Oljeläckage kickaxel MC 356A

Reparationstips och allt om motorer...
errolf
Inlägg: 9
Blev medlem: tis okt 09, 2012 9:00 pm
Ort: Östersund

Oljeläckage kickaxel MC 356A

Inlägg av errolf »

Min Monark-Jawa läker olja mellan bussningen i transkåpan och kickaxeln.
När jag tog loss transkåpan så hittade jag en trasig o-ring liggande i kåpan.
Nu har jag skaffat ny o-ring i samma dimension, men är osäker var den ska sitta.
När jag satte den mellan brickan och bussningen resulterade det i att kicken kärvade.
Ska det vara en o-ring på den axeln?
Om inte, var ska den sitta?
Bilagor
Längst till vänster fast anhåll på axeln, sedan brickan och därefter bussningen som går in i transkåpan.
Längst till vänster fast anhåll på axeln, sedan brickan och därefter bussningen som går in i transkåpan.
Rolf Fridh, Östersund
0730-23 22 24
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Oljeläckage kickaxel MC 356A

Inlägg av Andercz »

Ojdå, den bussningen skall inte glida omkring, den brukar sitta bomfast i transkåpan. Det är nog den som orsakar kärvheten.
Om inte kicken glider enkelt igenom bussningen, utan drar den med sig ut på baksidan, är nog splinsen på kicken ganska förstörda? Bilden är beskuren precis så man inte kan avgöra hur kicken mår..
Kickaxel med O-ring..JPG
O-ring på kickaxeln, 24 x 3 mm.JPG
Det skall sitta en 3mm tjock O-ring på kicken.
Det är normalt den som skall täta mot insidan på bussningen. Den slits naturligtvis, man brukar lägga märke till att kicken hugger fast lite ibland när man kickar, eftersom ju kicksegmentet kommer ett par millimeter längre ut och då närmare baksidan på kopplingskorgen.
Har den slitits ut helt, som på din, kommer kickens rörelser att vrida mot insidan på bussningen, och tydligen kan den vrida loss den..

Så jag misstänker att du har ett lite större problem än bara en utsliten O-ring. O-ringen har jag hemma, och kanske en vänsterkåpa, men skicka gärna en bild på kickens splines, utan bussningen.
Sitter bussningen löst i kåpan, kommer det att läcka runt bussningen. Bussningen skall kylas och kåpan värmas upp när bussningen monteras..
Kanske kan man fästa den igen med Loc-tite lagerlåsning, om inte glappet är för stort...?
Lättast avhjälpt är med en ny vänsterkåpa, och kanske en ny kickaxel.
Hur verkar tänderna på kicksegmentet må? Några tänder som är skadade? Då bör man även ta en titt på motsvarande drev bakom kopplingskorgen.

Vi hörs

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
errolf
Inlägg: 9
Blev medlem: tis okt 09, 2012 9:00 pm
Ort: Östersund

Re: Oljeläckage kickaxel MC 356A

Inlägg av errolf »

OK, då vet jag hur det ska vara i alla fall.
Splinesen ser inte så dåliga ut.
Jag gör ett test med Loctite och o-ringen på rätt ställe så får vi se hur det blir.

Tack igen Andercz för snabba och utförliga svar :)
Rolf Fridh, Östersund
0730-23 22 24
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Oljeläckage kickaxel MC 356A

Inlägg av Andercz »

OK, observera att det skall vara LOC-TITE LAGERLÅSNING, inte vanlig gänglåsning, och var noga med att göra riktigt rent innan. Och låt limmet härda riktigt innan du lägger på locket och fyller på olja igen..

Lycka till!

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Oljeläckage kickaxel MC 356A

Inlägg av Andercz »

Hur har det gått för dig? Blir det tätt? Inget rassel längre?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Skriv svar