CZ 125 diverse motorjobb.

Reparationstips och allt om motorer...
Fredrik
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 27, 2013 11:00 am
Ort: Habo

CZ 125 diverse motorjobb.

Inlägg av Fredrik »

Hej. Jag lovat svärfar att "fixa" motorn till hans Monark M200 -49...
Motorn är delad och vevaxeln skickad till Stigs Motormekaniska för åtgärd av slitet vevstakslager.
Växellådan sitter kvar i vänster blockhalva. Hur får jag loss "dubbelaxeln" från blockhalvan? Jag har sökt efter en mekhandbok utan att hitta någon.
Det tydligen klassiska problemet med att tvåans växel släpper greppet vid gaspådrag finns även på denna motor. Enligt uppgift ska det vara en växelgaffel som är sliten. Är det så och vilken är det så fall som strular? Eller kan det finnas andra fel som ger det här problemet?
Tacksam för svar. Mvh Fredrik
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ 125 diverse motorjobb.

Inlägg av Andercz »

ÅÅh vad trevligt! Välkommen Fredrik!
Jag älskar dessa tidiga små CZ-motorerna, som här i Sverige mest är kända för att ha suttit i MONARKs modeller m200 och m300, den senare hade en CZ 150C motor på 150cc.
Jag kan skicka dig lite material, verkstadshandbok har jag inte hittat, men väl en "montagehandbok" på danska(!), som visar alla stegen i demontering, och vilka verktyg som skall användas. Många av dessa specialverktyg kan du enkelt tillverka själv, det är egentligen inte så många specialare du verkligen behöver..

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med "dubbelaxeln", är det kickaxeln du är ute efter?
I så fall, titta på vänstra blockhalvans bakända. Där har du två bultskallar, den yttre är oljenivån för växellådan, den inre, ofta med vanlig skruvskalle med spår, är returstoppet för kickaxeln. Denna skruven är VÄNSTERGÄNGAD! Man ser dem ofta sönderdragna i spåret, då folk har försökt att lossa dem genom att vrida motsols, men då sitter den bara mer fast.. Den skall alltså lossas medsols!

För att ta ut alla drev och axlar ur växellådan, börja med att knacka ut huvudaxeln. Därefter kan du pilla ut alla dreven, och så till slut biaxeln med sina drev. På detta viset kan växelföraren sitta kvar. Oftast behöver du bara byta "dubben", men kolla även hur spåren i kugghjulen ser ut.

Jag skickar lite material, så kan vi prata vidare när du har "läst på lite", OK?
Lilla MONARK vid garaget.JPG
Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Fredrik
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 27, 2013 11:00 am
Ort: Habo

Re: CZ 125 diverse motorjobb.

Inlägg av Fredrik »

Tack! Nu har jag en del spännande att läsa på. Ja. Det är kickaxeln jag menar och med dessa tips ska jag ta mig an växellådan vid tillfälle :-)
Bilagor
DSCN0724 (2).jpg
Fredrik
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 27, 2013 11:00 am
Ort: Habo

Re: CZ 125 diverse motorjobb.

Inlägg av Fredrik »

Är det denna som är orsak till tvåans benägenhet att släppa vid belastning?
Bilagor
DSC_0641.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ 125 diverse motorjobb.

Inlägg av Andercz »

Jo, fast utan att ha känt om det glappar där den lilla "dubben" sitter, eller i hålet på mitten där axeln sitter, kan jag inte uttala mig vilken del som är sliten.
Förmodligen är det i hålet som det är mest slitet, då den här manicken är i gjutgods. Men titta på alla delarna, dubben är ofta sliten på sidorna, och även spåren på de två kugghjulen är ofta slitna...
Skicka gärna en bild på dubben.

Det syns på din bild att taggarna på var sin sida om läget för 2:ans växel är avrundade av slitage. Det är ungefär som när man målar en yta med pensel, när man för penseln full av färg fram och tillbaka, blir det alltid mer färg på mitten och mindre utmed kanterna, där man vänder. 2:ans växelläge passeras hela tiden och slits mest. Det är en ganska primitiv konstruktion..
Jag skall se om jag har en del som är mindre sliten..

