givetvis flera alternativ på storlek på förgasaren ; alt 1 en mikuni 30 eller en mikuni 32 ,är det nån som han någon ide viken som lämpar sig bäst .får ju även ta hänsyn till att min motor är omborrad så det sitter inte militärkolvar i den längre .kan ju även förklara mitt tänk när det gäller byte av förgasare ,jag vill ha en så lättstartad mc som möjligt ,får även tillägga att firman ,BRA I GASEN skulle höra sig för med deras gamla kunder som har bytt förgasare ,
Skriv svar