Slapp Kick på CZ 125b,t

Reparationstips och allt om motorer...
Användarvisningsbild
Krille
Inlägg: 8
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:51 pm
Ort: Stockholm

Slapp Kick på CZ 125b,t

Inlägg av Krille »

Andercz skrev:Stefan, och andra intresserade,
Det tog mig idag 6 timmar att byta de två fjädrarna i växelplattan, dock på en JAWA 354. Proceduren torde vara nästan densamma på din JAWA 175cc. Ingen stress, men inget söl heller, en kortare fikapaus.
Det som tog tid var att gräva sig fram till det väsentliga, nämligen att kunna dra ut växelaxeln och därmed kunna komma åt att byta fjädrar och fjäderhållare.

Andercz
Kan dessa fjädrar vara boven i dramat på min 48'a kanske?
Växelspaken är rätt slapp, och väldigt odistinkta växellägen. Samt att kicken gärna trillar ner när motorn är igång. Den har liksom ingen spänst alls, utan fastnar gärna i nedre läget.
Det är en cz 125cc motor.

Krille
Användarvisningsbild
Andercz
Site Admin
Inlägg: 1051
Blev medlem: tor nov 20, 2008 8:15 pm
Ort: Märsta

Re: Slapp Kick på CZ 125b,t

Inlägg av Andercz »

Krille, jag förstår inte hur jag har kunnat missa ditt inlägg, det är ju så väldigt länge sedan du skrev, hoppas du inte har helt misströstat..

Nej, den kick som det citerade inlägget handlade om satt på en nästan 20 år yngre maskin, en CZ 470 175cc från mitten av 60-talet, som har en helt annan konstruktion av kick, ja din motor är helt och hållet av en annan familj.

Jag misstänker att det är kickfjädern som har gått av, det är inte helt ovanligt på den modellen.
Nu tycker jag att jag känner igen dethär, jag tror vi har pratats vid ändå, vid sidan av Forum? Stämmer inte det? Detta är redan gamla nyheter, jag tror till och med jag har skickat dig en kickfjäder redan?

Om du däremot upplever att växelpedalen även den är sladdrig, kräver nog det att du delar på motorn. Växelpedalens returfjäder sitter inte åtkomlig utifrån.

Hur går det med efterforskningarna, får du tag i någon tank?

Andercz
Det går inte att bromsa sig ur en uppförsbacke...
Användarvisningsbild
Krille
Inlägg: 8
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:51 pm
Ort: Stockholm

Re: Slapp Kick på CZ 125b,t

Inlägg av Krille »

Hej!
Jodå! Jag köpte en kickfjäder av dig, och denna är bytt vilket gjorde väldigt stor skillnad. Kicken tar mycket bättre nu. jag passade på att justera in kopplingen lite också, nu går hojen som en klocka.

Någon tank har jag ej fått tag i ännu, mitt cz projekt blir lite längre än jag hoppats p.g.a. strul att hitta papper på hojen. Men den bör komma ut på vägarna i sommar/slutet av sommaren hoppas jag.
Skriv svar