Kolla även haken som låser växelvgaffeln i läge. Fjädern 200-01.66 kan ha tappat spänsten, Spärrhaken 200-01.65 kan ha blivit "slö".
Växlingsdetaljer CZ 125b.JPG
Jag inser att det är mer än 10 år sedan jag såg insidan av en CZ 125b, så jag skall ta och studera lite jag med. Jag har en isärplockad motor liggande, väldigt lägligt.
Det är väldigt lätt att minnas fel och blanda ihop den med efterföljaren, CZ 150C, som är väldigt lik i konstruktionen, men just denhär växelmekanismen har ändrats/ utvecklats något mellan modellerna..

Mvh

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Fredrik
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 27, 2013 11:00 am
Ort: Habo

Re: CZ 125 diverse motorjobb.

Inlägg av Fredrik »

OK. Hålet till axeln är ju slitet. Axeln glappar ganska mycket. Som synes på bilden så finns båda dom slitagen du nämnde.... Fjädern känns som det är bra spänst i och spåren på kugghjulen är slitna men inte mer än små, små ränder. Sedan taggarna för tvånas växel som är slitna då.... Vad göra? Går det att slipa dubben och spärrhaken till en vettig form igen? Eller är det härdat stål så att dom snart slits ner igen? Finns det delar att köpa? Nya eller bättre begagnade? Ja. Eller ifall du har en bättre "växelförare" då. Vad kallas den där grejen?
Bilagor
DSC_0653.jpg
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ 125 diverse motorjobb.

Inlägg av Andercz »

I Reservdelsboken jag skickade till dig, kallas den för "Växelförarearm".
FOTVÄXLING Monark m200, CZ 125b.JPG
Jag håller på att röja ur garaget, och samtidigt går jag igenom mitt innehav av reservdelar för din motor, nya och begagnade..
Hav tålamod.

Jag har skickat ut en rundfråga till mina kontakter runt klotet, dessa delar hittar man inte hos de vanliga reservdelshandlarna.. De nytillverkas inte, vad jag vet.

Delarna är sannolikt härdade. Armen verkar vara gjuten, smidd och slipad före härdningen. Dubben är smidd och härdad. Vänta med filen, slipar du på tänderna påverkar du växlarnas läge.

Hav tålamod

Vi hörs

Andercz

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Fredrik
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 27, 2013 11:00 am
Ort: Habo

Re: CZ 125 diverse motorjobb.

Inlägg av Fredrik »

Tack!! Det här är till mycket stor hjälp!! Jag fick vevaxeln från Stigs idag. Får väl roa mig med att provmontera den samt byta lite lager under tiden...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1052
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: CZ 125 diverse motorjobb.

Inlägg av Andercz »

Ett tips när du skall lägga i vevlagren;
Montera mellanläggsplåtarna till packboxarna, utan de tunna papperspackningarna. På det sättet kan du lägga i lagren inifrån, - lagren i frysen, blockhalvorna i ugnen 100 grader - och du har en botten på hålet för lagret att bottna mot. Det är annars svårt att placera lagren på rätt djup.
Vevlagren bör vara av C3-klass.

För att förhindra att lagren blir fulla av skräp, speciellt om monteringen blir utsträckt, som nu, och motorhalvorna blir liggande i verkstaden, brukar jag skaffa täckta lager, gummi eller plåt spelar ingen roll. Jag tycker de extra tiorna är väl använda pengar, så vet man att lagren är fria från skräp. Men man får inte glömma att pilla bort tätningarna innan axlarna skall i.
Du skall även ta bort tätningarna på vevlagren, tätningarna är inte trycksäkra, och kan lossa och ställa till problem.

Anders
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Fredrik
Inlägg: 6
Blev medlem: ons mar 27, 2013 11:00 am
Ort: Habo

Re: CZ 125 diverse motorjobb.

Inlägg av Fredrik »

Ok. C3 till vevlagren! Det finns en suverän firma i Bankeryd, Drivma, som ordnar allt när det gäller lager och tätningar. Det går åt en del till enduroåkat kan man säga :-)
Återigen. Tack för hjälpen så länge!! Så småningom ska jag låna med mig hojen upp till Habo så jag kan åka på någon träff.
Skriv svar